Σάββατο 21 Σεπ 2019 22:25      

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Συμβουλές για πρωτοετείς φοιτητές

Ο Δεκάλογος του καλού φοιτητή – σπουδαστή

Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός έλεγαν οι Αρχαίοι μας πρόγονοι και «η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται», λέμε εμείς οι νεώτεροι. Λόγια σοφά και διαχρονικά, που δεν πρέπει να τα αγνοούν ή να τα παρακάμπτουν, όσοι ξεκινούν κάποια δημιουργική φάση της ζωής τους. Ειδικά αν πρόκειται ίσως για τη σημαντικότερη, αυτή των Πανεπιστημιακών σπουδών.

Ο δεκάλογος του καλού φοιτητή – σπουδαστή ευελπιστώ να βοηθήσει κάθε πρωτοετή φοιτητή μας και να δράσει ως όργανο πυξίδα, που μετά από την ψυχική και ηθική απογείωση της επιτυχίας εισαγωγής του, θα του εξασφαλίσει μια ομαλή οριζόντια προσγείωση στη ρεαλιστική πραγματικότητα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

ΕΝΑΣ ΠΡΩΤΟΕΤΗΣ ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ

  1. Να ενημερωθεί από τις πρώτες ημέρες για το πρόγραμμα σπουδών της σχολή του, με ιδιαίτερη έμφαση στα μαθήματα του πρώτου έτους (Α΄και Β΄εξάμηνο). Να έρθει σε επαφή με φοιτητές επόμενων ετών και να συζητήσει για τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες του κάθε μαθήματος, όπως και για τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες του διδάσκοντος. Να εξασφαλίσει νωρίς σημειώσεις των μαθημάτων και θέματα προηγούμενων εξεταστικών περιόδων, ώστε από νωρίς να μπει στο πνεύμα των απαιτήσεων του κάθε μαθήματος.

  2. Να δημιουργήσει από την αρχή με άλλους συμφοιτητές του ομάδες συνεργασίας όχι με κοινωνικά ή φιλικά κριτήρια, αλλά με κριτήρια που να στοχεύουν σε μια γόνιμη και εποικοδομητική σχέση προαγωγής της μάθησης.

  3. Να παρακολουθεί ανελλιπώς τις διαλέξεις των καθηγητών του και τα φροντιστηριακά μαθήματα του πανεπιστημιακού διδακτικού προσωπικού. Αν για κάποιο λόγο απουσιάζει από κάποια παράδοση, να φροντίζει πάραυτα να ενημερώνεται και να εφοδιάζεται με σημειώσεις από τα υπόλοιπα άτομα της συνεργασιακής του ομάδας.

  4. Να κρατά πρόχειρες σημειώσεις κατά τη διάρκεια των παραδόσεων και αμέσως μετά στο σπίτι να τις επεξεργάζεται, να τις καθαρογράφει και να τις τοποθετεί σε ξεχωριστό φάκελο – αρχείο του αντίστοιχου μαθήματος.

  5. Να κάνει σωστή αρχειοθέτηση του υλικού του κάθε μαθήματος ( σημειώσεις, φωτοτυπίες σε βιβλιογραφικές αναφορές, πειραματικές μετρήσεις κ.λ.π.). Κάθε μάθημα με όλο το υλικό του, πρέπει να κατέχει ξεχωριστό χώρο στη βιβλιοθήκη του. Ο φοιτητής του οποίου η βιβλιοθήκη τελεί υπό άναρχη κατάληψη συνονθυλευμένου πλήθους σημειώσεων, φωτοτυπιών, είναι «από χέρι πελαγωμένος».

  6. Να μην επαφίεται μόνο στη μελέτη των σημειώσεων του και του αντίστοιχου πανεπιστημιακού εγχειριδίου. Να ανατρέχει με πνεύμα παραγωγής σε πρόσθετη βιβλιογραφία της σχολής και το διαδίκτυο. Έτσι επισφραγίζει και θεμελιώνει τις γνώσεις του. Εδώ του δίνεται η μεγάλη ευκαιρία να συντηρήσει και να αναβαθμίσει τη γνώση των Ξένων γλωσσών, που κατέχει, αξιοποιώντας στον καλύτερο βαθμό το πτυχίο Γλωσσομάθειας του.

  7. Να φροντίζει να γίνεται αντιληπτός από τους καθηγητές κατά τις παρακολουθήσεις των διαλέξεων, δείχνοντας ενεργό ρόλο αλλά και ουσιαστική συμμετοχή στο μάθημα, διατυπώνοντας παρατηρήσεις και εκφράζοντας εύστοχες απορίες. Η εκδήλωση ζήλου και ενδιαφέροντος για το μάθημα (οποιοδήποτε μάθημα) θεμελιώνει μία δημιουργική επικοινωνιακή σχέση δασκάλου – μαθητή που θέτει προοπτικές μελλοντικής εξέλιξης.

  8. ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΝΕΙ ΣΩΣΤΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΤΟΥ, ώστε να υπάρχει μία ισορροπία στην κατανομή του ελεύθερου χρόνου για μελέτη εκπόνηση εργασιών και για εξωεκπαιδευτικές δραστηριότητες ( αθλητισμός, ενασχόληση με χόμπι, κοινωνικές επαφές, ψυχαγωγία και διασκέδαση). Να μην ξεχνάμε ότι ο φοιτητής, που καταβάλλεται από το «στερητικό σύνδρομο» διασκεδάζοντας και ξενυχτώντας κατ’ εξακολούθηση, είναι ήδη προκαταδικασμένος, να κάνει συχνές επαναλήψεις της ήδη διδαχθείσης ύλης, με σωστά οργανωμένο πρόγραμμα (εβδομαδιαίας ή μηνιαίας βάσης), ώστε να μην στριμώχνεται και αγχώνεται κατά τις εξεταστικές περιόδους.

  9. Να συμμετέχει στις εξετάσεις της πρώτης περιόδου σ’ όλα τα μαθήματα ανεξάρτητα από το πόσο καλά προετοιμάστηκε και ανεξάρτητα της πιθανότητας επιτυχίας σ’ αυτές. Η εμπειρία που θα αποκομίσει είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη συνέχεια. Αν βέβαια για κάποιους λόγους δεν είναι καθόλου προετοιμασμένος, θα ήταν θεμιτό να μη συμμετάσχει, γιατί έτσι δημιουργεί πολύ κακή εικόνα, μπορεί να προδιαθέσει αρνητικά τον εξεταστή και αυτό μπορεί να έχει τις επιπτώσεις του στις επόμενες εξεταστικές περιόδους.

  10. Αποστάζοντας όλα τα παραπάνω προκύπτει η «ΔΕΚΑΤΗ ΣΥΜΒΟΥΛΗ». Να γίνει η σωστή αρχή, δηλαδή, «το ήμισυ του παντός» για τους αρχαίους και η «προοπτική της μέρας που ξημερώνει», για μας τους νεότερους. Ο φοιτητής που περνά όλα τα εξάμηνα επιτυχώς όλα τα μαθήματα των δύο πρώτων εξαμήνων κάνει την ομαλότερη προσγείωση στους διάδρομους της Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, οπλίζεται με αυτοπεποίθηση και θάρρος και θωρακίζεται με σιγουριά για τις μελλοντικές του απογειώσεις.

Μπρουσκέλης Μένιος

Για το Φροντιστήριο ΠΡΟΤΥΠΟ

Φάκελος Παιδεία

Ακολουθήστε το "Ο.Β." στο twitter και κάντε like στην σελίδα μας στο facebook και μάθετε πρώτοι όλα όσα συμβαίνουν!

Scroll to Top