Τον απολογισμό ενός χρόνου διοίκησης πραγματοποίησε ο Δήμαρχος Δίου – Ολύμπου Ευ. Γερολιόλιος σε μια μακροσκελή περιγραφή των προβλημάτων του πολυμορφικού Δήμου, των ενεργειών που ολοκληρώθηκαν και των προοπτικών που βρίσκονται σε εξέλιξη, κυρίως μέσα από το πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ».
Ο Συμπαραστάτης του Πολίτη στο Δήμο Δίου – Ολύμπου Κ. Παπαγιαννόπουλος, περιέγραψε το θεσμό που πρόσφατα μπήκε σε εφαρμογή στο Δήμο Δίου Ολύμπου, μίλησε για το ρόλο και τη σημασία του όσον αφορά τις δυνατότητες του πολίτη να κοινωνεί το πρόβλημα που καλείται να λύσει και να απαιτεί τις αντίστοιχες λύσεις.
Ο Δήμαρχος απευθυνόμενος στους παριστάμενους μεταξύ άλλων είπε:
Καλησπέρα καταρχήν, είναι αναμφισβήτητα δικαίωση ότι ο δήμος μας έχει συμπαραστάτη και με τη σημερινή τοποθέτηση αποδείχτηκε ότι κάναμε τη σωστή επιλογή όχι μόνο στο ότι επιλέξαμε να έχουμε συμπαραστάτη αλλά ότι το Δημοτικό Συμβούλιο επέλεξε να έχει και τον συγκεκριμένο «Συμπαραστάτη του Δημότη». Αυτό δείχνει ότι οι προθέσεις αυτής της δημοτικής περιόδου αφορούν τη διαφάνεια, την ισότητα, τη δικαιοσύνη και προπαντός την ισονομία και την ισοπολιτεία. Ο πολίτης και ο δημότης έχει έναν ελεγκτικό μηχανισμό στον οποίο μπορεί να απευθυνθεί όταν νιώθει – και όχι μόνο- ότι αδικείται και να είναι σίγουρος ότι θα βρει λύση στην περίπτωση που αυτό επιλέξει να κάνει.
Είναι επιλογή μας η σημερινή διαδικασία, κυρίως γιατί έστω και κάτω από αυτές τις περίεργες και πρωτόγνωρες συνθήκες της πανδημίας, τις αχαρτογράφητες και συνεχώς μεταβαλλόμενες, ακόμη και σήμερα έχουμε μεταβολή στα υγειονομικά πρωτόκολλα, εμείς επιλέξαμε διστακτικά (μετά από πολύ σκέψη) να κάνουμε τη σημερινή διά ζώσης συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου όπως βέβαια μας επιβάλλεται και μας ορίζεται γιατί πιστεύουμε ότι, η σημερινή στιγμή είναι η κορύφωση μιας Δημοκρατικής διαδικασίας την οποία όλοι μας και ιδιαίτερα ο Δημότης πρέπει να έχει την ενημέρωση να ασκήσει την κριτική και ταυτόχρονα να ενημερωθεί για το τι πραγματικά συμβαίνει.
Η πανδημία άλλαξε πολλά πράγματα, στο μυαλό μας, στη συμπεριφορά μας, στη λειτουργικότητά μας, στη διαδικασία. Εμείς από την πλευρά μας θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας ώστε να μπορούμε να είμαστε παρόντες στο νέο αυτό περιβάλλον όπως εξελίσσεται. Σας θυμίζω ότι στο Δημοτικό μας Συμβούλιο, βάλαμε από νωρίς τη δυνατότητα να παρακολουθούν οι δημότες μας online τις συνεδριάσεις, σήμερα λοιπόν επιλέγουμε αυτόν τον τρόπο παρόλο που είχαμε τη δυνατότητα , να μιλήσουμε για ό,τι πρέπει και για όσο πρέπει και ταυτόχρονα να ενημερώσουμε όλους αυτούς που χρειάζεται να ενημερωθούν. Η διαδικασία αυτή μεταδίδεται και ζωντανά, πάμε όμως να κάνουμε σιγά σιγά την παρουσίαση-απολογισμό μας.
Πρώτα απ’όλα όμως θέλω να κάνω κάποιες επισημάνσεις. Είμαι βαθιά πεπεισμένος ότι, σήμερα η παρουσίαση δεν είναι υπόθεση ενός μόνο ανθρώπου, είμαι απολύτως βέβαιος ότι στο συλλογικό σχήμα η εξαντλητική δουλειά από Στελέχη, Αντιδημάρχους και όλο το προσωπικό του Δήμου θα δείτε πόσο πολύ συνεισέφεραν για να παρουσιάσουμε το σημερινό αποτέλεσμα. Δεν μπορεί κάποιος να καταφέρει στο επίπεδο αυτό πλέον που είναι ο Δήμος μας μόνος του κάτι αν δεν έχει συνεργασίες, βοήθεια και σχήματα συνεργατικά και λειτουργικά. Είμαστε εδώ για να αποδεχθούμε οποιαδήποτε καλή πρόταση και πρακτική, απ’ όπου και αν προέρχεται. Είμαστε εδώ για να υιοθετήσουμε καλές πρακτικές απ’ όπου κι αν προέρχονται.
