Η προετοιμασία για το 2023 άρχισε και η Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας σε συνεργασία με τον ΕΟΤ διοργάνωσε το #OlympusSymposium, μια γαστρονομική πανδαισία ντόπιων συνταγών με συνοδεία τοπικών κρασιών και ποτών της Πιερίας, στο Βουκουρέστι στις 7.12.2022, για την προβολή των ιδιαίτερων γαστρονομικών χαρακτηριστικών της Πιερίας.
Το περασμένο Σάββατο πραγματοποιήθηκε ημερίδα για τις «Προοπτικές ανάπτυξης στη σκιά του Ολύμπου».
Μιλήσαμε για όλα αυτά με τον καθ' ύλην αρμόδιο , τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας Ηρακλή Τσιτλακίδη, έμπειρο τεχνοκράτη και ζητήσαμε να μας περιγράψει το αύριο του τουρισμού στην Πιερία.
Το πρώτο που θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ , είναι ο προσδιορισμός της ταυτότητας του τουριστικού προϊόντος.
Δηλαδή η αναζήτηση του τι είμαστε στη συλλογική συνείδηση των τουριστών. Ας το προσδιορίσουμε αυτό και ας δουλέψουμε με συνέργεια πάνω σ' αυτό τόνισε ο Ηρακλής Τσιτλακίδης. Μόνο τότε θα αλλάξει επίπεδο το τουριστικό μας προϊόν και θα είναι λιγότερο ευάλωτο στις κρίσεις.
Αυτό όμως προϋποθέτει ότι έχουμε λύσει τα περισσότερα πρακτικά προβλήματα και αυτά επικεντρώνονται στην καθαριότητα της θάλασσας και της παράκτιας περιοχής, στην απρόσκοπτη κυκλοφορία στην Εθνική οδό που διασχίζει το νομό μας, στη διασφάλιση της γρήγορης διέλευσης από τα τελωνεία μας στον Προμαχώνα και αλλού.
Πως θα γίνουν όλα αυτά; Με συνέργειες λέει ο πρόεδρος των Ξενοδόχων, με συναποφάσεις και συνευθύνες.
Νομοθετικό πλαίσιο που έχει ψηφιστεί θέτει κάτω από μία ομπρέλα Τοπική Αυτοδιοίκηση, θεσμικούς φορείς και επιχειρηματίες. Με τη βοήθεια ειδικών πλέον και με βάση τα χαρακτηριστικά του τόπου να αποκτήσουμε αυτοσυνειδησία του τοπικού μας προϊόντος.
Στην πάνω από μια ώρα συζήτηση μιλήσαμε για τη μη συμπερίληψη του ορεινού όγκου της Πιερίας στους χειμερινούς προορισμούς και τις προοπτικές εξέλιξης, καθώς μπορούν να προσθέσουν στο τουριστικό προϊόν και ταυτότητα και ενδιαφέρον.
Ακολουθεί η αποκλειστική συνέντευξη, του πρόεδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας Ηρακλή Τσιτλακίδη, στο Ολύμπιο Βήμα:
Γιατί δεν είμαστε στους χειμερινούς προορισμούς; Το Ελατοχώρι, το Λιτόχωρο, ο Παλιός Παντελεήμονας δεν ανήκουν σε αυτό το είδος;
«Η περιοχή δεν δίνει στοιχεία.»
Ποια είναι η κίνηση στους χειμερινούς προορισμούς της Πιερίας;
«Από την Ένωση Ξενοδόχων αντλούμε τις πληροφορίες μας. Για τα Χριστούγεννα ήμαστε περίπου στο 70% με 75%. Για την Πρωτοχρονιά είμαστε λίγο χαμηλότερα. Στους προορισμούς που είναι το Ελατοχώρι, το Λιτόχωρο, ο Παλιός Παντελεήμονας και ο Άγιος Δημήτριος.»
