Παρασκευή 20 Σεπ 2019 0:30      

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Προτάσεις για το πως μπορεί να επέλθει βιώσιμη τουριστική και πολιτιστική ανάπτυξη στο Δήμο Κατερίνης

Προτάσεις για το πως μπορεί να επέλθει βιώσιμη τουριστική και πολιτιστική ανάπτυξη στο Δήμο Κατερίνης
Γράφει ο Θεοφάνης Θ. Γκατζής
Οικονομολόγος- Διεθνολόγος, αρθρογράφος
ΜSc Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Τουρισμού και Πολιτισμού, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Μέλος του Τομέα Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας

Το παρόν άρθρο μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο συνοπτικό οδηγό για θέματα τουριστικού και πολιτιστικού σχεδιασμού για την επερχόμενη διοίκηση  του Δήμου Κατερίνης. Τις προτάσεις που καταθέτω παρακάτω παρουσίασα στη Συνεδρίαση του Τομέα Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας, στις 16 Απριλίου του παρόντος έτους, στα γραφεία του κόμματος στο Μοσχάτο και επιδόθηκαν στον Yφυπουργό Τουρισμού  και Αναπληρωτή Καθηγητή Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Κόνσολα Μάνο. 

Επιπλέον, είναι προσαρμοσμένες στα γενικά χαρακτηριστικά του Δήμου Κατερίνης και βασίζονται στις γνώσεις που αποκόμισα από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα εξειδίκευσης στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη τουρισμού και πολιτισμού και την εμπειρία  μου από την συμμετοχή μου, τόσο στην ερευνητική ομάδα του εργαστηρίου τουριστικού σχεδιασμού, έρευνας και πολιτικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, που συνέβαλλε δραστικά στην εκπόνηση του φακέλου υποψηφιότητας της Ελευσίνας για την ανάληψη του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021, όσο και από την δημοσιευθείσα σε πανελλήνιο συνέδριο επιστημονική μου μελέτη με τίτλο ‘Ποια θα είναι τα οφέλη από την ανάδειξη της Ελευσίνας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021 και ο απολογισμός του θεσμού Πάτρα - Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2006’.

Αξίζει να επισημανθεί ότι τελικά  η Ελευσίνα αναδείχθηκε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2021 ανάμεσα σε 14 υποψηφιότητες ελληνικών πόλεων (Δελφοί, Βόλος, Ιωάννινα, Κέρκυρα, Καλαμάτα, Σάμος, Λέσβος, Μεσολόγγι, Πειραιάς, Λάρισα, Ρόδος και Τρίπολη). Καταρχήν, τα θέματα σχεδιασμού τουριστικής και πολιτιστικής πολιτικής επιβάλλεται να αντιμετωπιστούν ενιαία στο πλαίσιο ενός γενικότερου σχεδίου στρατηγικής πολιτικής καθότι είναι τομείς που αλληλοσυμπληρώνονται. Δεν είναι τυχαίο ότι οι δημοτικές αρχές των πόλεων παγκοσμίως (π.χ. Βαρκελώνη) θέτουν τις συνέργειες του τουρισμού και του πολιτισμού ως ένα από τα βασικά κομμάτια του αστικού σχεδιασμού τους. Αρχικά κρίνεται επιβεβλημένη η δημιουργία οργανωμένου γραφείου τουρισμού και πολιτιστικών θεμάτων στο Δήμο Κατερίνης, με εξειδικευμένο προσωπικό που θα παρέχει τις κατευθυντήριες γραμμές για την τουριστική  και πολιτιστική ανάπτυξη του Δήμου.

Επιπλέον, ο δήμαρχος, επιβάλλεται να προβεί στην εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου μάρκετινγκ (place marketing) και city branding για το Δήμο που θα παρέχει τις κατευθυντήριες γραμμές για την εν γένει ανάπτυξη του Δήμου και ειδικά στους τομείς που προαναφερθήκαν. Mε τον όρο Μάρκετινγκ τόπου, εννοούμε τη στρατηγικά σχεδιασμένη διαδικασία που έχει ως σκοπό να ικανοποιήσει τους στόχους ανάπτυξης του δήμου που το εφαρμόζει, ενώ παράλληλα επιδιώκει να ικανοποιήσει τις προσδοκίες, τις ανάγκες και τις απαιτήσεις των υποκειμένων του εσωτερικού και εξωτερικού του περιβάλλοντος (κάτοικοι, επενδυτές, επισκέπτες, επιχειρηματίες της πόλης, μελλοντικοί κάτοικοι) ώστε να αυξήσει την ελκυστικότητα και την ανταγωνιστικότητά της. Ενώ η διαδικασία του city branding είναι ένα εργαλείο αστικής διακυβέρνησης που συμβάλλει στη βελτίωση της φήμης μιας πόλης. Πολλές δημοτικές αρχές πόλεων σε προηγμένες χώρες έχουν εκπονήσει σχέδια place marketing και city branding (π.χ. Μπιλμπάο), αλλά και στην Ελλάδα υπάρχει αυτή η τάση (π.χ. Δήμος Λάρισας και Κοζάνης) γεγονός που καταδεικνύει την αναγκαιότητα του εγχειρήματος αυτού.

