Σχετικά με τις Αιρέσεις και τους Ψευδομεσσίες.
Προχθές η Εκάβη και ο περίγυρος είχε κυριολεκτικά «μαυρίσει». Πλήθος Μητροπολιτών, επισκόπων, αρχιμανδριτών, ιερέων διακόνων, μοναχών και χριστεπώνυμο πλήρωμα είχαν γεμίσει ασφυκτικά το χώρο, για να ακούσουν , στα πλαίσια της 29ης Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης, σχετικά με τις Αιρέσεις και τους Ψευδομεσσίες.
Η όλη εικόνα έφερε στο νου μας το πρόσφατα, σχετικά, μεταφρασθέν βιβλίο για το «Βίο του Μεγάλου Κωνσταντίνου» γραμμένο από τον Επίσκοπο στα παλάτι του, τον Ευσέβιο Καισαρείας (μετάφραση Γ.Ρ. και Σχόλια του καθηγητού της Βυζαντινής Ιστορίας Βασιλείου Κατσαρού, στις εκδόσεις Ζήτρος).
Εκεί περιγράφεται η ημέρα της συγκέντρωσης των Επισκόπων από όλη τη χριστιανική Βυζαντινή Αυτοκρατορία για την Πρώτη Οικουμενική Σύνοδο, με πολλές πράγματι παρενέργειες (για όσους έχουν αναγνώσει τα πρώτα γεγονότα).
Χθες οι ακροατές άκουσαν μόνο χαιρετισμούς, από όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες. Ουσία περί αιρέσεων όχι.
Αυτό θα είναι το θέμα εισηγήσεων ειδικών εκκλησιαστικών παραγόντων, στο «Ποσειδών Παλλάς» σε κλειστές συνεδριάσεις, χωρίς δηλαδή λαϊκούς. (αυτό δεν το κατανοούμε πλήρως).
Συνάμα ακούστηκε ο πληθωρικός λόγος του Μητροπολίτη Καισαριανής Δανιήλ για το Θεό πους την Παλαιά Διαθήκη πολλές φορές «ώφθης υπό Ιουδαίων…
Και υπό Ελλήνων; Και υπό άλλων γειτόνων λαών; Και υπό των νικητών και εν αιχμαλωσία εχόντων τους Ισραηλίτας;
Πάντως το εξοβελισμένο χωρίο από το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο μας προξενεί μεγάλη εντύπωση: Όταν είδε ο Χριστός τους Έλληνες είπε: «Ελήλυθεν η ώρα ίνα δοξασθή ο Υιός του Ανθρώπου (μέχρι εδώ είναι γραμμένο). Συνεχίζει όμως ο Ευαγγελιστής: «Μόνη γαρ αψευδώς η Ελλάς ανθρωπογονεί, ουράνιον φυτόν και βλάστημα θείον, ηκριβουμένον, λογισμόν επιτίκτουσα, οικειούμενον επιστήμην. (Αυτό λείπει από το Ευαγγέλιο, μυστηριωδώς).
Αλήθεια, ποιοι το εξαφάνισαν; Μήπως πάλι είναι αίρεση, Σεβασμιώτατε Δανιήλ, να πιστεύουμε στα λόγια των προφητών και όχι του Χριστού; Μεγάλη απορία.