Πέμπτη 19 Σεπ 2019 23:59      

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Θέματα σχολικής προσαρμογής

Του Γιάννη Ευσταθιάδη
πρ. Σχολικού Συμβούλου
Α/θμιας Εκπ/σης

Τώρα που ανοίγουν τα σχολεία, το θέμα της σχολικής προσαρμογής για πολλά πρωτάκια, κυρίως, προβάλλει επίκαιρο. Σε παλαιότερες εποχές, όταν δεν λειτουργούσαν παιδικοί σταθμοί ή και νηπιαγωγεία, το πρόβλημα σε πολλές των περιπτώσεων ήταν και οξύ. Υπήρχε δυσκολία αποκοπής του παιδιού από το οικογενειακό περιβάλλον, ο λεγόμενος απογαλακτισμός με τη μεταφορική έννοια του όρου, οι αναφορές γύρω από τα σχολικά ήσαν, συνήθως, αρνητικές, η περιρρέουσα παιδαγωγική αντίληψη ότι “το παιδί με το ξύλο μαθαίνει γράμματα” δεδομένη κ.λ.π Με τη λειτουργία των παιδικών σταθμών και των νηπιαγωγείων και τον ¨εκσυγχρονισμό” των παιδαγωγικών αντιλήψεων πάνω σε σχετικές αρχές και κανόνες πολλά από τα προβλήματα αυτά βρήκαν τη λύση τους.
Παρά ταύτα κάποια εξακολουθούν να υπάρχουν.

Για το εξάχρονο παιδί το νέο, το διαφορετικό, το άγνωστο, το επιβαλλόμενο, που άλλα τα βλέπει ως εικόνες και άλλα τα διαισθάνεται ως έννοιες, δημιουργούν, συχνά, μαζί με την αίσθηση της περιέργειας και την αίσθηση της φοβίας, καθώς γεννιούνται μέσα τους τα αγωνιώδη ερωτήματα “θα μπορώ να συνεχίζω να παίζω”, “θα έχω τους φίλους μου”,“θα τα καταφέρω στα μαθήματα”, “ κι αν ο/η δάσκαλος/α είναι απαιτητικός /η ή αυστηρός/ή …….κ. ά” . Στις περιπτώσεις αυτές ο ρόλος των γονέων είναι σημαντικός.

Ήδη από τώρα συζητάμε με το παιδί με θετικά λόγια για τη νέα ζωή που το περιμένει. Αποδίδομε σημασία στο κεφάλαιο μάθηση με τη βεβαιότητα ότι για κάθε δυσκολία η βοήθειά μας θα είναι αναμφισβήτητα εξασφαλισμένη. Συμμετέχουμε στη χαρά για την απόκτηση των σχολικών ειδών (τσάντα, τετράδια, μολύβια… κ.λ.π), νέων φίλων, νέων δασκάλων. Επισκεπτόμαστε εκ του μακρόθεν, έστω, το σχολείο, πριν αυτό ανοίξει, για γνωριμία του επερχόμενου νέου φυσικού περιβάλλοντος και βαθμηδόν εξοικείωση στην ιδέα ότι αυτό θα είναι το δεύτερο σπίτι του.

Τις πρώτες μέρες λειτουργίας του σχολείου, επισκεπτόμαστε τον/την δάσκαλο/α του τακτικά, συζητούμε μαζί, δίνοντας με τον τρόπο αυτό στο παιδί την εντύπωση ότι συνεργαζόμαστε, ότι δημιουργούμε καλές σχέσεις μαζί του/της. Η εικόνα αυτή λειτουργεί πολύ ευεργετικά στη σκέψη και στον ψυχισμό του παιδιού. Αποβάλλει τους όποιους ενδοιασμούς και φοβίες, δίνει χαρά και αίσθηση βεβαιότητας ότι όλα θα πάνε καλά.

Συμβουλεύουμε το παιδί να μάθει να δίνει και να παίρνει στις σχέσεις του με τους συμμαθητές του, να συνεργάζεται, να αναπτύσσει φιλικές σχέσεις, να μάθει ότι ότι και τα άλλα τα παιδιά έχουν διαφέροντα, προτιμήσεις, επιθυμίες. Δεν θα είναι μόνο. Θα ανήκει σε ομάδα (κοινωνικοποίηση)

Με τους δασκάλους στα δύσκολα δεν μαλώνουμε, αλλά συζητούμε, συνεργαζόμαστε, αναζητούμε από κοινού τις δέουσες λύσεις. Δεν κάνουμε τον πολύξερο ούτε τον υπερευαίσθητο. Αποκαλύπτουμε, τυχόν, αδυναμίες του παιδιού, συνήθειες (όχι κατηγόριες) στη συμπεριφορά και προπαντός, τυχόν, σοβαρό ιατρικό πρόβλημα. Αν υπάρχει πρέπει να το γνωρίζει, οπωσδήποτε, ο/η δάσκαλος/α, για ανάλογους χειρισμούς.

Σταματήστε να έχετε μεγάλη ιδέα για το παιδί σας. Με το να ξέρει να διαβάζει και να γράφει πέντε γράμματα ή να μετράει ως τα δέκα, δε σημαίνει ότι είναι ο πρώτος, ο σπουδαίος, το μεγάλο μυαλό.

Αυτά τα θέματα τα ξεχωρίζει πολύ καλά η δυναμική της τάξης που συγκροτείται, αναπτύσσεται και εξελίσσεται με τη συμμετοχή και των άλλων παιδιών. Στα θέματα αυτά ο/η δάσκαλος/α είναι ο μοναδικός και πλέον φερέγγυος παράγοντας που θα σας ενημερώσει σωστά, που θα σας προσγειώσει στην πραγματικότητα.

Αυτά και άλλα συναφή θέματα είναι της επικαιρότητας. Καλά είναι να είμαστε σχετικά ενημερωμένοι και το σχόλιο, λόγω μακράς εμπειρίας, ταπεινά σ’ αυτό κατατείνει.

Καλή σχολική χρονιά.

Εκπαίδευση παιδεία

Ακολουθήστε το "Ο.Β." στο twitter και κάντε like στην σελίδα μας στο facebook και μάθετε πρώτοι όλα όσα συμβαίνουν!

Scroll to Top