Τρίτη 22 Οκτ 2019 19:03      

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οι απαντήσεις στην Ιστορία Προσανατολισμού από το Φροντιστήριο ΒΑΣΗ

Απαντήσεις στην Ιστορία Κατεύθυνσης

ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ

ΘΕΜΑ Α1

Φεντερασιόν: σελ.46, «Η Φεντερασιόν υπήρξε η μεγάλη πολυεθνική εργατική οργάνωση της Θεσσαλονίκης, με πρωτεργάτες σοσιαλιστές από την ανοιχτή σε νέες ιδέες εβραϊκή κοινότητα της πόλης και αποτέλεσε σημαντικό δίαυλο για τη διάδοση σοσιαλιστικής κι εργατικής ιδεολογίας στη χώρα».

Ορεινοί: σελ. 77, «Οι ορεινοί αποτέλεσαν τη μία από τις δύο μεγάλες παρατάξεις που συγκροτήθηκαν μέσα στην Εθνοσυνέλευση του 1862-4. Απαρτίστηκαν από διάφορες ομάδες (υπό τον Δ. Γρίβα και τον Κ. Κανάρη) με κοινό στόχο την αντίσταση στην πολιτική των πεδινών. Βρήκαν υποστηρικτές μεταξύ των μικροκαλλιεργητών, των κτηνοτρόφων, των εμπόρων και των πλοιοκτητών».

ΕΑΠ: «Η ελληνική κυβέρνηση , μπροστά στο τεράστιο έργο της περίθαλψης και αποκατάστασης των προσφύγων που έπρεπε να αναλάβει, ζήτησε τη βοήθεια της Κοινωνίας των Εθνών (ΚΤΕ). Με πρωτοβουλία της ΚΤΕ, ΤΟ Σεπτέμβριο του 1923 ιδρύθηκε ένας αυτόνομος οργανισμός με πλήρη νομική υπόσταση, η Επιτροπή Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ), με έδρα την Αθήνα. Βασική αποστολή της ήταν να εξασφαλίσει στους πρόσφυγες παραγωγική απασχόληση και οριστική στέγαση. Η ΕΑΠ λειτούργησε μέχρι το τέλος του 1930. Με ειδική σύμβαση μεταβίβασε στο Ελληνικό Δημόσιο την περιουσία της, καθώς και τις υποχρεώσεις που είχε αναλάβει απέναντι στους πρόσφυγες».

ΘΕΜΑ Α2

α. Σ

β. Λ

γ. Σ

δ. Σ

ε. Λ

ΘΕΜΑ Β1

α. σελ. 96-7, «Οι Φιλελεύθεροι προκήρυξαν εκλογές … εξ ολοκλήρου το σύνταγμα».

β. σελ. 50, «Το Νοέμβριο του 1920 … χωρίς αντίκρυσμα».

σελ. 144, «Το Νοέμβριο του ίδιου χρόνου … απέναντι στην Ελλάδα».

ΘΕΜΑ Β2

σελ. 166, «Η Μικρασιατική καταστροφή … νεοελληνικού έθνους».

σελ. 169, «Οι πρόσφυγες … ελληνικής ταυτότητας».

ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ

ΘΕΜΑ Γ1

«Το θετικό και αισιόδοξο … δεσποτική συμπεριφορά». Την αντιδημοκρατική συμπεριφορά του Γεωργίου επιβεβαιώνει και το πρώτο ιστορικό παράθεμα . Ειδικότερα, ο Πρίγκιπας έδειχνε τη δυσαρέσκειά του για το συνταγματικό πολίτευμα , αντιτασσόταν τον κοινοβουλευτισμό και προέβαλλε τη σημασία της πειθαρχίας στη σωστή διακυβέρνηση, ως πρώην ναυτικός. Μάλιστα παρομοίαζε την Κρήτη με πλοίο πολεμικό του οποίου κυβερνήτης ήταν ο ίδιος.

«Επιπλέον η ασάφεια … με έλληνες αξιωματικούς». Έκδηλη είναι και η απογοήτευση του Βενιζέλου απέναντι σε αυτήν την κατάσταση αφού διαπίστωσε ότι η ‘αυτόνομος πολιτεία’ ήταν απλώς θεωρητική και η παρουσία των τεσσάρων Δυνάμεων στα εσωτερικά του νησιού έντονη. Για να αλλάξει αυτή η κατάσταση, που προκαλούσε πολιτική αβεβαιότητα, θα έπρεπε να λήξει η περίοδος της αρμοστείας κι έτσι να εφαρμοστεί σωστά το σύνταγμα.