Απολογισμός
Θα ξεκινήσω τον απολογισμό με κάτι που θεωρώ πως είναι πάρα πολύ σημαντικό και αφορά τις Δημοτικές Ενότητες του Ανατολικού Ολύμπου και του Λιτοχώρου. Πλέον ο Δήμος μας εγκρίθηκε στην ομάδα προγραμμάτων εκπόνησης των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων, αφορά 229 ενότητες, άλλες 229 μελέτες σε όλη την Ελλάδα και μας ζητείται να οριοθετήσουμε τη διαδικασία που μας υπαγορεύεται. Οι μελέτες αυτές οι οποίες θα χρηματοδοτηθούν, θα ολοκληρωθούν μέχρι το 2025 και όταν ολοκληρωθούν θα καθορίσουν χρήσεις γης, όροι δόμησης για νέες οικοδομές και επενδύσεις, δίκτυα υποδομών, καθεστώς προστασίας των οικολογικά ευαίσθητων συστημάτων. Με λίγα λόγια, τόσο στην Ενότητα του Λιτοχώρου, όσο και στην Ενότητα του Ανατολικού Ολύμπου από το 1989 για το Λιτόχωρο, οι χρήσεις γης είναι πλέον στη ζωή μας. Θα μας δοθεί λοιπόν η δυνατότητα ως το 2025 να το αλλάξουμε. Να επαναοριοθετήσουμε όλες εκείνες τις παραμέτρους που χρειαζόμαστε ώστε να πάμε σε καθεστώς ανάπτυξης, να άρουμε τις όποιες στρεβλώσεις δημιουργήθηκαν πριν από 32 χρόνια και να προβάλλουμε το μοντέλο ανάπτυξης που θέλουνε να οδηγήσουνε τον Δήμο. Είναι μία από τις σημαντικότερες ειδήσεις της ημέρας και νιώθω ότι ανοίγεται στο Δήμο μας η επόμενη σελίδα, σελίδα ανάπτυξης, διαφοροποίησης και αποκατάστασης, όχι μόνο αδικαιολόγητων λαθών αλλά και παραλείψεων του παρελθόντος. Το κυνηγήσαμε από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε σ’ αυτή τη δημοτική περίοδο και βάλαμε ως πρώτη προτεραιότητα και στόχο.
Απολογιστική έκθεση του Κ. Παπαγιαννόπουλου
ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΣΤΟ ΛΙΤΟΧΩΡΟ
Η σύνταξη ετήσια έκθεσης είναι βασική νομική υποχρέωση του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, είναι το βήμα λογοδοσίας ενώπιον του φορέα που το ανέδειξε, του Δημοτικού Συμβουλίου δηλαδή. Για το λόγο αυτό, ο νομοθέτης επιβάλλει την παρουσίαση της έκθεσης στην ειδική δημόσια απολογιστική συνεδρίαση όπως η σημερινή. Μαζί με την έκθεση μπορεί να διατυπώνονται και προτάσεις βελτίωσης των σχέσεων της Δημοτικής Αρχής με τους πολίτες. Η ανάρτηση της έκθεσης στην ιστοσελίδα του Δήμου είναι υποχρεωτική, εξυπηρετώντας τις ανάγκες δημοσιότητας, επικοινωνίας και διαφάνειας δράσεις του οργάνου. Η πρακτική αυτή εξάλλου, είναι κοινός τόπος όλων των θεσμών ενδιάμεσου ελέγχου κακοδιοίκησης σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ο θεσμός του Συμπαραστάτη ρυθμίστηκε πρώτη φορά με το άρθρο 77 του Καλλικρατικού νόμου και αφού ήδη από το 1985 είχαν προηγηθεί ψηφίσματα του Συμβουλίου της Ευρώπης για ίδρυση μετά τον Συνήγορο του Πολίτη Περιφερειακών και Τοπικών Συνηγόρων. Η αποστολή του, την οποία οφείλει να υπηρετεί με αμεροληψία, αντικειμενικότητα και διαφάνεια, φαίνεται στην προβολή και συνοψίζεται στη διαμεσολαβητική επίλυση διαφορών που προκύπτουν ανάμεσα σε άμεσα θιγόμενους πολίτες ή επιχειρήσεις και στις υπηρεσίες τα νομικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις του Δήμου.
