Γνωριμία με τα δημοφιλέστερα ηλεκτρικά μοντέλα αστικού τύπου
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν τα ιδανικά οχήματα για τις πόλεις. Μετακινήσεις χωρίς ρύπους, αθόρυβα και προπάντων οικονομικά. Αυτός είναι ο βασικός λόγος που η μικρομεσαία κατηγορία αυτοκινήτων γνωρίζει μεγάλη άνθηση στις πωλήσεις. Τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στην Β κατηγορία καθώς, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, πληροί όλες τις προηγούμενες προϋποθέσεις. Σήμερα στην αγορά υπάρχουν πολλές επιλογές και ενδιαφέρουσες προτάσεις.
ΒΜE i3
Η BMW i3 αν και βρίσκεται στο προσκήνιο εδώ και αρκετά χρόνια καταφέρνει να συγκεντρώνει τα βλέμματα επάνω της. Αποτελεί τον Βενιαμίν της βαυαρικής εταιρείας και παραμένει πρωταγωνιστής πωλήσεων, καθώς έχουν γίνει εύστοχες αναβαθμίσεις σε όλους τους τομείς.
Το i3 ήταν το ηλεκτρικό όχημα που άνοιξε τις πύλες της εισόδου στην ηλεκτροκίνηση το 2013. Έκτοτε οι πωλήσεις δείχνουν ότι πάνε κάτι παραπάνω από καλά. Πρόκειται για ένα φουτουριστικό όχημα, με υψηλά επίπεδα τεχνολογίας και ολοκληρωμένες λύσεις. Διαθέτει μια πολύ καλή καμπίνα οδηγού, που είναι φωτεινή και χαρούμενη, ενώ η εξωτερική σχεδίαση δεν μπορεί να μην σχολιαστεί θετικά. Η ασφάλεια των επιβατών ήταν το πρώτο μέλημα των σχεδιαστών και των μηχανικών. Η αναβαθμισμένη μπαταρία αποδίδει 170 ίππους και έχει 250Nm ροπής. Η επιτάχυνση από την στάση μέχρι τα πρώτα 100χλμ/ώρα έρχεται σε 7,3 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 150χλμ/ώρα. Διαθέτει στην τρία προγράμματα οδήγησης (Comfort, Exo Pro, EcoPro+). Η μπαταρία τους για τα σημερινά δεδομένα παραμένει μικρή και αγγίζει τα 42,2 ΚWh που εξασφαλίζουν αυτονομία της τάξης των 220-240 χιλιομέτρων, με τη μέση κατανάλωση ενέργειας να βρίσκεται κοντά στις 18KWh για τα 100 χιλιόμετρα. Η φόρτιση μέχρι το 80% της συνολικής χωρητικότητας σε ταχυφορτιστή DC των 50KWh είναι 45 λεπτά ενώ σε wallbox των 11KWh είναι κοντά στις 3,1 ώρες. Φυσικά μπορεί να φορτιστεί και στην οικιακή πρίζα του σπιτιού, αλλά σε αυτή την περίπτωση θα χρειαστούν 15 ώρες.
Με την i3 μπορείς άνετα να κινηθείς μέσα στην πόλη. Η οδήγηση είναι άνετη και διασκεδαστική. Όσο για την κίνηση στην πόλη; Αυτό είναι το στοιχείο της!
DS 3 Crossback
Το γαλλικό μοντέλο ανήκει στην ελίτ των μικρομεσαίων αυτοκινήτων, μπαίνει στην πρίζα και ενισχύει την ηλεκτροκίνηση από το πρίσμα του premium χαρακτήρα του. Αποτελεί μια πρόταση που για κάποιον που σκέφτεται να μπει στην αρένα της ηλεκτροκίνησης δεν μπορεί εύκολα να προσπεράσει. Αξιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο την πλατφόρμα eCMP του γκρουπ PSA που έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα.
Προτάσσει μια ιδιαίτερη σχεδιαστική φιλοσοφία με πολλά στοιχεία πολυτέλειας, ιδιαίτερο εσωτερικό με μεταλλικές επιφάνειες και άριστο τεχνολογικό εξοπλισμό. Προσεγμένη κάθε λεπτομέρεια ξεφεύγει από την έννοια του φθηνού, ενώ παράλληλα προσφέρει επιδόσεις και αυτονομία που η 50KWh μπαταρία φροντίζει με τον καλύτερο τρόπο.
Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 136 ίππους και τα 260Νm ροπής φροντίζουν για να γίνει η οδήγηση συναρπαστική. Η μέση κατανάλωση ενέργειας στην πόλη είναι περίπου 17KWh για τα 100 χιλιόμετρα, εξασφαλίζοντας αυτονομία κοντά στα 280 χιλιόμετρα. Αν όμως κινηθεί αποκλειστικά μέσα στην πόλη αυτή μπορεί να φθάσει και τα 300 χλμ. Από την στάση η επιτάχυνση μέχρι τα πρώτα 100χλμ/ώρα έρχεται σε 8,7 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα είναι 150χλμ/ώρα. Η πλήρης φόρτιση σε wallbox με ισχύ 11KWh διαρκεί 5 ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστή 100KWh για το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας χρειάζονται 30 λεπτά.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα οδήγησης: Eco, Normal και Sport. Η οδήγηση είναι εύκολη και ευχάριστη. Το μοντέλο προσφέρει την πρακτικτικότητα ενός τυπικού οχήματος της κατηγορίας Β-SUV, και διαθέτει επαρκείς χώρους για πέντε επιβάτες και αρκετούς έξυπνους αποθηκευτικούς χώρους.
Fiat 500
H Fiat δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός από την πρόκληση της ηλεκτροκίνησης. Έτσι έριξε στην μάχη το best seller της εδώ και τρεις δεκαετίες, το «500», το οποίο εξηλεκτρίστηκε και έδειξε ότι μπορεί να κερδίσει μεγάλο μερίδιο αγοράς.
Σχεδιάστηκε πάνω σε λευκό χαρτί και έγινε το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της ιταλικής εταιρείας. Με υψηλή τεχνολογία, όμορφο και ιδιαίτερο σχεδιασμό και μια βαριά ιστορία ολοκληρώνει την γκάμα του κορυφαίου ιταλικού μοντέλου. Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 95 και 118 ίππους, έχοντας μπαταρία 23,8KWh ή 42ΚWh. Στην μεγάλη έκδοση το βάρος της μπαταρίας αγγίζει τα 294 κιλά και εξασφαλίζει αυτονομία μέσα στην πόλη κοντά στα 320 χιλιόμετρα. Δηλαδή είναι ικανή να καλύψει τις ανάγκες για αρκετές ημέρες, αν κρίνουμε ότι ο μέσος όρος των χιλιομέτρων ενός Ευρωπαίου πολίτη είναι κοντά στα 45 χιλιόμετρα την ημέρα. Η φόρτιση σε ταχυφροτιστή των 85KWh ολοκληρώνεται έως το 80% της πλήρους φόρτισης σε 35 λεπτά, ενώ από οικιακή πρίζα ο χρόνος φθάνει τις 15 ώρες.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προφίλ οδήγησης. Το Normal, το Range και το Sherpa, με το τελευταίο να βελτιστοποιεί το σύνολο των λειτουργιών του οχήματος. Και μόνο από τις διαστάσεις διαπιστώνει κάποιος ότι μπορεί να κινηθεί σβέλτα και γρήγορα μέσα στην πόλη. Η έλλειψη χώρων ίσως αποτελεί το μεγαλύτερο μειονέκτημα του οχήματος.
Όσον αφορά τις επιδόσεις, το ηλεκτρικό μοντέλο της Fiat χρειάζεται 9 δευτερόλεπτα για να φθάσει από την στάση στα 100χλμ/ώρα, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 150χλμ/ώρα. Το συνολικό βάρος του μοντέλου είναι 1352 κιλά.
Honda e
Το Honda e αποτελεί μια ακόμη φρέσκια ιδέα στον στίβο της ηλεκτροκίνησης διαθέτοντας πολλές ιδιαιτερότητες και καινοτομίες όπως είναι η έλλειψη καθρεπτών που αντικαταστάθηκαν με κάμερες μέσα στο αυτοκίνητο. Οι Ιάπωνες σχεδιαστές προτίμησαν να διατηρήσουν γραμμές που μπορούν να δώσουν στο όχημα ευελιξία μέσα στην πόλη. Με μήκος 3,9 μέτρα, παίρνει δίκαια τον τίτλο του αυτοκινήτου πόλης. Και είναι αυτό που κεντρίζει το ενδιαφέρον, όπως και το εσωτερικό, η καμπίνα και οι καινοτόμες τεχνολογίες
Το Honda e χρησιμοποιεί ένα ηλεκτροκινητήρα που μεταφέρει την κίνηση στους πίσω τροχούς και αποδίδει 136 ίππους. Ωστόσο υπάρχει και η μεγαλύτερη έκδοση με τους 154 ίππους. Και οι δύο εκδόσεις αποδίδουν 315 Nm ροπής. Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 35,5KWh. Όμως η σβελτάδα και οι καλές επιδόσεις φρενάρουν την αυτονομία που βρίσκεται από τα 160-180 χιλιόμετρα. Αρκετός, ωστόσο, για την καθημερινή μετακίνηση στην πόλη, αλλά όχι ικανή για να κάνεις και μια μικρή εξόρμηση εκτός αυτής, μένοντας σε αυτό τον τομέα αρκετά πίσω από τον ανταγωνισμό.
