Άλλη μια προεκλογική δέσμευση του Δημάρχου Γιάννη Ντούμου αλλά και του συνδυασμού του έγινε πράξη την Τρίτη 12 Νοεμβρίου.
Ο Δήμαρχος είχε υποσχεθεί προεκλογικά απόλυτη διαφάνεια στα οικονομικά του Δήμου Κατερίνης. Υποσχέθηκε ότι θα υπάρξει πλήρης ενημέρωση για την κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο Δήμος Κατερίνης όταν ανέλαβε η παρούσα Δημοτική Αρχή. Και μετά από τους 11 μήνες κατέθεσε αναλυτικά στοιχεία για την διαχείριση των οικονομικών της Δημαρχίας Κώστα Κουκοδήμου.
Δείτε την συνέντευξη – ενημέρωση που έδωσε ο Δήμαρχος, Ιωάννης Ντούμος
Γιάννης Ντούμος: «Ο αγώνας της αποκάλυψης θα συνεχιστεί θα αναφερθούμε με συγκεκριμένα νούμερα»
Οι δύο σημαντικοί λόγοι της διοίκησης που προχώρησε στην παρουσίαση των οικονομικών του Δήμου Κατερίνης, όπως ανέφερε ο Δήμαρχος.
Ο πρώτος λόγος είναι να ενημερώσουμε τους πολίτες του Δήμου Κατερίνης για την κατάσταση που βρήκαμε αναλαμβάνοντας τη διοίκηση του δήμου μετά τις εκλογές τον Οκτώβριο του 2023. Και λέω “βρήκαμε” και όχι “παραλάβαμε” γιατί καμιά “παράδοση” δεν έγινε ουσιαστικά την 1η Ιανουαρίου του 2024 από την προηγούμενη διοίκηση.
Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο προχωρήσαμε σε αυτή την συνέντευξη είναι για να σας δείξουμε πώς κινηθήκαμε όλο αυτό το διάστημα, και παράλληλα τι πετύχαμε με πολύ κόπο, παρόλες τις δυσκολίες που συναντήσαμε και καθυστέρησαν αυτή την παρουσίαση.
Θεωρούμε ότι το επόμενο διάστημα ο Δήμος Κατερίνης θα περάσει σε μια νέα εποχή με υγιή οικονομία, διαφάνεια σε όλα και υποδειγματική λειτουργία, δηλαδή σε έναν δήμο πρότυπο, όπως υποσχεθήκαμε προεκλογικά.
Ενδεικτικά θα σας πω πώς καταφέραμε τους πρώτους εννέα μήνες του χρόνου να μειώσουμε το έλλειμμα του Δήμου Κατερίνης κατά 4.000.000 ευρώ χάρη στην διάφανη και ορθολογική διαχείριση των οικονομικών του Δήμου.
Θεωρούμε απαραίτητη αυτή την ενημέρωση γιατί πιστεύουμε πως οι πολίτες έχουν δικαίωμα στην πλήρη ενημέρωση σχετικά με τη διαχείριση της κάθε διοίκησης και εμείς έχουμε την υποχρέωση να τους ενημερώνουμε με πλήρη διαφάνεια τόνισε ο Δήμαρχος Γιάννης Ντούμος.
Περνώντας σε ποιο αναλυτικά στοιχεία ο Δήμαρχος είπε: Η οικονομική κατάσταση που παραλάβαμε ήταν τραγική
Δεν υπήρχαν ψηφισμένοι ισολογισμοί για πολλά χρόνια από το 2020 τόνισε ο δήμαρχος, γεγονός που για μήνες πάγωσε κάθε οικονομική δραστηριότητα του Δήμου πέραν των βασικών λειτουργιών, τα έσοδα ήταν σε κατάρρευση λόγω αδιαφορίας της προηγούμενης δημοτικής αρχής για την ενεργοποίηση των διαδικασιών είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών.
«Τα οικονομικά στοιχεία της προηγούμενης διοίκησης ήταν στον αέρα. Εμείς από την πρώτη μέρα είχαμε την αγωνία για την πληρωμή μισθών.
Ενημερώνουμε τους πολίτες ότι 11 μήνες καταβάλουμε κάθε προσπάθεια να κρατήσουμε τον δήμο όρθιο και αυτή η προσπάθεια έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς. Καταφέραμε να καλύψουμε τις μισθοδοσίες περίπου 1.300.000€. Με σκληρή δουλειά και αποτελεσματική διαχείριση ξεπερνάμε τα εμπόδια και θα υλοποιήσουμε μεγάλα έργα. Το επόμενο διάστημα ο Δήμος θα περάσει σε μια νέα εποχή χωρίς να κρύβουμε τίποτα. Διαφάνεια όπως υποσχεθήκαμε προεκλογικά τόνισε ο Δήμαρχος.