Ποιοι προτιμούν την Πιερία για τις χειμερινές τους αποδράσεις;
«Στον μεγαλύτερο βαθμό έχουμε Έλληνες. Θεσσαλονικείς και Αθηναίους. Τουλάχιστον φέτος έχουμε μια αυξημένη επισκεψιμότητα, από την Νότια, Κεντρική Ελλάδα και από Αθήνα. Πράγμα που δεν το είχαμε παλιότερα και αυτό αποτυπώνεται και στα καλοκαιρινά νούμερα. Αρχίζουμε να έχουμε αυξημένη αναγνωρισιμότητα στην Νότια, Κεντρική Ελλάδα.»
Έχουμε ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα του χειμερινού τουρισμού στην Πιερία ή οι προσπάθειες είναι αποσπασματικές και χωρίς συντονισμό και κατά συνέπεια χωρίς αποτέλεσμα;
«Δεν έχουμε ασχοληθεί σοβαρά. Εμείς όλοι μπορούμε να εκφράσουμε απόψεις αλλά το πως θα μετατραπεί αυτή η δυναμική σε προϊόν, είναι κάτι άλλο. Έχει ειδικούς οι οποίοι μπορούν να το κάνουν. Εμείς ανορθολογικά να το πούμε, λίγο πιο διπλωματικά, αναπτυχθήκαμε στην παραλιακή ζώνη. Η οποία είναι πάρα πολύ όμορφη, αλλά έχουμε έναν ορεινό όγκο αναγνωρίσιμο τον οποίο δεν έχουμε κάνει προϊόν.»
Υπάρχουν ακόμη επιχειρηματίες στην Πιερία που είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν κεφάλαια και προσωπική ανάλωση στο είδος; Μήπως ο θερινός τουρισμός υπερκαλύπτει το τοπίο;
«Η πρώτη φορά που μπήκε το κομμάτι του ορεινού τουρισμού, στην «ατζέντα» είναι εδώ και ενάμιση χρόνο. Μαζί με τον Άγγελο Καλία και αρκετά ακόμα άτομα απ' όλη την Ελλάδα κάναμε μια ομάδα των «ορεινών προορισμών». Κάναμε μια ατζέντα και κάποια από αυτά υλοποιήθηκαν. Τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού η ομάδα τα έστειλε σαν προτάσεις και έτσι πέρασαν.
Greece Does Have A wind πέρυσι το έβγαλε ο ΕΟΤ, λήφθηκε η απόφαση για να είμαστε και με διακριτό χώρο στα περίπτερα και με ξεχωριστή καμπάνια.
Που δυστυχώς δεν προχώρησε. Κάποια έχουν μεταφραστεί σε δράσεις, όπως είναι το θέμα του κοινωνικού τουρισμού, όπως είναι το θέμα με την ξεχωριστή ενίσχυση των επιχειρήσεων στο ορεινό κομμάτι.
Μετά το 2009 γιατί πριν το πελατολόγιο ήταν από την Ελληνική αγορά. Μετά το 2009 και την κρίση, υπήρξε μια τεράστια πτωτική πορεία στους συγκεκριμένους προορισμούς, γιατί η κύρια δεξαμενή επισκεψιμότητας ήταν η εσωτερική αγορά. Τώρα κατά τι έχει διαφοροποιηθεί. Αλλά δεν είναι εύκολο γιατί υπάρχει ο χαρακτηριστικός πολυκερματισμός του μηνύματος.
Ποιοι είμαστε; Τι είμαστε; Έχουμε ταυτότητα; Ποιο είναι το DNA του προορισμού. Η μελέτη του ΣΕΤΕ δίνει για κάθε ενδιαφερόμενη περιοχή ποιες είναι οι δυνατότητες, με τι μπορεί να αναπτυχθεί. Αυτό που πρέπει να γίνει, είναι να μαζευτούμε όλοι μαζί, πρέπει να δούμε πως θα διαχειριστούμε ορθολογικά τους πόρους.
Να πούμε ότι παίρνουμε αναγνωρισμένους επαγγελματίες της αγοράς και να φτιάξουμε το DNA. Για να συμβεί αυτό πρέπει να γίνει ένα ενιαίο αφήγημα.»