Σε οικιακό φορτιστή AC ισχύος 2,3KW η αναμονή για να φορτίσει πλήρως η μπαταρία αγγίζει τις 18,8 ώρες, ενώ σε δημόσιο φορτιστή 7KW ο χρόνος φόρτισης περιορίζεται στις 4,12 ώρες. Όσο για τον ταχυφορτιστή 100KW η φόρτιση έρχεται σε μόλις μισή ώρα. Κατά την διάρκεια της οδήγησης ο οδηγός έχει να επιλέξει δύο προγράμματα. Το Normal και το Sport, ενώ υπάρχουν τέσσερα υποπρογράμματα που βοηθούν την καλύτερη και ταχύτερη ανάκτηση ενέργειας κάθε φορά που το αυτοκίνητο «ρολλάρει» ή όταν ο οδηγός πατάει φρένο.
Από την στάση μέχρι και τα πρώτα 100χλμ/ώρα χρειάζεται 8,3 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητά του αγγίζει τα 148χλμ/ώρα. Στα θετικά είναι ο ιδιαίτερα όμορφος σχεδιασμός, η καλή οδηγική συμπεριφορά και οι πολλές καινοτομίες όπως η απουσία καθρεπτών, ενώ σαν βασικά μειονεκτήματα μπορούμε να επισημάνουμε τους μικρούς χώρους, τον μικρό αποθηκευτικό χώρο και την τιμή που βρίσκεται λίγο πάνω από τις 34.000 ευρώ.
Mazda MX-30
Το Mazda MX-30 ήρθε για να χαράξει το δικό του δρόμο. Η ηλεκτροκίνηση ταιριάζει στο μοντέλο που μπήκε στην πρίζα και έγινε ένα μικρό Crossover για μετακίνηση στον αστικό κύκλο της πόλης.
Με μοντέρνα αισθητική γραμμή, νέα υλικά και καινοτομίες στοχεύει να βρεθεί ένα βήμα πιο μπροστά από τον ανταγωνισμό. Προσφέρει πρακτικότητα και μεγάλο τεχνολογικό υπόβαθρο, ενώ αισθητικά είναι σαφώς από τις πιο φρέσκιες ιδέες της αγοράς. Το μοντέλο τροφοδοτείται από έναν ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει 145 ίππους και 291Nm ροπής. Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει χωρητικότητα 35,5KW, ενώ η μέση κατανάλωση ενέργειας εστιάζεται στις 19KW για τα 100 χιλιόμετρα και η αυτονομία φθάνει κοντά στα 180 χιλιόμετρα.
Στην φόρτιση μπορούν να συμβάλλουν ένας ταχυφορτιστής 50KW που «γεμίζει» τις μπαταρίες σε 40 λεπτά, ενώ ένας επιτοίχιος φορτιστής wallbox θέλει περίπου 4,5 ώρες. Η ανάκτηση ενέργειας στο μοντέλο κατά την επιβράδυνση και την πέδηση γίνεται μέσω paddlies που υπάρχουν ενσωματωμένα στο πίσω μέρος του τιμονιού.
Οι φίλοι της εταιρείας θα περίμεναν περισσότερες επιδόσεις από ένα τέτοιο μοντέλο, αλλά και περισσότερους χώρους. Ουσιαστικά αναφέρεται στους ανθρώπους που έχουν ως στόχο να μετακινηθούν στον αστικό κύκλο έχοντας μια premium αίσθηση και κυρίως με μεγάλη ευαισθησία στις μετακινήσεις με μηδενικούς ρύπους. Από την στάση μέχρι και τα πρώτα 100χλμ/ώρα το MX-30 χρειάζεται 9,7 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 140χλμ/ώρα. Το βάρος του είναι 1645 κιλά, γεγονός που του δίνει αίσθηση πολυτέλειας και στιβαρότητας.
