Την 25η Νοεμβρίου 1942, ανήμερα της Αγίας Αικατερίνης, πραγματοποιήθηκε η ανατίναξη της Γέφυρας του Γοργοποτάμου, που είχε ευρύτερες, δυσμενείς για τους Γερμανούς επιπτώσεις στο μέτωπο της Βόρειας Αφρικής. Για τον λόγο αυτό το Συμμαχικό Στρατηγείο Μέσης Ανατολής οργάνωσε την αποστολή με τον κωδικό «HARLING» με σκοπό την ανατίναξη μιας από τις τρεις γέφυρες: Ή της Παπαδιάς ή του Ασωπού ή του Γοργοποτάμου. Η ανατίναξη αυτή θα είχε, λόγω του μεγέθους των γεφυρών, την ίδια επίπτωση: Τη μη χρησιμοποίηση, για τουλάχιστον έξι (6) εβδομάδες, της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Πειραιά και επομένως τη μη τροφοδοσία της Στρατιάς του Ρόμμελ. Για το εν λόγω εγχείρημα γράφτηκαν τέσσερα βιβλία από τους υπεύθυνους πρωταγωνιστές της επιχείρησης.
Αντώνη Ι. Ζαρκανέλα
π. Γενικού Διευθυντή Ανάπτυξης
της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Την 25η Νοεμβρίου 1942, ανήμερα της Αγίας Αικατερίνης, πραγματοποιήθηκε η ανατίναξη της Γέφυρας του Γοργοποτάμου, που είχε ευρύτερες, δυσμενείς για τους Γερμανούς επιπτώσεις στο μέτωπο της Βόρειας Αφρικής. Για τον λόγο αυτό το Συμμαχικό Στρατηγείο Μέσης Ανατολής οργάνωσε την αποστολή με τον κωδικό «HARLING» με σκοπό την ανατίναξη μιας από τις τρεις γέφυρες: Ή της Παπαδιάς ή του Ασωπού ή του Γοργοποτάμου. Η ανατίναξη αυτή θα είχε, λόγω του μεγέθους των γεφυρών, την ίδια επίπτωση: Τη μη χρησιμοποίηση, για τουλάχιστον έξι (6) εβδομάδες, της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Πειραιά και επομένως τη μη τροφοδοσία της Στρατιάς του Ρόμμελ. Για το εν λόγω εγχείρημα γράφτηκαν τέσσερα βιβλία από τους υπεύθυνους πρωταγωνιστές της επιχείρησης. Από δύο Βρετανούς και συγκεκριμένα από τον Διοικητή Μάγιερς που έγραψε το βιβλίο «Η Ελληνική Περιπλοκή – The Greek Entanglement», τον υποδιοικητή της ομάδας σαμποτέρ Γουντχάουζ που έγραψε το βιβλίο «Κάτι Διακινδυνεύθηκε – Something Ventured», από τον μόνον Έλληνα που ήταν μέλος της ομάδας Σαμποτέρ, Μαρίνο Θεμιστοκλή που έγραψε το βιβλίο «Αποστολή Harling 1942 (H Επιχείρηση Γοργοποτάμου)» καθώς επίσης και από τον επιτελή του Ζέρβα, Λοχαγό Πυροβολικού Μυριδάκη, διοικητή της κοινής ομάδας ανταρτών ΕΛΑΣ και ΕΔΕΣ που ανέλαβε την εκκαθάριση της Ιταλικής φρουράς, ο οποίος έγραψε το βιβλίο: «Η Επιχείρηση του Γοργοποτάμου και το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ». Τα βιβλία αυτά καθώς και κάποια άλλα (π.χ. Χάμσον, Κωτσάκη, Μήταλα) που αναφέρει στη βιβλιογραφία του βιβλίου του ο ΜΑΡΙΝΟΣ (1994), είναι τα μόνα που ασχολούνται με το συγκεκριμένο στρατιωτικό εγχείρημα, με αξιόπιστες και με ιστορική βάση πληροφορίες και λεπτομέρειες, εκθέσεις, στρατιωτικές αναφορές κλπ για όλες τις πλευρές του. Υπάρχουν αναφορές στο συγκεκριμένο εγχείρημα και σε κάποια βιβλία που αναφέρονται σε όλη την περίοδο της κατοχής, αλλά αυτές είναι ευκαιριακές, υποκειμενικές, προσωπικής προβολής και με πολιτική σκοπιμότητα ενώ η παρουσίασή τους γίνεται με μυθοπλαστική και «ηρωϊκίστικη» αντίληψη χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία.