Ως Δήμος Κατερίνης πρέπει να στοχεύσουμε στην ανάπτυξη ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού π.χ. ανάπτυξη του αστικού τουρισμού και δει του αστικού φοιτητικού τουρισμού με την εκπόνηση ειδικού σχεδιασμού με συνεργασία των τοπικών φορέων για την προσέλκυση φοιτητών από όμορους νομούς (π.χ. Λάρισα και Θεσσαλονίκη). Έτσι, επί παραδείγματι, αν καταφέρουμε ένα μικρό μέρος από το όλον κομμάτι του φοιτητικού ή νεανικού πληθυσμού της Θεσσαλονίκης να επισκεφτεί την πόλη μας θα έχει ως απόρροια την τόνωση της ανάπτυξης στον τόπο μας. 

Επιπρόσθετα, χρέος της μελλοντικής δημοτικής αρχής είναι η προστασία και ανάδειξη του πλούσιου πολιτιστικού και φυσικού αποθέματος του Δήμου, ώστε να προσελκύσουμε τουρίστες όλο το χρόνο (π.χ. φυσιολατρικός  τουρισμός στον ορεινό όγκο των Πιερίων και του Ολύμπου, με branding -σήμα κατατεθέν-  που θα προβάλλει τα Πιέρια όρη ως τον τόπο κατοικίας των εννέα Μουσών και τον Όλυμπο ως τον τόπο κατοικίας των 12 θεών των αρχαίων Ελλήνων, καθώς και θρησκευτικός τουρισμός λόγω  του βυζαντινού ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου στην παλιά μονή Πέτρας που χρονολογείται στον  11ο αιώνα). Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται, σε συνεργασία με την τοπική εφορεία αρχαιοτήτων, η ανάδειξη και προβολή του αρχαίου λατομείου στη Βρύα που βρίσκεται υπό εγκατάλειψη. Προς την κατεύθυνση προβολής και ανάδειξη των Πιερίων ως πεδίο  υλοποίησης των θεματικών μορφών τουρισμού συνιστάται η συνδρομή της δημοτικής αρχής προς το Ινστιτούτο Πολιτισμού και Ανάπτυξης Πιερίας- Ολύμπου ‘Λίκνο των Μουσών’ που στοχεύει στη δημιουργία θεματικού πάρκου  με  στοιχεία  μυθολογικού περιεχομένου στο χωριό Καρυές Πιερίας.

Ακόμη, επιβάλλεται ενίσχυση των προσπαθειών του Ομίλου Φίλων της Φύσης και του Ανθρώπου «Μαστόδοντας –Νεοκαισάρεια» , ώστε να προβληθούν τα εκθέματα του εκθεσιακού χώρου σε διεθνή και πανεθνική κλίμακα. Ακόμη, είναι καλό να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη του οικοτουρισμού στον ορεινό όγκο των Πιερίων π.χ. παραδοσιακός οικισμός Σκοτεινών (Μόρνα), Παλαιό Ελατοχώρι και Κάτω Μηλιά. Επιπρόσθετα, η ανάπτυξη του χειμερινού και αθλητικού τουρισμού στο Δήμο Κατερίνης θα πραγματοποιηθεί με την αναβάθμιση του χιονοδρομικού κέντρου στο Ελατοχώρι και με τη δημιουργία υποστηρικτικών δομών του. 

Επιπλέον, προτείνεται η καθιέρωση ετήσιου βαλκανικού τουρνουά ποδοσφαίρου ή μπάσκετ, την θερινή περίοδο, με τη συμμετοχή των κυριότερων σωματείων από τα Βαλκάνια  που θα συμβάλλει και στην ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από τις χώρες αυτές. Προσέτι, επιβάλλεται η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου του Δήμου με δημιουργία υποδομών, που θα στηρίξουν τη θαλάσσια διασύνδεσή με την Θεσσαλονίκη, γεγονός που θα συμβάλλει στην υπέρμετρη αύξηση των επισκεπτών και των τουριστών στην περιοχή μας. 