Στα πλεονεκτήματα του μοντέλου προσμετράται η καλή οδηγική συμπεριφορά του μοντέλου, η σχεδίαση και το σπορ εσωτερικό της καμπίνας, ενώ στα αρνητικά σίγουρα, οι επιδόσεις και οι περιορισμένοι για τους πίσω επιβάτες χώροι.
Mini Cooper SE
Η Mini έβγαλε στην παραγωγή ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο που κλέβει ματιές και καρδιές και ξεσηκώνει τα συναισθήματα στις καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη, δείχνοντας παράλληλα τις ευαισθησίες της για το περιβάλλον.
Οπτικά δεν διαφέρει από την υπόλοιπη γκάμα. Η μπροστινή μάσκα και η απουσία απολήξεως δένει αρμονικά με το συνολικό στυλ, τα ζεστά χρώματα και οι ζάντες το κάνουν περισσότερο σπορ, υποδηλώνοντας ότι ήρθε για να μείνει.
Διαθέτει μία μπαταρία ιόντων λιθίου 32,6KWh που αποδίδει 184 ίππους και 270Nm ροπής. Η αυτονομία του βάση του πρωτοκόλου WLTP βρίσκεται κοντά στα 160 χιλιόμετρα, που αυξάνεται λίγο αν κινηθεί αποκλειστικά μέσα στην πόλη, όπου υπάρχουν μεγάλα ποσοστά ανάκτησης ενέργειας. Το βάρος του μοντέλου είναι 1365 κιλά. Σε οικιακή πρίζα για πλήρη φόρτιση χρειάζεται περίπου 12 ώρες, ενώ σε wallbox με ισχύ 7,4KW ο χρόνος περιορίζεται στις 4,2 ώρες.
Με καλούς χώρους και με στιβαρότητα που εμπνέει εμπιστοσύνη και ασφάλεια μπορεί κάποιος να κινηθεί και εκτός πόλης, αρκεί να βρει σταθμούς επαναφόρτισης. Το Mini Cooper SE κάνει ευχάριστες τις μετακινήσεις και χαρούμενους τους φίλους της εταιρείας που πλέον μπορούν να επιλέξουν μια ηλεκτροκίνητη έκδοση. Όσον αφορά τις επιδόσεις, από την στάση μέχρι τα πρώτα 100χλμ/ώρα χρειάζεται 7,3 δευτερόλεπτα με την τελική ταχύτητα να βρίσκεται στα 150χλμ/ώρα.
Corsa e
Η Opel δεν μπορούσε να μην βγει στην αγορά με μία πρόταση που θέτει ισχυρές βάσεις για τη διεκδίκηση σημαντικού ποσοστού στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Το αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο Corsa τροφοδοτείται από έναν ηλεκτροκινητήρα βάρους 345 κιλών με μέγιστη ισχύ 136 ίππους (100 kW) και ροπή 260 Nm. Η κίνηση γίνεται αποκλειστικά στους μπροστινούς τροχούς. Διαθέτει μπαταρία ιόντων λιθίου 50 kWh, που με ταχυφορτιστή μπορεί να φορτιστεί στο 80% μέσα σε μισή ώρα, ενώ υπάρχουν και άλλες δυνατότητες φόρτισης. Στην απλή πρίζα του σπιτιού χρειάζεται αρκετές ώρες, ενώ με wallbox η πλήρης φόρτιση έρχεται μέσα σε 7,5 ώρες. Η αυτονομία με ιδανικές συνθήκες οδήγησης φθάνει τα 337 χιλιόμετρα, που μπορεί να θεωρηθεί ως η μεγαλύτερη στην κατηγορία.
Διαθέτει τρία προγράμματα οδήγησης: το Normal, το Eco και το Sport. Οι επιδόσεις για ένα αυτοκίνητο πόλης μπορούν να χαρακτηριστούν ικανοποιητικές και σίγουρα βρίσκονται πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας. Όμως η στιβαρότητα και το δέσιμο της έκδοσης σε προδιαθέτει να βγεις και εκτός πόλης. Με πολύ καλή επιτάχυνση οι μετακινήσεις γίνονται σβέλτες και εύκολες.
