Κυριακή 15 Δεκ 2019 4:34      

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η ψήφος των Generations Y - Z και τα κατευθυντήρια τόξα

Τη χρονιά αυτή με «πρωταγωνίστρια» την αποχή, διενεργήθηκαν στη χώρα μας εκλογές: Δημοτικές, Περιφερειακές, Ευρωβουλευτικές και Εθνικές Βουλετικές. Η αποχή αυτή μάλιστα αυξήθηκε στον Β΄γύρο με τα υψηλότερα ποσοστά να αφορούν κατά κύριο λόγο τους νέους.Νέοι, οι οποίοι εξαιτίας της απογοήτευσης ή και της αδιαφορίας για το τι μέλλει γενέσθαι στην πολιτική σκηνή δεν άσκησαν το εκλογικό τους δικαίωμα παραβιάζοντας έτσι το άρθρο 51 του Συντάγματος. Η αποχή ,λοιπόν, είναι ποινικό αδίκημα όπως ορίζεται άλλωστε και στο Προεδρικό Διάταγμα 26 ΦΕΚ Α57/2012: "Ο εκλογέας που αδικαιολόγητα δεν ασκεί το δικαίωμα του εκλέγειν, τιμωρείται με φυλάκιση από ένα μήνα μέχρι ένα έτος.Στην πραγματικότητα ,όμως, η στάση των αρχών απέναντι τους είναι επιεικής.

Τι γίνεται όμως με τη νέα γενιά που συμμετείχε στις εκλογές; Ποια ήταν τα ενδόμυχα κίνητρα τους και ποια είναι τα κύρια κατευθυντήρια τόξα ;

Χωρίς περιθώρια αμφισβήτησης, παρατηρούνται 3 κυρίαρχες τάσεις:

1)ΠΑΡΑΔΟΣΗ:

Ένας μέρος της νεολαίας ψήφισε σκεπτόμενη την παράδοση. Η θεωρία της κομματικής ταύτισης (Σχολή του Michigan)εξηγεί με τους όρους της ψυχολογικής και συναισθηματικής ταύτισης την ένθερμη υποστήριξη σε ένα κόμμα. Τούτη η θεωρία επισημαίνει πως αναπτύσσεται μεταξύ εκλογέα και κόμματος ένας ιδιαίτερα συναισθηματικός δεσμός, που δεν σπάει εύκολα. Η κομματική ταύτιση μεταδίδεται συχνά εντός της οικογένειας «από γενιά σε γενιά», της θρησκείας και της εκπαίδευσης.Κάποιοι νέοι εμπιστεύονται τυφλά τα πιστεύω των παλιών μελών της οικογένειας τους και υιοθετούν την ίδια πολιτική στάση με αυτούς(γιατί ενδεχομένως τους θαυμάζουν).Με αυτό τον τρόπο νιώθουν πως πράττουν το πρέπον και πως εκτελούν το καθήκον τους.Είναι οι λεγόμενοι «πνευματικοί στρατιώτες». Άλλοι νέοι όντας δεμένοι συναισθηματικά με τη θρησκεία ψηφίζουν κόμματα που προωθούν τα συμφέροντά της.Το κίνητρο σε αυτή την περίπτωση είναι η θρησκευτική αγάπη και η πίστη.Την παραδοσιακή ατζέντα προωθεί και η εκπαίδευση ή γραπτώς μέσω των σχολικών εγχειριδίων ή προφορικώς μέσω των διδασκάλων.Η αναφορά σε ήθη, έθιμα και γεγονότα του ιστορικού παρελθόντος είναι επίκληση στο συναίσθημα.

2)ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ :

Μία άλλη μερίδα της σημερινής νεολαίας ψηφίζει αντιδραστικά. Αυτό συμβαίνει όταν οι νέοι εναντιώνονται στο κυρίαρχο κόμμα και ψηφίζουν το αντίπαλο.Σε αυτή την περίπτωση υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην ταυτίζονται ιδεολογικά με το κόμμα που ψήφισαν και το μόνο κίνητρο τους να είναι η εκδίκηση τους.Μία πιθανή αφορμή υιοθέτησης αυτής της στάσης είναι η μη τήρηση υποσχέσεων του κόμματος που πριν στηρίζανε· γεγονός που τους εξοργίζει και εν τέλει εναντιώνονται.

Βέβαια, οι λόγοι ,για τους οποίους οι νέοι ακολουθούν τέτοιου είδους «πολεμική τακτική»,είναι ποικίλοι. Ο πρωταρχικός λόγος σχετίζεται με ενέργειες και αποφάσεις που λήφθηκαν στον τομέα της εκπαίδευσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η υπόθεση του λεγόμενου Πανεπιστημιακού Ασύλου. Ένας άλλος λόγος είναι σίγουρα για αποφάσεις που λήφθηκαν όσον αφορά την οικονομία και δεν τους ευνοεί ή για ανεκπλήρωτες υποσχέσεις όπως για παράδειγμα φορολογικές ελαφρύνσεις.Τρίτη πιθανή αιτία είναι η απογοήτευση των νέων από το προηγούμενο κόμμα που ψήφισαν σχετικά με τη στάση τους απέναντι στο περιβάλλον. Λόγου χάρη ίσως εγκρίθηκε η κατασκευή και η λειτουργία εργοστασίου και οι νέοι της εκεί περιοχής κινητοποιήθηκαν ενάντια στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

3)ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ:

Οι νέοι ψηφίζουν βασιζόμενοι σε ορισμένα θέματα που θεωρούνται σημαντικά στις εκλογές.Η θεματική ψήφος ,λοιπόν, προτιμάται όταν οι νέοι έχουν ξεκάθαρη τοποθέτηση για τα θέματα των εκλογών,αντιλαμβάνονται τις διαφορές ανάμεσα στις θέσεις των υποψηφίων και ψηφίζουν τον υποψήφιο επειδή έχει την ίδια τοποθέτηση με αυτούς στο συγκεκριμένο θέμα.Ας σημειωθεί ότι ο βαθμός της πόλωσης σε μια εκλογική αναμέτρηση επηρεάζει καθοριστικά και την πιθανότητα να υπάρξει θεματική ψήφος.

Η ορθολογική επιλογή( Rational Choice), μοιάζει αρκετά με τον νεοκλασικό Homo Economicus (Ορθολογικός Καταναλωτής). Έτσι, ο ψηφοφόρος γίνεται καταναλωτής πολιτικών προϊόντων που λανσάρονται στην εκλογική αγορά.

Συγκεφαλαιώνοντας, οι Millennials ή αλλιώς Generation Y (γεννημένοι ως το 2000) και η επόμενη γενιά γνωστή ως Generation Z υιοθετούν ποικίλες πολιτικές θέσεις.Οι τελευταίες εξαρτώνται από την κοσμοθεωρία που ο κάθε νέος έχει διαμορφώσει.Άραγε ποια θα είναι η εκλογική συμπεριφορά της νεολαίας στις επόμενες εκλογές ;

Δήμος Κατερίνης

Ακολουθήστε το "Ο.Β." στο twitter και κάντε like στην σελίδα μας στο facebook και μάθετε πρώτοι όλα όσα συμβαίνουν!

Scroll to Top