«Η διάσταση των απόψεων… τόπου μου». Όπως είναι φανερό ο Πρίγκιπας περιφρονούσε την άποψη του Βενιζέλου και διαχειριζόταν μόνος του τα θέματα της Κρήτης χωρίς να κρίνει σκόπιμο να ενημερώνει τους υπόλοιπους φορείς στην Κρήτη. «Κακοί σύμβουλοι … βαρύ κλίμα διχασμού».

ΘΕΜΑ Δ1

α. «Το 1830, οι υποδομές … στην κατασκευή δρόμων». Αυτή η κατάσταση επιβεβαιώνεται και από τις πληροφορίες του πίνακα σύμφωνα με τον οποίο στην Ελλάδα μετά την ίδρυσή της είχαν κατασκευαστεί μόλις 13 χιλιόμετρα οδικού δικτύου. Στην πορεία υπήρξε μία σχετική ανάπτυξη του που έφτασε τα 164 χιλιόμετρα το 1852 και τα 242 1862. Το 1872 το οδικό δίκτυο άγγιξε τα 502 χιλιόμετρα. Αλλά ένα τέτοιο οδικό δίκτυο αποτελούσε εμπόδιο στην ανάπτυξη της οικονομίας και της εσωτερικής αγοράς. Κι αυτό είναι εύλογο αφού το κόστος της μεταφοράς αγροτικών προϊόντων ήταν τεράστιο και δεν επέτρεπε την ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα που αναφέρονται στο απόσπασμα της Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους σύμφωνα με τα οποία στην Τρίπολη τα δημητριακά «σάπιζαν» στις αποθήκες, ενώ στο Ναύπλιο κατέφευγαν στη λύση των εισαγωγών. Στη Λιβαδιά αντίστοιχα , όπου τα σιτάρια αφθονούσαν, χαρίζονταν και στην Αθήνα πωλούνταν για 6 δραχμές. Άλλο ένα παράδειγμα αποτελεί η μεταφορά των τούβλων από τον Μαραθώνα μέχρι την Αθήνα όπου η τιμή εκτοξευόταν από τις 16 στις 60 δραχμές τη χιλιάδα. Κάτι ανάλογο ίσχυε μέχρι και τη δεκαετία του 1880 και για τα είδη διατροφής. Συμπερασματικά, οι δρόμοι που υπήρχαν στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος ήταν «οδοί διείσδυσης», σύμφωνα με το τρίτο παράθεμα και μόνο στα τέλη του 19ου αιώνα αποδείχθηκαν «αγωγοί επικοινωνίας».

β. «Η πύκνωση του οδικού δικτύου .. οδικού δικτύου».Την αύξηση αυτή επιβεβαιώνει και ο πίνακας του Δερτιλή καθώς από 502 χιλιόμετρα έφτασε στα 1.122 το 1882, στα 3.289 το 1892 και 4.637 το 1912. Αυτή η τεράστια αλλαγή οφειλόταν στην πολιτική του Τρικούπη, ο οποίος στόχευε στην ανάπτυξη της κατασκευής της τεχνοοικονομικής υποδομής. Άλλωστε κύριο μέλημά του αποτελούσε η ανάπτυξη του συγκοινωνιακού δικτύου. Η πολιτική του Τρικούπη οδήγησε στην ανάπτυξη σε μία περίοδο πολλών δυσλειτουργιών και αδυναμιών του ελληνικού κράτους. Τέλος, διαπιστώνεται και στο απόσπασμα της Μαρίας Συναρέλλη ο καθοριστικός ρόλος των συγκοινωνιών στην εξέλιξη του κράτους.

γ. «Στους ανασταλτικούς παράγοντες … τμήμα της χώρας».

Πανελλαδικές

Ακολουθήστε το "Ο.Β." στο twitter και κάντε like στην σελίδα μας στο facebook και μάθετε πρώτοι όλα όσα συμβαίνουν!

Scroll to Top