Με μήκος 4,06 μ., παραμένει ένα ευέλικτο πρακτικό πενταθέσιο αυτοκίνητο πόλης, ενώ η γραμμή οροφής παραπέμπει σε μοντέλο coupé. Η μπαταρία τοποθετήθηκε χαμηλά για να χαμηλώσει, παράλληλα, το κέντρο βάρος του ηλεκτρικού μοντέλου κατά 10%. Προσφέρει αυτονομία για 337 χιλιόμετρα. Η τελική ταχύτητα είναι 150χλμ/ώρα και η επιτάχυνση από τη στάση μέχρι τα 100χλμ/ώρα έρχεται σε 8,1 δευτερόλεπτα. Το μηδενικών ρύπων μοντέλο στοιχίζει 31.900 ευρώ.
Ecocar το… ελληνικό!
Είναι ένα ιδιαίτερο, ξεχωριστό και οπτικά ιδιότροπο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με… ελληνική υπογραφή. Δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε ότι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είτε θα το αγαπήσεις, είτε θα σε αφήσει παντελώς αδιάφορο. Το Ecocar ήδη κυκλοφορεί ανάμεσά μας και κάθε χρόνο αυξάνει το μερίδιο αγοράς του στην ελληνική αγορά, τόσο για τις διαστάσεις του (καταλαμβάνει χώρο όσο ένα μηχανάκι) όσο και για την αυτονομία του και την χαμηλή τιμή κτήσης.
Η μετακίνηση μέσα στην πόλη είναι παρόμοια με αυτή ενός δικύκλου και η αυτονομία ξεκινάει από τα 120 χιλιόμετρα και αυξάνεται λίγο στις μεγαλύτερες εκδόσεις. Οι μπαταρίες του που γεμίζουν αποκλειστικά από την πρίζα του σπιτιού μας χρειάζονται περίπου 5 ώρες για πλήρη φόρτιση, ενώ το κόστος της ενέργειας που θα δαπανηθεί δεν θα ξεπεράσει το ένα ευρώ ανά 100χλμ. Η τελική ταχύτητα είναι 80χλμ/ώρα, ενώ έχει πολύ καλή επιτάχυνση μέχρι τα πρώτα 50χλμ/ώρα.
Αν και ένα μεγάλο μέρος κατασκευάζεται στην Κίνα, στην Ελλάδα μπαίνουν τα σημαντικότερα τμήματά του, όπως η μπαταρία και τα τεχνολογικά συστήματα, ενώ σύντομα θα μπαίνουν και τα συστήματα ψυχαγωγίας και παρκαρίσματος.
Υπάρχουν δυο μοντέλα, το low speed που μπορεί να οδηγηθεί με δίπλωμα μοτοποδηλάτου και το high speed που οδηγείται με δίπλωμα αυτοκινήτου, ενώ υπάρχει και η επαγγελματική σειρά ηλεκτρικών οχημάτων Ecocar (δυο μοντέλα, το βαν και το Pick-up και τα δύο για ταχύτητες μέχρι 80 χλμ την ώρα).
Όλα τα μοντέλα φιλοξενούν δύο άτομα και έχουν αποθηκευτικό χώρο αρκετό για να δεχτεί σακούλες ή βαλίτσες. Στην οδήγηση σίγουρα δεν μπορεί να συγκριθεί με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεγάλων εταιρειών, όμως δίνει λύσεις και μάλιστα με χαμηλή τιμή κτήσης (λίγο πάνω από 6.000 ευρώ). Το μοντέλο παρουσιάζει δείγματα αστάθειας πάνω από τα 70 χιλιόμετρα, λόγω της μικρής ζάντας και του χαμηλού βάρους. Σύμφωνα με τον Γιώργο Καζαντζίδη, τον επιχειρηματία που “ έστησε” στην Ελλάδα τo Ecocar, πολύ σύντομα αναμένονται νέες εκδόσεις που θα είναι βελτιωμένες σε όλους τους τομείς. Είναι πολύ σημαντικό που το όχημα φέρει ελληνική υπογραφή και «κουβαλάει» ελληνική τεχνογνωσία. Η ελληνική εταιρεία έχει θεμελιώσει συνεργασίες σε χώρες όπως η Ελβετία, η Ισπανία, η Νορβηγία, η Σουηδία, η Γερμανία, η Κύπρος και η Βουλγαρία, ενώ τα μοντέλα της τα αγκάλιασαν και πολλοί Δήμοι σε όλη την επικράτεια.