Η εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης θέλει τον φορτιστή της
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλοντας να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα που επιτάσσει η ηλεκτροκίνηση, προγραμματίζουν τα επόμενα χρόνια να αυξήσουν κατακόρυφα την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αναλυτές αναφέρουν ότι περισσότερα από 50 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να κυκλοφορήσουν τα επόμενα πέντε χρόνια παγκοσμίως, ενώ μέχρι το 2030 οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πάνω από 130 εκατομμύρια οχήματα.
Αυτό έχει ως συνέπεια, οι κατασκευάστριες εταιρείες να είναι διατεθειμένες να επενδύσουν από 110 έως 180 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030 στο τομέα της ηλεκτροκίνησης, προκειμένου να βελτιωθούν τα ηλεκτρικά μοντέλα, Μέρος του συνολικού πλάνου τους είναι και η αύξηση των σταθμών φόρτισης σε δημόσιους χώρους.
Οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης θα παίξουν τον σημαντικότερο ρόλο στην προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αποτελεί σημείο συζήτησης πολλών κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο, αλλά και προκλήσεων για τις ιδιωτικές εταιρείες που στοχεύουν στην αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά στον τομέα της ενέργειας. Ήδη μεγάλες εταιρείες υγρών καυσίμων έχουν εντάξει στα πλάνα τους και το κομμάτι της φόρτισης, με ταχυφορτιστές που θα μπορούν να γεμίζουν τις μπαταρίες, την ίδια στιγμή που ο οδηγός θα κάνει μια σύντομη στάση για να πιει τον καφέ του ή να ξεκουραστεί από το ταξίδι. Σήμερα η χρέωση της ηλεκτρικής ενέργειας από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας θεωρείται υψηλή. Ωστόσο, το θέμα αυτό αναμένεται σύντομα να βρεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων και των προσφορών.
Όλα ξεκινούν από την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τα ηλεκτρικά οχήματα πόλης έχουν σήμερα αυτονομία 250-300 χιλιομέτρων, που θεωρούνται υπεραρκετά για έναν εργαζόμενο που πηγαίνει στη δουλειά του και θέλει να καλύψει τις μετακινήσεις της οικογένειας του στη διάρκεια της εβδομάδας. Στα μεγαλύτερα οχήματα η αυτονομία είναι περίπου 400-500 χιλιόμετρα με κάθε πλήρη φόρτιση. Για την πυκνότητα των σημείων φόρτιση αναλυτές και ειδικοί έχουν ήδη εκπονήσει σχέδια για την χιλιομετρική απόσταση που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των ταχυφορτιστών στις Εθνικές Οδούς, ώστε κάποιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο να μπορεί πραγματοποιήσει ένα μεγάλο ταξίδι.
Σύντομα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα στοιχίζει όσο και ένα συμβατικό
Όσο οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων μειώνονται, τόσο θα αυξάνεται η ζήτηση από τους καταναλωτές. Άλλωστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναφέρουν ότι πολύ σύντομα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα στοιχίζει όσο ένα συμβατικό. Μάλιστα μια έρευνα της επενδυτικής τράπεζας UBS αναφέρει μεταξύ άλλων πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2024 θα κοστίζουν το ίδιο με τα συμβατικά.
Για πολλούς είναι εντυπωσιακή η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που παρατηρείται σήμερα, παρά την πανδημία και τα όποια οικονομικά ή άλλα προβλήματα υπάρχουν σε Ελλάδα και Ευρώπη, όπως είναι για παράδειγμα η έλλειψη σταθμών φόρτισης και οι μικρές αυτονομίες των οχημάτων αυτών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, από τα συνολικά 199.825 σημεία φόρτισης που μέχρι πρόσφατα είχαν καταγραφεί ως διαθέσιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πάνω από το 25% αυτών βρίσκονται στις Κάτω Χώρες (50.824), το 20% στη Γερμανία (40.517), το 15% στη Γαλλία (30.367) και το 14% στο Ηνωμένο Βασίλειο (28.538 ).
Αυτές οι τέσσερις χώρες αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 75% όλων των σημείων χρέωσης ECV στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την ίδια στιγμή που αυτές οι χώρες καλύπτουν μόνο το 27% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ. Στο άλλο άκρο του φάσματος, μια τεράστια χώρα όπως η Ρουμανία, περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από την Ολλανδία – μετρά μόνο 344 σημεία φόρτισης, ή 0,2% του συνόλου της ΕΕ.
Επίσημα στοιχεία αναφέρουν ότι στο τέλος του περασμένου έτους η Ελλάδα είχε 61 δημόσια σημεία φόρτισης. Για να μπορέσουν να κινηθούν οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων απρόσκοπτα σε όλη την επικράτεια απαιτούνται από 80 έως και πάνω από 100 σταθμοί ταχυφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και τουλάχιστον 3.000 απλοί σταθμοί φόρτισης. Αυτό αναφέρει ο διευθυντής του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, Ευάγγελος Μπεκιάρης ο οποίος επισημαίνει ότι για να μπορέσει ένα ηλεκτρικό όχημα να κινηθεί απροβλημάτιστα σε όλη την ελληνική επικράτεια, εκτός των νησιών, πρέπει να υπάρχουν σταθμοί φόρτισης ανά 40 μικτά χιλιόμετρα.
Την αρχή στην τοποθέτηση ταχυφορτιστών κάνουν οι ίδιες αντιπροσωπείες. Οι περισσότερες διαθέτουν πλέον τουλάχιστον έναν ταχυφορτιστή από τον οποίο διαθέτουν (ως κίνητρο) τη δωρεάν φόρτιση στους πελάτες τους. Οι ίδιες δεσμεύτηκαν να αυξήσουν, ότι μέχρι το τέλος του έτους, κατά πολύ τους σταθμούς φόρτισης.
Στην κατεύθυνση της… ταχυφόρτισης κινούνται και πολλοί Δήμοι σε όλη την Ελλάδα, τοποθετώντας στα δημαρχιακά μέγαρα τις ανάλογες συσκευές για τους δημότες τους. Το ίδιο κάνουν και εταιρίες που η δραστηριότητά τους συνδέεται με τα αυτοκίνητα, όπως είναι διάφορα βενζινάδικα και εμπορικά κέντρα. Πρόβλεψη για σημεία ηλεκτρικής φόρτισης βλέπουμε πια και στις άδειες των καινούριων πολυκατοικιών.