Σάββατο 21 Σεπ 2019 12:04      

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΣ ΩΤΑ ΜΗ ΑΚΟΥΟΝΤΩΝ: Μήπως στραβά αρμενίζουμε;

Έπεσε στα χέρια μας ένα βιβλίο που περιγράφει τη διαδικασία της μάθησης τον 21ο αιώνα. Αναφέρει ότι μετά από τη νίκη της μηχανής σκακιού πάνω στον τότε παγκόσμιο πρωταθλητή Κασπάροφ αυτός δήλωσε ότι είναι πρώτη φορά που οι μηχανές απειλούν να πάρουν τις δουλειές από ανθρώπους με πτυχίο. 

Βέβαια είχε προηγηθεί ο μεγάλος μαθηματικός και πρωτοπόρος τα πληροφορικής (και της ρομποτικής) Νόμπερτ Βίνερ που δήλωνε (από το 1968!) ότι σε λίγο δεν θα υπήρχε δουλειά που κάνει ένας μέσωn δυνατοτήτων άνθρωπος και να μην τη κάνει ταχύτερα και καλυτέρα μια μηχανή με τεχνητή νοημοσύνη. 

Κι ενώ εμείς βάζουμε σε πανεπιστήμια μαθητές με βαθμολογία 2 και 3 τα ξένα πανεπιστήμια ψάχνουν τρόπο να βάλουν τον άνθρωπο στο κέντρο των σπουδών με διασυνδέσεις και συλλογική νοημοσύνη δηλαδή με μια απαγορευμένη λέξη στη χώρα μας που λέγεται «συνεργασία».

Τα πράγματα είναι απλά. Οι υπολογιστές υπερτερούν σε ταχύτητα και σε μνήμη. Είναι περιττό να κάνουμε τους φοιτητές σφουγγάρια γνώσεων. Ούτε να παπαγαλίζουν το μάθημα. Είναι χαμένοι από χέρι. Ορθά ο κ. Γαβρόγλου έλεγε ότι πρέπει μα τους μαθαίνουμε να σκέπτονται. Και συνεχίζει: όχι για να βρουν δουλειά αλλά για να τους φοβάται το σύστημα!!! Αμάν βρε παιδιά της αριστεράς βάλτε κανένα υπουργό που να μην ονειρεύεται να γίνει Τσε Γκεβάρα.

Βέβαια αυτά οι αρχαίοι φιλόσοφοι τα είχαν πει από παλιά. «Η πολυμάθεια δεν εκπαιδεύει το μυαλό» έλεγε ο Ηράκλειτος. Όμως αυτός που έβαλε τα πράγματα στη θέση τους ήταν ο Επίκουρος. Σε μια επιστολή του, λέει ότι για  όσους δεν μπορούν να διαβάσουν τα βιβλία του έγραψε μια περίληψη πάνω σε ένα θέμα ώστε με βάση αυτό να αποκτήσουν τις βασικές γνώσεις. Αλλά και οι προχωρημένο χρειάζονται περισσότερο τη συνολική εικόνα παρά τις λεπτομέρειες. Η ειρωνεία είναι ότι χάθηκαν τα βιβλία του αλλά με τις περιλήψεις έχουμε μια πλήρη εικόνα για τα πιστεύω του.

Με ευγνωμοσύνη θυμάμαι ένα βιβλίο τριγωνομετρίας ενός μαθηματικού καθηγητού παν/μίου (του κ. Χατζηδάκι) που μέσα σε 60 σελίδες μάθαινε τον μαθητή να λύνει οποιοδήποτε πρόβλημα! Να μην αναφερθούμε στα σημερινά βιβλία (ακόμα και του Γυμνασίου) που πνίγεται κανείς στις λεπτομέρειες.

Ώστε η παιδεία βρίσκεται σε σταυροδρόμι και εμάς μας σέρνουν οι ιδεοληψίες και τα φουσκωμένα εγώ. Βρήκαμε δουλειά με τις πανελλήνιες και η βασική δουλειά που πρέπει να γίνεται στο δημοτικό και  το γυμνάσιο την φάγανε οι δημοκρατικές διαδικασίες και η απέχθεια στην αριστεία. Αν η γνώση (η σωστή) είναι όπλο εμείς με τι θα πολεμήσουμε;

Κώστας Δαλακιουρίδης.

Scroll to Top