Στην κατεύθυνση της βελτίωσης του παρεχόμενου τουριστικού προϊόντος στο Δήμο  κρίνεται απαραίτητη η διαμόρφωση των παραλιών ώστε να είναι προσβάσιμες σε ΑμΕΑ. Ακόμη, ως εκ των ων ουκ άνευ για τον πολιτιστικό σχεδιασμό στο Δήμο Κατερίνης είναι η δημιουργία μουσείου (π.χ. διαχρονικό μουσείο με ευρήματα από τον Κορινό, τον αρχαιολογικό χώρο Λουλούδια και από τους νεολιθικούς οικισμούς της Σεβαστής και του Κάτω Αγίου Ιωάννη) στο πολιτιστικό κέντρο που αναμένεται να δημιουργηθεί στην Κατερίνη και στο οποίο, εδώ και καιρό, έχουν σταματήσει οι εργασίες αποπεράτωσης ή στο αρχοντικό Τσαλόπουλου. 
Περαιτέρω, συνίσταται η διοργάνωση φεστιβάλ διαφόρων θεματικών περιεχομένων (π.χ. μουσικό, θεατρικό και γαστρονομικό) και συνεργασία με  τους άλλους Δήμους της Περιφερειακής ενότητας Πιερίας (Δήμος Δίου- Ολύμπου και Δήμος Πύδνας- Κολινδρού) για την καθιέρωση πολιτιστικών διαδρομών στην εν λόγω γεωγραφική ενότητα. Η νέα δημοτική αρχή πρέπει να επιδιώξει την ένταξη της πόλεως της Κατερίνης σε πολιτιστικά δίκτυα πόλεων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο (π.χ. δίκτυο δημιουργικών πόλεων της UNESCO), γεγονός που θα συνδράμει στην πολιτιστική άνθισή της.

 Όσον αφορά για να εξελιχθεί το πάρκο των χρωμάτων, τα Χριστούγεννα, σε εστία τουριστικής έλξης επιβάλλεται να πραγματοποιηθούν σειρά ενεργειών. Καταρχήν, επιβάλλεται να πραγματοποιηθεί έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίων, ώστε να γνωρίζουμε επακριβώς ποιος είναι ο τόπος κατοικίας των ατόμων που επισκέπτονται το πάρκο και τι θα πρότειναν για τη βελτίωση, ώστε μετέπειτα να υπάρξει σχεδιασμός για τις αγορές που πρέπει να στοχεύσει ο Δήμος μέσα από τα κανάλια διανομής και με τους τρόπους που θα επιτύχει αυτό. Επίσης, πρέπει να παραχωρηθούν κίνητρα προσέλκυσης, τόσο των επισκεπτών  πέραν του Δήμου Κατερίνης και ιδιαίτερα εκτός της Περιφερειακής ενότητας Πιερίας, όσο και των ταξιδιωτικών γραφείων (π.χ. κληρώσεις δώρων).

Επιπρόσθετα, το σύγχρονο μοντέλο αστικής διακυβέρνησης επιβάλλει ο δήμαρχος να μην είναι μόνο επιτυχημένος στην άσκηση θεμάτων αστικής διαχείρισης- για παράδειγμα τη δημιουργία έργων αστικής ανάπλασης- αλλά  να εφαρμόζει οργανωμένα σχέδια που θα οδηγούν στην τουριστική και  πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής που διοικεί. Για να πραγματοποιηθούν μεγάλες επενδύσεις στον τουριστικό τομέα -δημιουργία ξενοδοχείων πέντε αστέρων- που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας επιβάλλεται να συντρέχουν οι προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω και παράλληλα να ληφθεί υπόψιν η φέρουσα ικανότητα του τόπου μας , δηλαδή ο μέγιστος δυνατός αριθμός ατόμων που μπορεί να φιλοξενηθεί ταυτόχρονα στο Δήμο μας χωρίς να προκληθεί αλλοίωση του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, αλλά και μια μη αποδεκτή μείωση στην ποιότητα της ικανοποίησης των επισκεπτών.  

Εν κατακλείδι, ο Δήμος Κατερίνης διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα για να αναδειχθεί τουριστικός προορισμός λόγω του πλούσιου φυσικού και πολιτιστικού αποθέματός του και του κομβικού του σημείου, καθότι ευρίσκεται πλησίον δυο μεγάλων αστικών κέντρων- Θεσσαλονίκη και Λάρισα- και είναι κοντά σε σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους- Δίον, Βεργίνα και Πέλλα αρκεί να υπάρξει οργανωμένο σχέδιο τουριστικής και πολιτιστικής ανάπτυξης.

Άρθρα απόψεις

Ακολουθήστε το "Ο.Β." στο twitter και κάντε like στην σελίδα μας στο facebook και μάθετε πρώτοι όλα όσα συμβαίνουν!

Scroll to Top