1.ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
– Ένα από τα σημαντικότερα θέματα που απασχολεί όλους τους επαγγελματίες, που εργάζονται στο χώρο της Φυσικής Αγωγής και του αθλητισμού, αφορά τη συμμετοχή των μικρών παιδιών στα αγωνιστικά σπορ.
Εκατομμύρια παιδιά σε όλον τον κόσμο μετέχουν με διάφορες μορφές, στα αγωνιστικά σπορ.
– Αναπόφευκτα λοιπόν η προσοχή των επιστημόνων έχει στραφεί προς την μελέτη των διαφόρων θεμάτων που προκύπτουν από τη συμμετοχή αυτή.
Οι διάφορες επιστήμες προσεγγίζουν το θέμα από τις δικές τους ειδικές οπτικές γωνίες.
Έτσι για παράδειγμα, η φιλοσοφία ασχολείται με τα διάφορα προβλήματα ηθικής, που προκύπτουν από τη συμμετοχή στα σπορ, η φυσιολογία μελετάει τις επιπτώσεις από τη συμμετοχή αυτή στην οργανική ανάπτυξη του παιδιού κ.λ.π
– Μπορούμε να πούμε πως είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ο αριθμός των επιστημόνων σε όλον τον κόσμο, που ασχολούνται και μελετούν ζητήματα που αφορούν την άθληση των μικρών σε ηλικία αθλητών, συνεχώς αυξάνει.
– Το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι αριθμοί των παιδιών που ασχολούνται αγωνιστικά με τον αθλητισμό έχουν πάρει εκρηκτικές διαστάσεις, καθιστά περισσότερο αναγκαία τη μελέτη των διαφόρων πτυχών του οργανωμένου και μη παιδικού αθλητισμού, αφού δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο να παρατηρούνται ακρότητες σε ότι αφορά τη μεταχείριση των μικρών αθλητών και τον προσανατολισμό των προγραμμάτων άθλησης.
– Αφετηρία, όμως όλων αυτών των μελετών είναι το γεγονός ότι ο αγωνιστικός αθλητισμός επιδρά και στο σώμα και στην προσωπικότητα του παιδιού.
Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται θέματα που προηγούνται, η έπονται των αγώνων, όπου μετέχουν μικρά παιδιά. Τέτοια θέματα είναι, για παράδειγμα, η ηγεσία , που αφορά τον προπονητή η πίεση των γονέων και των θεατών,
η αυτοεκτίμηση, η απόρριψη, η επιθετικότητα, το άγχος κ.λ.π
– Πολλά άρθρα ασχολούνται με την φιλοσοφική πλευρά του θέματος και η άποψη που υιοθετείτε είναι μάλλον ανθρωπιστική.
Η κύρια δε πρόταση που γίνεται είναι ότι πρέπει να υπάρχει καλή συμπεριφορά απέναντι στα παιδιά και ότι δε θα πρέπει οι υπεύθυνοι να τα προσανατολίζουν μόνο στην νίκη.
Παρόλα αυτά, η πραγματικότητα στους αθλητικούς χώρους συγκρούεται με τις απόψεις των συγγραφέων αυτών.
2. ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
Α. Οι πρώτες εμπειρίες
– Οι πρώτες εμπειρίες του παιδιού είναι ένας αναμφισβήτητος παράγοντας που επηρεάζει τη συμμετοχή του στον Αθλητισμό.
Στη βιβλιογραφία υπάρχει ένα πλήθος πληροφοριών σχετικά με την επίδραση των πρώτων εμπειριών του παιδιού στον τρόπο που θα λειτουργήσει σε μια αθλητική ομάδα.
Οι εμπειρίες αυτές επηρεάζουν το παιδί στο πως θα αισθάνεται αργότερα απέναντι σε κάθε μορφή εξουσίας, όπως στην καθοδήγηση του προπονητή ή του αρχηγού της ομάδας.
Παρομοίως οι φιλοδοξίες του αθλητή διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό, και από τον τρόπο που συμπεριφέρονται οι γονείς.
Τέλος ,το πώς αισθάνεται το παιδί στον αθλητισμό επηρεάζεται από τις διάφορες παρέες που έχει τους γονείς και το γενικότερο κοινωνικό του περιβάλλον.
– Σε ότι αφορά τις πρώιμες ψυχολογικές εμπειρίες των παιδιών από τον αγωνιστικό αθλητισμό, υπάρχει ένα πλήθος εμπειριών που αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία θα στηριχτεί το παιδί για να συμμετάσχει.
Η στάση των γονέων προς την επιτυχία η την αποτυχία οι αντιδράσεις φίλων, αδελφών κ.λ.π , επιδρούν και επηρεάζουν την απόφαση του παιδιού να πάει να γυμναστεί.
Ακόμη και όταν τα παιδιά είναι πολύ μικρά, ο τρόπος που οι γονείς αντιμετωπίζουν το παιδί στο σπίτι, σε ό,τι αφορά την ενεργητικότητά του(π.χ. ελευθερία κίνησης στο σπίτι), επηρεάζει την απόφαση των παιδιών να συμμετάσχουν στα σπορ.
Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη συμμετοχή των παιδιών στα σπορ είναι ο αριθμός των μελών της οικογένειας, το οικονομικό επίπεδο,(πόσα λεφτά διατίθενται για αναψυχή από την οικογένεια, η διαθεσιμότητα των εγκαταστάσεων και των οργανωμένων χώρων άθλησης κ.α)Τέλος η σωματική διάπλαση, η νευρομυική τους συναρμογή και η κληρονομικότητα είναι σημαντικοί παράγοντες, που ωθούν το παιδί στα σπορ η όχι.
Πληροφορίες: Ζαλόγγου 41 Α ΚΙΝ.6946328937
Η συνέχεια του άρθρου “Γ.Α.Σ Ολύμπιος Κατερίνης: Ψυχολογικές Πτυχές του Παιδικού Αθλητισμού – Μέρος Β΄“