Του Δημητρίου Δημηνά – Δικηγόρου
Στα ενδεικτικά και απολυτήρια των Σχολείων της στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης αναγράφονταν πάντοτε δίπλα από τον βαθμό επίδοσης του μαθητού και η ποιότητα της επιδειχθείσης διαγωγής στο Σχολείο κατά την συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Και η ένδειξη αυτή της διαγωγής, που χαρακτηρίζονταν με την κλίμακα «καλή», που σήμαινε ουσιαστικά κακή, «κοσμία», μέτρια-ανεκτή και «κοσμιοτάτη», που σήμαινε άριστη διαγωγή, είχε την ίδια σημασία και αξία με την βαθμολογία του μαθητή. Μάλιστα πολλές φορές οι γονείς ένοιωθαν ευχαριστημένοι από την άριστη διαγωγή των παιδιών, έστω και αν η βαθμολογία τους δεν ήταν απόλυτα ικανοποιητική. Αντίθετα αισθανόταν προσβεβλημένοι από την σημείωση κακής αγωγής στον τίτλο σπουδών του παιδιού τους και τα επέπλητταν αυστηρά προς συμμόρφωση τους.
Δεν ξέρω κατά πόσον οι σημερινοί γονείς δίνουν σημασία στην ένδειξη αυτή της διαγωγής στους σχολικούς τίτλους. Νομίζω όμως ότι το ενδιαφέρον τους επικεντρώνεται αποκλειστικά στη βαθμολογία και την προετοιμασία των παιδιών για την εισαγωγή του σε κάποιο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Ενδεχομένως αυτός να ήταν και ο βασικός λόγος, που ομάδα Βουλευτών του Κυβερνόντος κόμματος ζήτησαν εγγράφως από τον Υπουργό Παιδείας να καταργηθεί η αναγραφή της διαγωγής στα ενδεικτικά και απολυτήρια των προαναφερομένων σχολείων.
Βέβαια το κλίμα που επικρατεί στα περισσότερα σχολεία με τον συνδικαλισμό των μαθητών, τις καταλήψεις, τις απεργίες ,τις εκτεταμένες φθορές και βανδαλισμούς στα εκπαιδευτήρια, την καθημερινή ενδοσχολική βία και την γενικότερη παραβατική συμπεριφορά μεγάλου αριθμού μαθητών ,σε μετρημένους ίσως μαθητές θα μπορούσε να απονεμηθεί η ένδειξη της διαγωγής «κοσμιοτάτη».
Ας μη μας διαφεύγει, πάντως, το γεγονός ότι στην κατάσταση αυτή που περιήλθε η ελληνική παιδεία συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό οι εθνοπατέρες μας και ιδιαίτερα οι εκάστοτε Υπουργοί Παιδείας. Η εκ μέρους τους ανεκτικότητα και αδιαφορία στα τεκταινόμενα στην εκπαίδευση, η ουσιαστική κατάργηση της αξιολόγησης, ο χαρακτηρισμός της αριστείας ως «ρετσινιάς», η μεθοδευμένη αποβολή από τα σχολικά βιβλία κειμένων χριστιανικού ,εθνικού και γενικότερα ηθικοπλαστικού χαρακτήρα ,καθώς και μια σειρά άλλων αντιεκπαιδευτικών ενεργειών συνέβαλλαν στην αποδιοργάνωση και αποτελμάτωση του όλου εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Μετά την κατάργηση και της ένδειξης της διαγωγής των μαθητών δεν ξέρω τι άλλο απομένει προς αποδόμηση στα Ελληνικά Σχολεία.