Τετάρτη 23 Οκτ 2019 23:30      

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Βιβλιοπροτάσεις..

της Δήμητρας Καραγιάννη

«Γιάννης Στεφανάκις. Από την αφαιρετική τοπιογραφία στο παλίμψηστο εννοιών»
     

158 σελίδες. Εκδόσεις Φοίνικα. Επιμέλεια Μαργαρίτας Βασιλάκου και Δήμητρας Σιατερλή. Αφιερωμένο στα παιδιά του, Μαρία Νεφέλη και Δημήτρη. Ο τόμος με τίτλο «Γιάννης Στεφανάκις. Από την αφαιρετική τοπιογραφία στο παλίμψηστο εννοιών» κυκλοφόρησε πρόσφατα και αποτελεί ένα εξαιρετικό καλλιτεχνικό πορτραίτο του Γιάννι Στεφανάκι, ποιητή, ζωγράφου, χαράκτη, ανθρώπου της τέχνης με κάθε τρόπο, έννοια και μορφή. 

Ένα αμάλγαμα τεχνών και τρόπων έκφρασης είναι το βιβλίο ετούτο, όμοιο με τον καλλιτέχνη και άνθρωπο που περιγράφει. Η εικαστική δημιουργία του Στεφανάκι –που πολύ ωραία αποτυπώνεται στο τέλος του βιβλίου, με έγχρωμες σελίδες γεμάτες με έργα του- έρχεται να συναντήσει την τέχνη του λόγου του ποιητή Γ. Στεφανάκι, και τη συνύπαρξη της ποίησης με τη ζωγραφική και τη χαρακτική. 

Α. Τάσσος, Αντώνης Αντωνάκος, Άννα Αφεντουλίδου, Χρύσα Βλάχου, Γιώργος Γώτης, Βούλα Επιτροπάκη, Βαλεντίνη Χρ, Καμπατζά, Κατερίνα Κοσκινά, Πέγκυ Κουνενάκη, Πάνος Κυπαρίσσης, Κώστας Λιννός, Δήμητρα Μήττα, Σάββας Μιχαήλ, Γιάννης Μπόλης, Μπία Παπαδοπούλου, Νίκος Παπαχριστόπουλος, Αννίτα Πατσουράκη, Κ.Θ.Ριζάκης, Γιώργος Ριζόπουλος, Δήμητρα Σιατερλή, Αντώνης Δ. Σκιαθάς, Μάνος Στεφανίδης, Έφη Στρούζα, καθώς και η γράφουσα, αποτυπώνουν στο χαρτί σκέψεις και αισθαντικές «αντιλήψεις» τους επάνω στο έργο του Κρητικού Γ. Στεφανάκι, κινούμενοι σε δύο επίπεδα, το εικαστικό και το ποιητικό, καδράροντας το προφίλ ενός πολυσύνθετου καλλιτέχνη, που όπως σημειώνει ο ίδιος «ονειρεύτηκε πολλά και ονειρεύεται περισσότερα».

Ο τίτλος, διόλου τυχαίος, σκιαγραφεί την ένωση δύο συγκινωνούντων κόσμων στο έργο του Στεφανάκι. Την ένωση των ζωγραφικών και χαρακτικών του έργων με το βάθος της ποίησης. Την ένωση της εικόνας με το περιεχόμενο. Του φαίνεσθαι με την ουσία. 

Θα κλείσω αναπαράγοντας ένα απόσπασμα του κειμένου μου για τον Γ. Στεφανάκι: «Ο Στεφανάκις είναι ζωγράφος, χαράκτης, αγιογράφος, άνθρωπος της τέχνης και των γραμμάτων εν γένει. Κι αυτή όλη η ποικιλομορφία του καλλιτεχνικού εαυτού του, αντικατοπτρίζεται στο έργο και τη δημιουργία του. Οι πολλές πτυχές του «είναι» του αποτυπώνονται συμβολικά με διάφορους τρόπους στη ζωγραφική του τέχνη και σε κάθε μορφή καλλιτεχνικής του έκφρασης. Το έργο του είναι ένα αμάλγαμα σκέψεων, ιδεών, ταλέντων, επιρροών, τεχνών. Σαν ένας διάλογος ανάμεσα στη ζωγραφική και τη λογοτεχνία, ανάμεσα στις γραμμές και τις λέξεις, το χρώμα και τη χάραξη. Σαν μία βόλτα σε μια γειτονιά φαντασίας, όπου διάφορα είδη τέχνης συνυπάρχουν, ζουν κι αναπτύσσονται μαζί, για να αποτελέσουν το μέρος ή το όλο ενός έργου, και να περιγράψουν αυτό που ο καλλιτέχνης είναι, κι αυτό που θέλει να πει, καλώντας μας σε έναν κόσμο άυλο και μαγικό».

Νάντιας Δουλαβέρα, «Μεσοτοιχία»

Παιδί είχα ανήσυχο ύπνο/ξύπναγα μέσα στη νύχτα/γύριζα τα δωμάτια/άνοιγα τα παράθυρα/στο χερούλι της πόρτας με προλάβαιναν/ έτοιμη να λακίσω.

Η Νάντια Δουλαβέρα μας παρουσιάζει 60 ποιήματα στην πρώτη της ποιητική συλλογή, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μελάνι, με τίτλο «Μεσοτοιχία». Με φρέσκια ορμή,  μας αποκαλύπτει η πρώτη αυτή ποιητική συλλογή της Ν. Δουλαβέρα την ιδιαίτερη, τη στενή σχέση της με τον κόσμο της ποίησης, τον οποίο φαίνεται να οικειώθηκε άμεσα. Από την «Παρεξήγηση» ως «Το τραπέζι», η Ν. Δουλαβέρα ανοίγει τα χαρτιά της και καταθέτει τον λόγο και τη σκέψη της, το αίσθημα και το νόημά της στους στίχους των ποιημάτων της. Λιτά, σταθερά, καθαρά, με αμεσότητα και δύναμη καταπιάνεται με ποικιλία θεμάτων, για να δώσει ήδη στο βιβλίο αυτό μια πολύ καλή εικόνα του ποιητικού της αποθέματος. 

«Κορίτσια», «Ο θείος», «Τα ψίχουλα», «Ανήσυχος ύπνος», «Χτεσινό ψωμί», «Η νύχτα», «Δεύτερη ευκαιρία», «Ακούς εκεί», «Τα μάγια», «Η νηστεία», και άλλα πολλά, δείγματα γραφής μιας νέας ποιήτριας, που το πρώτο της ποιητικό ταξίδι, βρίσκει ωραίο προορισμό. 

Βιβλιοπαρουσιάσεις

Ακολουθήστε το "Ο.Β." στο twitter και κάντε like στην σελίδα μας στο facebook και μάθετε πρώτοι όλα όσα συμβαίνουν!

Scroll to Top