Πρόκειται για τη διαμόρφωση TR-3 στην οποία θα εγκατασταθεί λογισμικό έκδοσης Block 4 που «ξεκλειδώνει» νέες δυνατότητες για το υπερσύγχρονο μαχητικό. Η πρώτη δοκιμαστική πτήση της συγκεκριμένης διαμόρφωσης πραγματοποιήθηκε στις 6 Ιανουαρίου και θα περιλαμβάνεται στα αεροσκάφη που θα πάρει η Πολεμική Αεροπορία.
«Η έκδοση που θα αποκτήσει η Ελλάδα είναι αυτή που αποκαλούμε, TR-3 και θα μπορεί να υποστηρίξει το υλικό της έκδοσης Block 4. Θα διαθέτει νέο υπολογιστή αποστολής, δηλαδή νέο “εγκέφαλο”. Όπως αντιλαμβάνεστε η τεχνολογία καλπάζει και αντίστοιχα αυξάνεται δραματικά η υπολογιστική ισχύς του αεροπλάνου. Επιπρόσθετα, θα διαθέτει νέο πανοραμικό πιλοτήριο καθώς και νέα μονάδα μνήμης. Θα δείτε ακόμη, βελτιωμένες επικοινωνίες και ραντάρ, αναβαθμίσεις στη σύντηξη δεδομένων και καλύτερο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου. Όλα αυτά αυξάνουν δραματικά τις ικανότητες του F-35. Θα μπορεί να ενσωματώσει τεχνολογίες που δεν έχουμε δει ακόμη» αναφέρει στο CNN Greece ο επικεφαλής του τομέα αεροναυπηγικής της Lockheed Martin.
Πολλαπλασιαστής ισχύος
Το «αφεντικό» της Lockheed Martin Aeronautics, τόνισε ακόμη, ότι χάρη στην αιχμή της τεχνολογίας που ενσωματώνει το «αόρατο» μαχητικό, τους αισθητήρες και την ικανότητα να διαχειρίζεται τεράστιο όγκο πληροφοριών, συνθέτοντας μία λεπτομερή εικόνα του πεδίου επιχειρήσεων, το F-35 θα λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής ισχύος για τις Ένοπλες Δυνάμεις, αυξάνοντας τις επιχειρησιακές δυνατότητες των F-16 Viper και των Rafale.
«Το αεροσκάφος επικοινωνεί με άλλα F-35 καθώς και με άλλα αντικείμενα του πεδίου μάχης στον αέρα, στη θάλασσα, στην ξηρά, στο διάστημα και πλέον στον κυβερνοχώρο. Αντιλαμβάνεται το περιβάλλον απειλών και όταν καθοδηγεί άλλες δυνάμεις καταλαβαίνει τι δυνατότητες υπάρχουν σε σχέση με την απειλή και οργανώνει τον τρόπο που θα την εξουδετερώσει. Οι πληροφορίες που θα έχει το F-35 θα μεταφέρονται στο F-16 και οι πληροφορίες του F-16 θα μεταφέρονται στο F-35. Και στη συνέχεια το F-35 θα συνθέτει την τακτική εικόνα με όλες αυτές τις πληροφορίες. Το F-35 μπορεί να βοηθήσει ώστε τα αεροσκάφη 4ης γενιάς να είναι πολύ πιο αποτελεσματικά στην αποστολή τους» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Κυριαρχία στο Αιγαίο
Τα ειδικά γνωρίσματα που έχει το αεροσκάφος και κυρίως η δυνατότητα ανταλλαγής δεδομένων, το καθιστούν ιδανικό για το σύνθετο περιβάλλον απειλών του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου, σύμφωνα με τον Γκρέγκορι Ούλμερ.
«Αν ένα F-35 πετάει εντός οπτικής επαφής ενός άλλου F-35, τότε ό,τι βλέπει το ένα F-35 το βλέπει και το άλλο. Αυτό έχει τεράστια σημασία για τη διάχυση πληροφοριών, θα είναι τρομερά αποτελεσματικό σε ένα νησιωτικό περιβάλλον» αναφέρει στο CNN Greece και προσθέτει: «Έχουμε δει σε ασκήσεις, όπως η Red Flag, τα F-35 να ειδοποιούν τα 4ης γενιάς αεροσκάφη για το αν είναι ασφαλές να εισέλθουν σε μια περιοχή ή αν δεν είναι ασφαλές και ακόμη, μπορούν να αναγνωρίσουν απειλές και κινδύνους που τα άλλα αεροσκάφη δεν είναι σε θέση να εντοπίσουν, οπότε ναι, αλλάζουν το παιχνίδι, είναι αυτό που αποκαλούμε Game Changer».
Χρονοδιάγραμμα
Ο κ. Ούλμερ εκτίμησε ότι αν η συμφωνία ανάμεσα στην Αθήνα και την Ουάσιγκτον οριστικοποιηθεί εντός του 2023, τότε είναι πιθανό τα πρώτα αεροσκάφη να παραδοθούν μετά το 2027.
«Συνήθως τα πρώτα τέσσερα παραλαμβάνονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Αεροπορική Βάση Nellis, στη Νεβάδα. Εκεί γίνεται η εκπαίδευση των χειριστών και των τεχνικών. Το πόσο γρήγορα θα γίνουν όλα αυτά και το πότε θα έρθουν στην Ελλάδα εξαρτάται και από το πόσο σύντομα θα ετοιμαστούν οι εγκαταστάσεις που θα τα υποδεχτούν. Δεν θα έρθουν, όμως, πριν το 2027 καθώς υπάρχουν πελάτες που βρίσκονται ήδη σε αναμονή για το αεροσκάφος αλλά θα γνωρίζουμε με λεπτομέρειες όταν επισημοποιηθεί η συμφωνία».
Βιομηχανική συμμετοχή
Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Lockheed Martin Aeronautics δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο, η Ελλάδα να ενταχθεί ως βιομηχανικός εταίρος στο πρόγραμμα παραγωγής των F-35, από το οποίο αποβλήθηκε πρόσφατα η Τουρκία.
«Καθώς η Ελλάδα θα μπαίνει στο F-35, θα διερευνήσουμε τις δυνατότητες βιομηχανικής συνεργασίας. Μπορεί να σχετίζονται με τη διαδικασία υποστήριξης, μπορεί να είναι τμήματα παραγωγής του αεροσκάφους, μπορεί να είναι οτιδήποτε, εξαρτήματα των κινητήρων ή της ατράκτου, θα εξετάσουμε όλα τα ενδεχόμενα».
Η Lockheed Martin δεν κρύβει το έντονο ενδιαφέρον της και για την απόκτηση του 49% της ΕΑΒ στην οποία μέχρι σήμερα στηρίζει οικονομικά έχοντας επενδύσει σημαντικά κεφάλαια αλλά και μέσω των προγραμμάτων της παγκόσμιας παραγωγής F-16 και C-130. Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Lockheed Martin Aeronautics, Γκρέγκορι Ούλμερ και ο Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Αναπτυξιακών Πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής, Ντένης Πλέσσας, εγκαινιάζουν σήμερα, παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, τα έργα που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Ασφάλειας Προμήθειας και Πληροφοριών (SS)) στην ΕΑΒ.
Οι παραβρισκόμενοι θα παραστούν και στην παραλαβή του 5ου αναβαθμισμένου F-16 Viper που αποκτά η Πολεμική Αεροπορία, το οποίο θα απογειωθεί για την 115 Πτέρυγα Μάχης της Κρήτης απ’ όπου θα επιχειρεί με τα σήματα της 343 Πολεμικής Μοίρας «ΑΣΤΕΡΙ».