Σε τελική ανάλυση αξίζει κανείς να ασχοληθεί ή είναι μια χαμένη υπόθεση;
«Πρέπει να κάνουμε διαφήμιση των επιχειρήσεων, σε κάθε ευρώ που δαπανούμε να δούμε τι παίρνομε σαν είσπραξη. Αυτό χρειάζεται δουλειά και ωριμότητα. Όταν τα πράγματα έχουν αλλάξει δυο φορές την τελευταία πενταετία δεν μπορούμε να έχουμε μια στασιμότητα. Χρειάζεται συναντίληψη. Να εξηγήσουν όλοι και να αντιληφθούν όλοι κάποια πράγματα. Πιστεύω ότι μόνο με αυτό το νέο νομοθέτημα «Διαχειριστής του προορισμού» υπάρχει ελπίδα.
Για να συμβεί πρέπει να συμμετέχουν οι Δήμοι, οι Περιφέρειες, οι φορείς, όλοι. Θέλει να φτάσουμε να καταλήξουμε στο ποιοι είμαστε και να το κάνουμε glamorous, να το κάνουμε trendy. Δεν πρέπει να αποκλείουμε πράγματα. Πρέπει να αναλάβει κάποιος ειδικός ώστε να διαμορφωθεί η ταυτότητα της περιοχής, το ποιοι είμαστε.»
Ποια είναι η τελική πρόταση στην ημερίδα για τις προοπτικές ανάπτυξης του χειμερινού τουρισμού στην παρολύμπια περιοχή και γενικά στην Πιερία;
«Ο οργανισμός Πολιτισμού του Δήμου Δίου Ολύμπου, διοργάνωσε μια ημερίδα με ομιλήτρια την ευρωβουλευτή Μαρία Σπυράκη, τον Άρη Νίκα και εμένα. Ουσιαστικά ο καθένας ανέπτυξε το δικό του αντικείμενο. Έχουμε ολοκληρώσει τις χρήσεις γης, μπορούμε να προχωρήσουμε σε μια ολοκληρωμένη κουβέντα. Υπάρχει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορεί να καθοριστεί το πως θα αναπτυχθούν οι οποιεσδήποτε δράσεις. Ο Όλυμπος είναι μια ιδέα. Συντελεί στην εμπειρία, έρχομαι στην περιοχή και πηγαίνω στον Όλυμπο. Δεν είναι προϊόν.
Είναι προστατευόμενη περιοχή, είναι μνημείο της ΟΥΝΕΣΚΟ, έχει τρομερή αναγνωρισιμότητα. Δεν έχουμε καταφέρει όμως να τον μετατρέψουμε σε προϊόν. Ακόμα και από το πιο απλό. Δεν έχει χαρακτηριστικό σημείο φωτογράφησης. Είμαστε στον αιώνα που η φωτογραφία είναι παρωχημένο είδος, είμαστε στο βίντεο, στο real, στο tiktok και ακόμα δεν έχουμε ένα χαρακτηριστικό τοπόσημο.
Ότι βγήκαμε μια φωτογραφία και δεν χρειάζεται να πούμε ότι βρισκόμαστε στον Όλυμπο. Είμαστε αρκετά πίσω στο να ενσωματώσουμε τον Όλυμπο σαν προϊόν. Ακόμα και η βόλτα που γίνεται στο Φαράγγι του Ενιπέα, φαίνεται βιωματικά ότι περπατάς στο βουνό. Όμως είναι «περπατάω στο τρόχαλο» αυτός είναι ο τίτλος. Δεν έχω δίπλα μου έναν συνοδό βουνού, να μου μιλήσει για το μυθολογικό υπόβαθρο, να μου μιλήσει για την χλωρίδα, την πανίδα, την ιστορία του βουνού. Να μου δώσει αυτή την αφηγηματική εμπειρία. Το να περπατάω στο τρόχαλο «τζάμπα» το ευτελίζει και σαν προϊόν.»
Μάρω Κορομήλη