«Ποτέ δεν ανέβηκαν πάνω από το 40% εκτέλεσης του προϋπολογισμού και ήδη στο 9μήνο μας τρέχουμε το 53% και υπολογίζουμε ότι θα υπερβούμε το 62% του προϋπολογισμού πρωτόγνωρο για τον δήμο μας» .
«Στις 31/12/2023 το χρέος του Δήμου Κατερίνης είχε διαμορφωθεί στα 14.099.632€. Παράλληλα μας έχουν γίνει οχλήσεις για άλλα περίπου 3.300.000€ προφορικές αναθέσεις που δεν έχουν ακόμη υπολογιστεί στο χρέος του Δήμου. Κι όλα αυτά παρόλο που από το 2020 και μετά ο Δήμος μας πήρε από την κυβέρνηση έκτακτη επιχορήγηση 6.700.000€. Σε μια περίοδο μάλιστα που λόγω COVID πρακτικά ο Δήμος δε λειτουργούσε
«Δεν έγινε καμία προετοιμασία για το κλείσιμο των δημοτικών επιχειρήσεων (του Ο.Π.Π.Α.Π. και της Δη.Κ.Ε.Δη.Κ.) με αποτέλεσμα ακόμη και σήμερα να μην έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες διαδικασίες. Ακόμα έγιναν παραλείψεις ακόμη και στη μισθοδοσία των υπαλλήλων των παραπάνω οργανισμών με αποτέλεσμα ακόμη και σήμερα να έχουν μείνει απλήρωτοι για το Νοέμβριο του ‘23 αρκετοί εργαζόμενοι της Δη.Κ.Ε.Δη.Κ.»
Η Ενημέρωση των Πολιτών (Παρουσίαση):
Πως μειώσαμε κατά 4.000.000 ευρώ το χρέος του δήμου το πρώτο 9μήνο.
«Κόψαμε πάνω από 30-40% έξοδα στην τεχνικό υπηρεσία σε αχρείαστες δαπάνες που είχαν σκοπό μόνο ψηφοθηρικούς λόγους. Μαζέψαμε χρήματα που χρωστούσαν οι δημότες για παρά πολύ καιρό με προσαυξήσεις, που τους κορόιδευε η προηγούμενη διοίκηση. Ανεβάσαμε κατά 20% τους φόρους των δημοτών σε κάθε σπίτι, δηλαδή τον χρόνο 25€ περίπου, μια αύξηση που βοήθησε τον δήμο να τσουλήσει και να πάμε παρακάτω. Όλοι οι δημότες συνεισφέραμε μαζί.
«Άλλαξαν τα φώτα» με την αλλαγή διοίκησης
Οι πρώτες ενέργειες της νέας διοίκησης για το θέμα της προμήθειας των λαμπτήρων μαγνητικής επαγωγής έγιναν αμέσως μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου. «Δυστυχώς σχετικά με τους Λαμπτήρες μέχρι στιγμής επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι μας. Σύμφωνα με τους εργαστηριακούς ελέγχους (ΕΜΠ, ΕΑΠ, BRIGHT) που διενήργησε η επιτροπή παραλαβής των λαμπτήρων, διαπιστώθηκε ότι αυτοί δεν πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές της σύμβασης. Αυτό σημαίνει σύμφωνα με όσα έχουν πει οι ειδικοί, ότι αντί για εξοικονόμηση 60% που προβλέπει η μελέτη, αυτή θα είναι σχεδόν μηδενική.
Το δεύτερο ζήτημα βέβαια που πρέπει να διερευνηθεί είναι το κόστος αγοράς. Ένα σύγχρονο φωτιστικό τύπου LED οδοφωτισμού κορυφαίας ευρωπαϊκής εταιρείας με απόδοση 108 Lumen/Watt κοστίζει σήμερα στην λιανική αγορά 137€.
«Ένα υπέρογκο δάνειο 5.000.000 ευρώ για την αντικατάσταση φωτιστικών οδοφωτισμού που χρέωσε άσκοπα το Δήμο μας, καθώς όπως αποδείχθηκε η προμήθειά τους ήταν ασύμφορη οικονομικά λόγω της τιμής αλλά και λόγω της ποιότητας».
Κάθε λαμπτήρες που καίγεται αντικαθίσταται με έναν led στην πόλη μας, το 50% είναι ήδη αλλαγμένο και αυτά που φέρανε είναι εκτός τεχνολογίας.
