Δευτέρα 22 Ιουλ 2019 19:32      

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Tου 60 οι εκδρομείς...

Πέρασαν 70 χρόνια από το τέλος του εμφυλίου πολέμου. Η χώρα γνώρισε στιγμές  απόγνωσης, αλλά και στιγμές ανάτασης.  

Σήμερα  στο τιμόνι βρίσκεται μια γενιά που ούτε τα ακούσματα του πολέμου έχει, ούτε με τις πληγές του ανατράφηκε.

Δεν άκουσε  τα τραγούδια του Θεοδωράκη, δεν διάβασε τα ποιήματα του Ρίτσου και  του Ελύτη. ‘  Η αν τα άκουσε δεν ένοιωσε αυτό που  συντάρασσε την νεολαία της εποχής εκείνης του 114, που το σύνθημα ψωμί, παιδεία και   ελευθερία  δεν ήταν γλωσσικό εφεύρημα αλλά πραγματικότητα. 

Αυτή η ανήσυχη γενιά, του 60 οι εκδρομείς όπως ευφυώς τους  ονόμασε ο Διονύσης Σαββόπουλος  σιγά – σιγά εκλείπει. 

Τι άφησε πίσω της;  Όλη τη σημερινή Ελλάδα.  Που όπως έλεγε η κόρη μου πριν μερικά χρόνια όταν φοιτούσε σε αγγλικό πανεπιστήμιο με παιδιά της ηλικίας της  από τη Θεσσαλονίκη, δεν χρειαζόταν  καν να γνωριστεί  ήταν  τόσα  τα κοινά,  η αγάπη για τα ίδια πράγματα, το  κοινό   μπακγκράουντ. 

Τι ήταν τέλος πάντων αυτή η γενιά του 60 που τώρα τη θυμούνται όλοι. Στην πρόσφατη έκδοση του Διονύση Σαββόπουλου  γίνεται μια εκτενής αναφορά στους «σιξτις» της Ελλάδας, που βέβαια δεν ήταν ανεπηρέαστοι από τους ευρωπαίους  ή τους αμερικανούς, πάντα βέβαια με την ιδιαιτερότητα  της Ελλάδας. 

Ήταν οι εκπρόσωποι μιας γενιάς που συνέτειναν στη  μετεξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας  ιδεολογικά  και τη  μετάβαση στο μοντερνισμό αρκετά βίαια. Αλλά το ρεύμα ήταν τόσο ισχυρό που σχεδόν δεν έβρισκε αντίσταση. 

Με σταθμούς σημαντικούς η δεκαετία του 60 χάρισε στην Ελλάδα εφορία πνευματική.  Το 1960 βραβεύεται το Άξιον Εστί  του Οδυσσέα Ελύτη, το 1963 βραβεύεται με το Νόμπελ ο Γιώργος Σεφέρης. Τσίρκας, Πεντζίκης, Αξιώτη, Χειμωνάς, Γκρίτση-Μιλλιέξ  σηματοδοτούν με την παρουσία τους τον πνευματικό προβληματισμό της μεταπολεμικής εποχής, τον οποίο μεταλλάσσουν σε βιωματική αξία.  

Στη δεκαετία του 60 επιχειρείται η αστικοποίηση του πληθυσμού με μια  πρωτοφανή εσωτερική μετανάστευση που ο ελληνικός κινηματογράφος πρώιμα, περιγράφει  αυθεντικά, άλλοτε με την  ασύγκριτη ελληνική κωμωδία  που ακόμα και σήμερα αγγίζει  την κοινωνία και άλλοτε δραματικά, και παρεξηγημένα με τις ταινίες του Νίκου Ξανθόπουλου και άλλων.  

Η γενιά του 30 ανέδειξε την ελληνική ιδιαιτερότητα και στάθηκε απέναντι στη Δύση χωρίς αίσθημα μειονεξίας. Δεν μιμήθηκε  δουλικά τη Δύση, δεν επαναπαύθηκε στο κλασικό της παρελθόν, αλλά εισήλθε  στη διεθνή πολιτισμική επικοινωνία προτείνοντας ένα ελληνικό πρόσωπο σύγχρονο και εξωστρεφές, που αξιοποίησε  δημιουργικά τη μυθολογική και ιστορική ελληνική αρχετυπική μήτρα. Με αυτόν τον πολιτισμικό ορισμό του έθνους αναμετρούμαστε κάθε φορά που επαναπροσδιορίζουμε την ταυτότητά μας, από τη Μεταπολίτευση ως την παγκοσμιοποίηση, και σε αυτή την όψη του μύθου της, την πολιτισμική, αναγνωρίζεται η συμβολή αυτής της γενιάς  στη διαμόρφωση της σύγχρονης Ελλάδας.

Η δεκαετία του ΄60 θεωρείται μια περίοδος απελευθερωτικής ζωντάνιας, αμφισβήτησης και αντικομφορμισμού με πρωταγωνιστή τη νεολαία και τη δράση των ποικίλων ομάδων της (από στρατευμένους αριστερούς μέχρι τους teddy boys). 

Δεν υπήρξε όμως μόνο  νεανική εξέγερση και δυναμική χειραφέτηση αλλά και νεοτερική διεκδίκηση, κοινωνική ανησυχία. Μια δεκαετία που, όπως και αυτή του ΄30, ήταν από τις πιο πλουραλιστικές και πολυφωνικές, με το παραδοσιακό να συναγωνίζεται με το μοντέρνο. 

Η  γενιά του 60 είναι αυτή που απενοχοποίησε τη δεξιά   και αφαίρεσε το φωτοστέφανο από την αριστερά. Είναι αυτή που οδήγησε στην ωριμότητα την ελληνική κοινωνία. Γιάτρεψε τις ενοχές του εμφυλίου και της χούντας με το Πολυτεχνείο και εκπρόσωποι της διοίκησαν το 1974, το 1979, το 1981.  Η τελευταία πράξη παίχθηκε το 2015. Έδωσε την ευκαιρία  στην Αριστερά να διοικήσει και οδήγησε τη χώρα στην αληθινή μεταπολίτευση. 

Μια νέα γενιά ανέλαβε τις τύχες της Ελλάδας σήμερα, που επιβάλλεται να οδηγήσει την ελληνική κοινωνία μπροστά. Η γενιά του 60 άνοιξε το δρόμο. Αυτή που αναλαμβάνει πρέπει να τον κάνει λεωφόρο.

Ο.Β. 

Ακολουθήστε το "Ο.Β." στο twitter και κάντε like στην σελίδα μας στο facebook και μάθετε πρώτοι όλα όσα συμβαίνουν!

Scroll to Top