Συγκεκριμένα, δέχεται ενυπόγραφες καταγγελίες επώνυμες άμεσα θιγόμενων προσώπων, φυσικών ή νομικών, για φαινόμενα κακοδιοίκησης υπηρεσιών του Δήμου και ασκεί διαμεσολάβηση προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα. Υποχρεούται δε να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός 30 ημερών στους ενδιαφερομένους ως προς τις ενέργειες που έχει προβεί μετά τη λήξη της καταγγελίας. Μπορεί να γίνει και ανώνυμα, όταν ο καταγγέλλων δεν θέλει να αποκαλυφθεί το όνομά του προς την καταγγελλόμενη υπηρεσία.
Κακοδιοίκηση αποτελούν κυρίως :
- Κακής ποιότητας υπηρεσίες
- Υπερβολικές ή αδικαιολόγητες καθυστερήσεις
- Παράνομες συμπεριφορές
- Πλημμελής εφαρμογή νόμου κλπ.
Το 2020 έχουν υποβληθεί συνολικά 12 καταγγελίες και απαντήθηκαν όλες εμπρόθεσμα. Από αυτές τις καταγγελίες οι 3 έχουν άμεσα ικανοποιηθεί, για τις 5 από αυτές εξελίσσεται προσπάθεια επίλυσης, για 2 δεν διαπιστώθηκε φαινόμενο κακοδιοίκησης και ως εκ τούτου δεν προέκυψε και πεδίο διαμεσολάβησής μας. Μία περίπτωση παραπέμφθηκε αρμοδίως , μία περίπτωση διευθετήθηκε άνευ εταίρου ως μη παραδεκτή. Πλέον των παραπάνω καταγγελιών υποβλήθηκαν και 4 αναφορές-επισημάνσεις που δεν τηρούσαν τις τυπικές προϋποθέσεις να θεωρηθούν ως καταγγελίες. Αυτές οι αναφορές εξετάστηκαν στο πλαίσιο του γενικού Συνταγματικού Δικαιώματος του άρθρου 10 του Συντάγματος περί του αναφέρεσθε στις αρχές. Οι αναφορές αυτές ικανοποιήθηκαν όλες.
Κύριος στόχος είναι η αύξηση της αποτελεσματικότητας η οποία είναι σημαντική και άμεσα επιδιώξιμη, εάν αυτό δεν κατορθωθεί να επιτευχθεί ο Θεσμός θα κινδυνεύσει ίσως να καταλήξει σαν έναν ακόμη Γραφειοκρατικό Μηχανισμό της Δημόσιας Διοίκησης.
Συμπερασματικά, ο Συμπαραστάτης δεν έχει την εξουσία να επιβάλλει δεσμευτικά το αποτέλεσμα της κρίσης του αλλά αναζητά απ’ τον κοινό τόπο στον οποίο η λογική τεκμηρίωση μπορεί να πετύχει τη γεφύρωση της διάστασης. Μπορεί να κάνει μόνο συστάσεις σε κάποια υπηρεσία για μη επανάληψη φαινομένων κακοδιοίκησης όταν αυτά διαπιστώνονται. Παρέχεται δηλαδή ο θεσμός ως ένας ακόμα εναλλακτικός μηχανισμός στους άμεσα ενδιαφερόμενους για την ικανοποίηση των δικαιωμάτων τους με μία ταχεία, διαφανή και δωρεάν υπηρεσία διαμεσολάβησης. Παράλληλα, όμως από την άλλη πλευρά, εγκαθιδρύεται και μία μορφή μηχανισμού εσωτερικού ελέγχου για τον Δήμο, ο οποίος έχει κεντρικό στόχο τη διασφάλιση της σύννομης λειτουργίας των υπηρεσιών και των νομικών προσώπων του Δήμου.
Παρά όμως τα εμφανή οφέλη και για τις δύο πλευρές, δεν μπορεί να υποστηριχθεί ότι ο Θεσμός έχει διαδοθεί, καθώς από τους 160 περίπου δικαιούμενους να εκλέξουν Δήμους, περίπου 30 μόνο έχουν εκλέξει Συμπαραστάτη. Δυσπιστία άραγε; Επιφυλακτικότητα; Σκεπτικισμός; Αρνητισμός ίσως; Ή αδυναμία εκλογής; Μπορεί να είναι μερικοί λόγοι όπως και ότι πιθανά πολλές Δημοτικές Διοικήσεις να μην έχουν αντιληφθεί τον Θεσμό ως συνεργάτη, αλλά ίσως ως έναν ακόμα ελεγκτικό μηχανισμό.