Αναθέσεις που μύριζαν μπαρούτι
Για τα τεράστια χρέη προς εργολάβους και προμηθευτές, πολλά από τα οποία δεν ήταν καταγεγραμμένα, αφού προέρχονταν από προφορικές αναθέσεις, παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η προηγούμενη διοίκηση είχε λάβει λόγω της πανδημίας του covid πολλά εκατομμύρια ως έκτακτη χρηματοδότηση μίλησε ο δήμαρχος.
Έγιναν σύμφωνα με τον Δήμαρχο και τα στοιχεία που ανέλυσε αναθέσεις ύψους 3.000.000€ . Αναφέρθηκε σε νεοσύστατες εταιρείες συνήθως ΙΚΕ που πίσω τους κρύβονται ως αφανείς εταίροι μέλη της απερχόμενης διοίκησης, αλλά και υποψήφιοι της Εκκίνησης. Μίλησε για στοχευόμενες απευθείας αναθέσεις σε συγγενικά πρόσωπα μελών της προηγούμενης Διοίκησης, για ανεπαρκείς διαδικασίες, χωρίς καμία διαβούλευση με τους πιθανούς προμηθευτές και χωρίς καμία έρευνα αγοράς για να εξασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα και το δημόσιο συμφέρον.
Αναφέρθηκε σε δημόσιες συμβάσεις έργων και προμηθειών, είτε προφορικές είτε με απευθείας αναθέσεις, κάποιες από τις οποίες εμφανίζουν αδικαιολόγητα υψηλό κόστος ανά μονάδα ή αδικαιολόγητα μεγάλο αριθμό υλικών. Τεράστια ποσά σε εταιρίες «φαντάσματα χωρίς φυσικά καταστήματα που να αποδεικνύουν το εμπόρευμα που παραλάμβανε ο δήμος. Όπως τόνισαν οι συνεργάτες του Δημάρχου βρέθηκαν τιμολόγια – δελτία αποστολής χωρίς όμως να έχει μεταφερθεί το υλικό στον δήμο που αγοράστηκε. Από σημαίες για την παρέλαση μέχρι και υλικά καθαριότητας, αλλά και πρασίνου δεν βρέθηκαν ποτέ.
Ο δήμαρχος μίλησε για τη δημιουργία ενός μηχανισμού “νομιμοποίησης” παράνομων προφορικών αναθέσεων και πληρωμής μέσω των ενδοδικαστικών συμβιβασμών.
Παντελής έλλειψη προγραμματισμού της προηγούμενης διοίκησης
Λόγο του μη σχεδιασμού και οργάνωσης κατά την θητεία του Κώστα Κουκοδήμου είχε ως αποτέλεσμα ο δήμος αλλά και οι πολίτες να χάσουν έργα που θα συμβάλουν στην καθημερινότητα τους. Είχαμε απένταξη χρήσιμων για την πόλη έργων που θα βελτίωναν την καθημερινότητα των δημοτών, απώλεια χρηματοδοτήσεων σημαντικών έργων και έλλειψη μελετών που θα βοηθούσαν στην ωρίμανση ουσιαστικών έργων για το Δήμο.
Έργα που απεντάχθηκαν:
Βιοκλιματικές αναπλάσεις στο δίκτυο κοινόχρηστων χώρων πρασίνου και διαδρομών πεζών και ποδηλάτων. Ενώ το έργο αυτό είχε ενταχθεί για χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας δεν έγιναν ποτέ οι απαραίτητες ενέργειες για την υλοποίησή του.
Έτσι στις 25/08/2021 η Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας έθεσε σε επιτήρηση το Δήμο μας ορίζοντας συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου. Ο Δήμος Κατερίνης δεν τήρησε αυτό το χρονοδιάγραμμα και στις 03/05/2022 το έργο απεντάχθηκε. Έτσι η πόλη της Κατερίνης έχασε ένα έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 2.700.000€
Ακόμα ο δήμαρχος αναφέρθηκε «στις εντυπωσιακές ανακοινώσεις της προηγούμενης διοίκησης» για σημαντικά έργα τα οποία τελικά αποδείχθηκαν ότι ήταν απλές φούσκες όπως τα Στρατόπεδα και το εργοστάσιο ΟΣΕ.
Έργα που κινδύνευσαν με απένταξη
Συμπληρωματικά έργα προστασίας διαβρούμενων ακτών Τ.Κ. Παραλίας Δήμου Κατερίνης. Η Ενεργειακή αναβάθμιση δημαρχειακού μεγάρου Δήμου Κατερίνης.
Η Επιχορήγηση των Δήμων και των Νομικών Προσώπων αυτών για προσαρμογή λειτουργούντων δημοτικών βρεφικών, παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών και δράσεις για υποδομές που χρήζουν αντισεισμικής προστασίας.
Κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών πολιτών λόγω χρεών:
Ηλεκτρονικές κατασχέσεις σε υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών ασυνεπών οφειλετών θα επιβάλλουν πλέον και οι δήμοι όλης της χώρας, εφαρμόζοντας τις διαδικασίες-εξπρές που ήδη προβλέπονται και έχουν υιοθετηθεί εδώ και μερικά χρόνια από τις φοροεισπρακτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
Ειδικότερα, με το άρθρο 32 του νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών με τη νέα αυτή ηλεκτρονική διαδικασία κατασχέσεων οι δήμοι θα μπορούν να εισπράττουν συντομότερα τα ληξιπρόθεσμα χρέη που συσσωρεύονται από απλήρωτα ποσά δημοτικών τελών και προστίμων, τα οποία καταλογίζουν στους δημότες τους, και κυρίως τα πλέον δύσκολα ως προς τη διαδικασία είσπραξης πρόστιμα για παραβάσεις που αφορούν διάφορες αυθαιρεσίες δημοτών και παραβάσεις για παράνομο παρκάρισμα.
«Δεν φταίμε που τόσα χρόνια πήγαινε όποιος χρωστούσε,στον αντιδήμαρχο να τον σώσει του έπαιρνε το χαρτί με τα πρόστιμα το πέταγε στον κάδο και το χρέος ανέβαινε δυο φορές πάνω από το κεφάλαιο με τις προσαυξήσεις. Ήρθε σήμερα η μέρα που πρέπει να γίνουν οι εισπράξεις» τόνισε.
Στο τέλος παρουσιάστηκε το έργο της παρούσας διοίκησης στο σύντομο αυτό διάστημα που μεσολάβησε από την ψήφιση του Προϋπολογισμού του έτους 2024 μέχρι και σήμερα.
Η Μεταφορά των ΚΕΠ Κατερίνης στο φυσικό τους χώρο, ο εκσυγχρονισμός περιφερειακών ΚΕΠ, η Ψηφιοποίηση Αρχείων, η Συμφωνία με ΦοΔΣΑ για μεταφορά απορριμμάτων με εξοικονόμηση 500.000€ ετησίως, η επανεκκίνηση του έργου στο Γυμναστήριο Τ9 (Σιδ. Σταθμός).
Η Έκδοση αδειών λειτουργίας για τις αθλητικές εγκαταστάσεις του Δήμου μετά από δέκα και πλέον χρόνια. Ήδη έχουν αδειοδοτηθεί Α’ και Β’ ΔΑΚ και το Τ9 και είμαστε στη διαδικασία αδειοδότησης του Δημοτικού Κολυμβητηρίου. Η Επανασύσταση της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου. Νέα εποχή για το Δημοτικό Ωδείο με 13 νέους καθηγητές μουσικής. Αναβάθμιση του θεσμού και της Λειτουργίας της Εμποροπανήγυρης με 40.000 επισκέπτες και 120 εκθέτες.
Η Ολοκλήρωση της ανακαίνισης του Κυνοκομείου η Διοργάνωση της 1ης Γιορτής Ακτινιδίου η Νέα κανονιστική διάταξη για τη λειτουργία των Περιπτέρων. Η Εισαγωγή του Καφέ Κάδου από την Αντιδημαρχία Καθαριότητας. Η Πρωτιά του Δήμου στην Κ. Μακεδονία στην συλλογή βιοαποβλήτων, μεταξύ άλλων είναι μέρος των ενεργειών της νέας διοίκησης.
«Για αυτή την ενημέρωση συνεργάστηκαν όλες οι αντιδημαρχίες του Δήμου Κατερίνης και τα στοιχεία που θα παραθέσουμε παρακάτω είναι ποσοτικά και ποιοτικά, από πηγές που δεν χωρούν διάψευση (Υπουργείο Εσωτερικών, Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Κατερίνης, Διαύγεια, αλληλογραφία με υπουργεία) και θα είναι διαθέσιμα σε κάθε ενδιαφερόμενο. Επίσης κάποια από αυτά τα στοιχεία έχουν ζητηθεί από την Εισαγγελία Κατερίνης.
Παράλληλα όποια νέα στοιχεία έχουν προκύψει που αφορούν μη σύννομες ενέργειας θα αποσταλούν στην Εισαγγελία Κατερίνης, στον Εισαγγελέα Διαφθοράς και τον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος. «Μέσα σε 6 μήνες περίπου καταφέραμε αρκετά και βάζουμε τις βάσεις για να καταφέρουμε ακόμη περισσότερα» είπε κλείνοντας ο Δήμαρχος Γιάννη Ντούμος.