Όλα τα πραγματικά ιστορικά στοιχεία παρουσιάζονται στην παρούσα εξιστόρηση με μόνον στόχο να βγάλει ο αναγνώστης τα δικά του συμπεράσματα για τις «παραγνωρισμένες» Αλήθειες όπως επίσης και για τα διαρκή Ψέματα γύρω από τον Γοργοπόταμο, αλλά και τον «κατεστημένο» Μύθο της αριστεράς στον οποίο έχει εγκλωβιστεί, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, μεγάλο τμήμα του Λαού μας..
Η ΣΥΛΛΗΨΗ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ-Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΣΤΟ ΚΑΪΡΟ.
ΠΟΙΟΙ και ΠΟΤΕ συνέλαβαν την ιδέα για καταστροφή γέφυρας της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Αθηνών;
Ενόψει της επίθεσης των συμμαχικών δυνάμεων εναντίον του Ρόμμελ στο Ελ Αλαμέιν ήταν κρίσιμο να αποκοπεί η τροφοδοσία των γερμανικών δυνάμεων που γινόταν κυρίως μέσω της Ελλάδος, καθώς τα πάσης φύσεως εφόδια μεταφέρονταν μέχρι τον Πειραιά σιδηροδρομικώς και τελικά αεροπορικώς ή διά θαλάσσης μέσω κυρίως της Κρήτης προς το Τομπρούκ. Υπό τις συνθήκες αυτές ο Αρχιστράτηγος Μέσης Ανατολής Αλεξάντερ ζήτησε από τη ΣΟΕ (Special Operations Executive -Υπηρεσία Ειδικών Επιχειρήσεων) να αποκοπεί και αχρηστευθεί αυτή η δίοδος για διάστημα τουλάχιστον έξι εβδομάδων. Αντικειμενικός σκοπός ήταν η ανατίναξη μιας από τις σημαντικές γέφυρες της ορεινής στερεάς Ελλάδας με την βοήθεια Ελλήνων ανταρτών.
ΠΟΤΕ από ΠΟΙΟΝ και σε ΠΟΙΟΥΣ ανατέθηκε η Αποστολή του Σαμποτάζ;
Η αποστολή ανατέθηκε από τη SOE στις 20 Σεπτεμβρίου 1942 στον Ταξίαρχο του Βρετανικού Στρατού Έντυ Μάγιερς. Έγινε η επιλογή 11 εθελοντών που όλοι τους ήταν αλεξιπτωτιστές και είχαν σχέση με ειδικές αποστολές, ανατινάξεις, σαμποτάζ κλπ. Στα γραφεία της SOE Καΐρου έγινε η ενημέρωση του Μάγιερς: Η κωδική ονομασία της αποστολής ήταν «Harling». Σκοπός: Καταστροφή μιας από τις μεγάλες σιδηροδρομικές γέφυρες που βρίσκονται στα βουνά της Ρούμελης. Η SOE είχε επαφή με τον αξιωματικό του Ελληνικού Ναυτικού Κουτσογιαννόπουλο ο οποίος έφερε το ψευδώνυμο «Προμηθέας ΙΙ». Ο «Προμηθέας ΙΙ» είχε ενημερωθεί με μήνυμα του Αρχιστρατήγου Αλεξάντερ ήδη από τις 4 Σεπτεμβρίου 1942 για την ανάγκη καταστροφής της σιδηροδρομικής γραμμής και είχε ρωτηθεί αν κάποια από τις ανταρτικές ομάδες, με τις οποίες βρισκόταν σε επαφή, θα μπορούσε να ανατινάξει τη γέφυρα της Παπαδιάς και, αν ναι, τι βοήθεια θα χρειαζόταν.
(Συνεχίζεται)