Είναι αλήθεια πως οι Ελληνικοί Θησαυροί, που βρίσκονται στα Μουσεία του κόσμου, τα αριστουργήματα κυρίως της γλυπτικής, συνιστούν τους καλύτερους πρεσβευτές μας. Ωστόσο, παραμένει ανοιχτή πληγή, ο τρόπος που αυτά τα λαμπρά έργα τέχνης, έφυγαν από τη χώρα μας και έφτασαν να εκτίθενται σ’ αυτά τα Μουσεία.
Είναι βέβαια γεγονός πως κατά καιρούς ακούγονται φωνές όχι μόνο από εμάς, αλλά και από άλλες χώρες, που βάζουν το αίτημα της επιστροφής των θησαυρών αυτών, στις χώρες προέλευσής τους, φωνές οι οποίες δεν εισακούο9νται και το θέμα αυτό, αποτελεί ένα άλυτο και ανοιχτό ζήτημα.
Το ότι στην Ελλάδα γεννήθηκε η Δημοκρατία, η Φιλοσοφία, η Αρχιτεκτονική, η Πολιτική, το Θέατρο και η Γλυπτική, σίγουρα αποτέλεσαν την αιτία που, δίκαια, ο ελληνικός πολιτισμός διατηρεί την υπεροχή έναντι των άλλων χωρών.
Γι αυτό και πρέπει να παραδεχτούμε πως αυτή η αναγνώριση της πολιτιστικής υπεροχής μας, συνέβαλε καταλυτικά στην ανάπτυξη ενός φιλελληνικού πνεύματος και κινήματος στη δύση που βοήθησε στην Αναγέννηση της σύγχρονης Ελλάδας και στην Παλιγεννεσία της, το 1821, με κορυφαίους εκπροσώπους τον Ντελακρουά, μα προπαντός το Λόρδο Βύρωνα, ο οποίος μάλιστα έδωσε όχι μόνο την περιουσία του., αλλά και τη ζωή του, με το θάνατό του στο Μεσολόγγι, για την Ελευθερία ενός, ξένου γι’ αυτόν Λαού.
Το Μουσείο του Λούβρου, στο κέντρο του Παρισιού, είναι ένα από τα μεγαλύτερα και σπουδαιότερα Μουσεία του κόσμου. Κάθε χρόνο το επισκέπτονται περίπου 10 εκατομμύρια επισκέπτες, περισσότεροι από κάθε άλλο Μουσείο στον κόσμο. Θα αναφερθώ, μόνο στα τρία, πλέον σημαντικά ευρήματα της Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης, τα οποία φιλοξενούνται στα Μουσείο, στη λεγόμενη Ελληνική Τριλογία του Μουσείου.
ΠΡΩΤΑ απ’ όλα, στο πιο διάσημο άγαλμα στον κόσμο:
Την Αφροδίτη της Μήλου. Πρόκειται για ένα μαρμάρινο άγαλμα, εκπληκτικής τελειότητας, αγνώστου καλλιτέχνη, ύψους 2 μέτρων, που απεικονίζει τη Θεά, ως πρότυπο του γυναικείου κάλλους. Το άγαλμα, βρέθηκε από έναν γεωργό, σε χωράφι της Μήλου, το 1820, έναν χρόνο πριν από την ελληνική επανάσταση. Το άγαλμα, ύστερα από διαπραγματεύσεις του Γάλλου Πρόξενου στην Κωνσταντινούπολη, αγοράσθηκε και μεταφέρθηκε στο Παρίσι.
ΔΕΥΤΕΡΟ, αριστουργηματικό άγαλμα, από παριανό μάρμαρο και αυτό, είναι η Νίκη της Σαμοθράκης, το οποίο βρέθηκε το 1863, σε θραύσματα, στο Ιερό των Καβείρων, τα οποία στάλθηκαν στο Παρίσι όπου και συναρμολογήθηκαν και το έργο απέκτησε το συνολικό ύψος των 5,64 μέτρων και το βάρος 1000 κιλών, το οποίο είναι τοποθετημένο επάνω σε μία βάση, σχήματος πλώρης πλοίου.
Και ΤΡΙΤΟ, εύρημα είναι ένα τμήμα από τη Ζωφόρο του Παρθενώνα, που παριστάνει τις περίφημες εργαστίνες, νεαρές Αθηναίες που ύφαιναν το πέπλο της Αθηνάς.
Αναφέρθηκα σε τρία μόνο σπουδαία ευρήματα, από το 113 γλυπτά που υπάρχουν στο Μουσείο, από το 1800 μ.Χ. που έγιναν τα εγκαίνια του Μουσείου από το Μέγα Ναπολέοντα.
Σε επόμενο φύλλο θα συνεχίσω με τα ευρήματα – Γλυπτά του Παρθενώνα, τα οποία εκλάπησαν από τον Ελγιν, περί το 181 – 1803 μεταφέρθηκαν στην Αγγλία και πουλήθηκαν και έκτοτε εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.
Γιάννης Σιδηρόπουλος
Δικηγόρος Κατερίνης