Εδώ και 11 χρόνια που έχω αναλάβει το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου προσπαθώντας να έχουν όσο γίνεται πιο βολικό πρόγραμμα οι συνάδελφοί μου καταλήγω να έχω το πιο άβολο πρόγραμμα εγώ. Έτσι την φετινή χρονιά 4 μέρες έχω μάθημα 6η -7η ώρα (εννοείται ξεκινάω από την 1η ώρα) και κενό την 5η ώρα. Οπότε στο κενό αυτό αφού ασχοληθώ με ότι εκκρεμότητες έχω βρίσκω και λίγα λεπτά να διαβάσω από τον άγιο Ισαάκ τον Σύρο για να πάρω δύναμη για τις υπόλοιπες δυο ώρες.
του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου
Επειδή προλάβαινα να διαβάσω μόνο λίγες σειρές κατάλαβα αυτό που έλεγε ο άγιος Παΐσιος για το πώς να διαβάζεις τον άγιο Ισαάκ τον Σύρο. Συμβούλευε λοιπόν επειδή ο Ισαάκ ο Σύρος είναι πολύ δυνατή τροφή να διαβάζεις λίγο κάθε φορά για να μπορείς να χωνεύεις αυτό που διαβάζεις. Αν και είχα διαβάσει παλιότερα τον Ισαάκ τον Σύρο δεν πίστευα πόσο διαφορά θα είχε όταν διαβάζεται λίγο λίγο.
Φυσικά οι λόγοι του αγίου είναι για μοναχούς γι αυτό και δεν θα παίρνουμε τοις μετρητοίς αυτά που λέει, αλλά θα παίρνουμε το πνεύμα, το νόημα των λόγων του. Όπως ομολογεί ο ίδιος αυτά που γράφει τα έμαθε αφού δέχτηκε άπειρα τραύματα στον πνευματικό πόλεμο και συχνά την ώρα που έγραφε σταματούσε το γράψιμο από τα πολλά δάκρυα που έτρεχαν από τα μάτια του. Για πολλές γενιές μοναχών οι λόγοι του αποτελούσαν οδοδείκτες και φως στον δρόμο τους. Ο μεγάλος άγιος Ιωσήφ ο Ησυχαστής τους είχε πάντα κάτω από το μαξιλάρι του. Ο μεγάλος Ντοστογιέφσκι μελετούσε συνεχώς τους λόγους του και το πνεύμα του αγίου Ισαάκ πέρασε μέσα στα βιβλία του.
Τυχαία ξεκίνησα στο σχολείο να διαβάζω από τον 6ο λόγο του : «Ισχυρός εστίν αληθώς και δυσχερής και δύσκολος ο αγών γινόμενος εν τοις πράγμασι, και όσο εάν δύνηται ο άνθρωπος γενέσθαι αήττητος και ισχυρός, όταν πλησιάσωσιν αυτώ αι των προσβολών αιτίαι, των πολέμων και των αγώνων, φόβος προσκολλάται αυτώ και ταχύς εις πτώσιν γίνεται, πολύ πλέον της απαντήσεως του φανερού πολέμου του διαβόλου». Πιστεύει ο αλκοολικός ότι αφού πήρε την απόφαση να μην ξαναβάλει οινόπνευμα στο στόμα του θα το καταφέρει έχοντας στο σπίτι του οινοπνευματώδη ποτά ή κυκλοφορώντας στα μπαράκια. Παίρνει την γενναία απόφαση ο παθιασμένος τζογαδόρος ότι δεν θα ξαναπαίξει και νομίζει ότι θα το καταφέρει βλέποντας τους άλλους να παίζουν. Ας ομολογήσουμε όλοι μας ότι έχοντας τις αιτίες των αμαρτιών δίπλα μας πέφτουμε τόσο εύκολα που δεν χρειάζεται να μας πολεμήσει φανερά ο διάβολος.
Δείχνει τόση λεπτότητα ο άγιος στην συμπεριφορά με τους άλλους που θα μπορούσε να ονομαστεί το έργο του «Savoir vivre». Γράφει στον 7ο λόγο του : «Πτύελον έμπροσθεν τινός μη ρίψης, εάν δε σοι βήξ επέλθη καθημένω, στρέψον σου το πρόσωπον εις τα οπίσω και ούτω βήξον. Μετά σωφροσύνης φάγε και πίε, ως πρέπει τέκνοις Θεού». Θαυμάζει κανείς την λεπτότητα του αγίου. Λίγο παρακάτω λέει, αν βαδίζεις με κάποιον και αυτός συναντήσει γνωστό του και σταματήσει να μιλήσει, περίμενε υπομονετικά και μην τον πιέζεις να τελειώνει. Ας σκεφθούμε τι κάμνουμε σε παρόμοια περίπτωση πολλοί από μας.
Βέβαια διαβάζοντας τον άγιο κάποια λόγια του θα μας φανούν υπερβολικά ακόμα και για μοναχούς και πραγματικά υπάρχουν μοναχοί που αποφεύγουν να τον διαβάσουν όπως ο σεβαστός Γέροντας π. Νίκων Αγιορείτης. Για παράδειγμα λίγο παρακάτω στον 7ο λόγο του λέει «Εάν δε αναγκασθής λαλήσαι γυναιξί, στρέψον σου το πρόσωπον εκ της θέας αυτών, και ούτως αυταίς διαλέγου». Γι αυτό ανέφερα πιο πάνω να παίρνουμε το πνεύμα, το νόημα των λόγων του αγίου Ισαάκ εμείς που δεν είμαστε μοναχοί. Θα κάνω όμως μια ερώτηση και ο κάθε ένας ας απαντήσει ειλικρινά στον εαυτό του. Πόσο σίγουροι είμαστε όταν βλέπουμε μια όμορφη γυναίκα, ακόμα και σε οθόνη, ότι βαθιά στην καρδιά μας δεν την επιθυμούμε και άρα δεν παραβαίνουμε τα λόγια του Ευαγγελίου «πας ο βλέπων γυναίκα προς το επιθυμήσαι αυτήν ήδη εμοίχευσεν αυτήν εν τη καρδία αυτού» ;