Του Γιάννη Κορομήλη
Είδαμε χθες από τη στήλη το μυστικό του Γουέιν Ντ Γκρέτσκι. Υποσχέθηκα, για την καλύτερη κατανόηση του, ότι θα αναφερθούν δυο παραδείγματα εφαρμογής του μυστικού του. Ιδού αυτά:
- Σε κάποια ειδικά περιοδικά με σπαζοκεφαλιές, σταυρόλεξα κ.λ.π. υπάρχει συνήθως κι ένας «λαβύρινθος». Ένα τετράγωνο (ή ορθογώνιο) στην πάνω αριστερή (συνήθως) γωνία του υπάρχει ένα ζώο π.χ. ή ένα παιδί και κάτω δεξιά γωνία (αντίστοιχα) μια λιχουδιά ή ένα παιχνίδι ας πούμε. Όλος ο υπόλοιπος χώρος του τετραγώνου είναι ένας λαβύρινθος. Ένα πλέγμα δηλαδή από «δρόμους» μπερδεμένους. Άλλοι οδηγούνε σε αδιέξοδα κι άλλοι είναι ανοιχτοί. Το ζώο ( ή το παιδί) θέλει, πολύ να διασχίσει το λαβύρινθο και να φτάσει στην κάτω δεξιά γωνία. Ζητείται από σας να βρείτε ποια πορεία θα πρέπει να ακολουθήσει ώστε να φτάσει στο στόχο του (στη λιχουδιά ή το παιχνίδι).
Αν προσπαθήσετε να πάτε «ορθόδοξα» δηλ. να ξεκινήσετε από τη θέση του ζώου και να προχωράτε όπου βρίσκετε ανοιχτούς δρόμους θα δυσκολευτείτε (ίσως και να μην τα καταφέρετε) να φτάσετε στην κάτω δεξιά γωνία ( θα πέφτετε σε πολλά αδιέξοδα). Ο Γκρέτσκι στη θέση σας θα εφάρμοζε το μυστικό του. Δηλαδή θα πήγαινε ανάποδα. Θα ξεκινούσε από τη λιχουδιά (από το στόχο) και θα κατευθυνόταν προς το ζώο. Κάνοντας έτσι το πρόβλημα λύνεται εύκολα και γρήγορα. Συμπέρασμα: Πρώτα ξεκαθαρίζει (νοητικά, με το μυαλό του, τη νόηση του) ποιος είναι ο σκοπός του και (νοητικά πάντα) βλέπει αντίστροφα τι πρέπει να κάνει. Πώς από το σκοπό θα φτάσει στη θέση που βρίσκεται τώρα, ποιες ενέργειες είναι απαραίτητες. Ποιος είναι ο δρόμος. Κι αφού τον βρεί, βρήκε και τι πρέπει να κάνει στο εξής ώστε να πετύχει το στόχο του.
- Στη Γεωμετρία του Λυκείου, υπάρχει, και το κεφάλαιο των κατασκευών, τριγώνων ( κατά κύριο λόγο). Σου δίνουν κάποια στοιχεία του μήκη μιας ή δυο πλευρών μεγέθη δυο ή και μιας γωνίας και σου ζητούν να κατασκευάσεις ένα τρίγωνο που να έχει αυτά τα στοιχεία. (Κατασκευή σημαίνει με τη βοήθεια χάρακα και διαβήτη).
Οι καθηγητές μας μάς έμαθαν (όσοι πήγαμε λύκειο κι όσοι δεν το ξεχάσαμε αυτό το δύσκολο κεφάλαιο) ότι θα ακολουθήσουμε ένα συγκεκριμένο «δρόμο». Ανάλυση, σύνθεση, κατασκευή, απόδειξη, διερεύνηση. Ο δρόμος αυτός είναι ανάλογος (ίδιος θα λέγαμε) με το μυστικό του Γκρέτσκι. Δηλαδή ξεκινούμε με την ανάλυση (που είναι και το δυσκολότερο κομμάτι της κατασκευής). Δηλαδή «πηγαίνουμε» στο σκοπό ή στο αποτέλεσμα. Κάνουμε (αυθαίρετα) ένα τρίγωνο που υποθέτουμε ότι έχει τα στοιχεία που μας έδωσαν. Κι εκεί ψάχνουμε να βρούμε το «δρόμο» κατασκευής αυτού του τριγώνου αλλά κι εδώ αντίστροφα. Με σκέψεις της μορφής. Αν αυτό είναι το ζητούμενο τότε ισχύει εκείνο. Από εκείνο πάλι ισχύει κάτι άλλο κ.ο.κ.
Μ΄αυτές τις σκέψεις οδηγούμαστε στα αρχικά δεδομένα. Οπότε παίρνουμε το χάρακα και το διαβήτη και εφαρμόζουμε την αντίστροφη πορεία: από τα δεδομένα στην κατασκευή. Κάνουμε δηλ. τη σύνθεση, την κατασκευή. Μετά αποδεικνύουμε ότι πραγματικά το τρίγωνο που κάναμε είναι το ζητούμενο. Και τέλος εξετάζουμε σε ποιες περιπτώσεις είναι δυνατό να κατασκευαστεί το ζητούμενο τρίγωνο και σε ποιες όχι. Ή και αν θα μπορούσαμε (και πότε) α να είχαμε και άλλη λύση του προβλήματος.
Συμπέρασμα; Το μυστικό του W.G. μπορεί, όπως σωστά έγραψε ο Don Luzi, να εφαρμοστεί με άριστα αποτελέσματα, σε πολλά επίπεδα. Στην πολιτική, στην οικονομία, στο νοικοκυριό, στις επιχειρήσεις κ.λ.π.
Συνεχίζεται