Κατερίνη - Πιερία
Τετάρτη, 22 Μαρτίου, 2023
Ο Καιρός Σήμερα και τις επόμενες ημέρες στη Κατερίνη και την Πιερία
NewLetter
No #1 ραδιόφωνο της Κατερίνης!
  • Επικοινωνία
  • Κλιματική Κρίση
  • Πρωτοσέλιδα
Ολύμπιο Βήμα - Νέα και Ειδήσεις από Κατερίνη και Πιερία
Θετικό Φροντιστήριο
  • Κατερίνη
  • Πιερία
  • ΒΗΜΑ…τίζοντας
  • Επικαιρότητα
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Τουρισμός
  • Άρθρα – Απόψεις
  • Αθλητικά
  • Αγγελίες
No Result
View All Result
  • Κατερίνη
  • Πιερία
  • ΒΗΜΑ…τίζοντας
  • Επικαιρότητα
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Τουρισμός
  • Άρθρα – Απόψεις
  • Αθλητικά
  • Αγγελίες
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Ολύμπιο Βήμα - Νέα και Ειδήσεις από Κατερίνη και Πιερία

Αρχική » Πολιτισμός » Εικαστικά » Ναυσικά Πάστρα: Τα Χρόνια της Βιέννης (1956-1963)

Ναυσικά Πάστρα: Τα Χρόνια της Βιέννης (1956-1963)

Ολύμπιο ΒήμαΟλύμπιο Βήμα
Τρίτη, 8 Μαρτίου 2022, 14:30
Εικαστικά
0 0
A A
Ναυσικά Πάστρα: Τα Χρόνια Της Βιέννης (1956 1963)

Οι Kalfayan Galleries (Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα) παρουσιάζουν έκθεση με έργα της Ναυσικάς Πάστρα από την περίοδο στη Βιέννη (1957 – 1963). Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη, 17 Μαρτίου 2022, 18.00 – 21.00. H έκθεση διεξάγεται υπό την αιγίδα της Αυστριακής Πρεσβείας στην Αθήνα.

Η έκθεση στην γκαλερί Kalfayan ειδικεύεται σε μια συγκεκριμένη περίοδο της εργασίας της Ναυσικάς Πάστρα στη Βιέννη (1956 – 1963), την οποία η καλλιτέχνης αναφέρει ως ‘περίοδο αθωότητας΄. Η έκθεση φωτίζει αυτή τη δημιουργική περίοδο έρευνας και πειραματισμού, όταν μπαίνουν τα θεμέλια της συλλογιστικής εξέλιξης της καλλιτεχνικής διαδικασίας της Πάστρα με άξονες την ιδέα της Αναγκαιότητας και της Φύσης. Η Ναυσικά Πάστρα (1921 – 2011) συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικότερων Ελληνίδων εικαστικών με εκθέσεις και έργα σε δημόσιους χώρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

ADVERTISEMENT

Σε συνέχεια των δύο μεγάλων αναδρομικών εκθέσεων μετά το θάνατό της, του συνολικού έργου της γλύπτριας Ναυσικάς Πάστρα (1921-2011) στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Θεσσαλονίκη) και στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου, το 2014 [1] και μετά την ατομική της έκθεση στην γκαλερί Καλφαγιάν (2018), εγκαινιάζεται την Πέμπτη 17 Μαρτίου 2022 στην ίδια  γκαλερί στην Αθήνα, η επόμενη ατομική παρουσίαση του έργου της Πάστρα, με θέμα εξειδικευμένο στα χρόνια της Βιέννης, 1956-1963. Η προηγούμενη έκθεση στην γκαλερί Kalfayan παρουσίαζε την περίοδο της εργασίας της των χρόνων 1981-1992. Είχε τον τίτλο, Η επιφάνεια ως προέλευση, ο συλλογισμός ως προβλεπτικότητα και αφορούσε τα επαγωγικά συστήματα των Αναλογικών 1 και 2, δηλαδή ενός μεγάλου μέρους από την εργασία της στο Παρίσι όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα από το 1964. Στο Παρίσι είχε έρθει από τη Βιέννη, όπου σπούδασε γλυπτική (1957-1962) στη Σχολή Καλών Τεχνών (Akademie der Bildenden Künste) στο εργαστήριο γλυπτικής του καθηγητή Fritz Wotruba, πρωτοπόρου της μεταπολεμικής ευρωπαϊκής γλυπτικής ο οποίος και οργάνωσε, το 1963 με το τέλος των σπουδών της, την πρώτη ατομική της έκθεση στην πολύ σημαντική για την εποχή της, βιεννέζικη γκαλερί Würthle.

Ναυσικά Πάστρα: Τα Χρόνια Της Βιέννης (1956 1963)

Διαβάστε Ακόμη

Δήμος Κατερίνης – Οργανισμός Πολιτισμού: Πλήθος κόσμου στα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής του Γιώργου Τζιόκα

ΕΟΔΥ: Στους 89 οι νεκροί από κοροναϊό την τελευταία εβδομάδα – Πώς εξελίσσεται η γρίπη

 Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στη Διεθνή Έκθεση “BIOFACH-VIVANESS 2023” της Νυρεμβέργης

Ο Σύλλογος Κόρες Πιερίων πραγματοποίησε Κοπή βασιλόπιτας και έκθεση – Μπαζάρ για τον μικρό Διονύση Ραφαήλ

Στον Κατάλογο της έκθεσης τον οποίο επιμελείται ο  Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, δημοσιεύεται το τελευταίο κείμενο της Ναυσικάς Πάστρα, που έγραψε το 2010 και δημοσιεύθηκε στα Νέα της Τέχνης. [2] Το κείμενο αναφέρεται στην περίοδο της Βιέννης.  […] Νομίζω […] έγραψε […] ότι αυτή η περίοδος των σπουδών είναι σημαντική για κάθε καλλιτέχνη. Την αποκαλώ “περίοδο αθωότητας”. Τίποτα ακόμα δεν είναι απόλυτα συγκεκριμένο μέσα μας παρά μόνο η επιθυμία να εκφράσουμε τις ανησυχίες μας με κάποιο καλλιτεχνικό τρόπο. Λίγη μάθηση, λίγο διάβασμα, λίγες γνώσεις, λίγη προηγούμενη εργασία, τίποτα όμως το απόλυτα συνειδητό. Είναι τελικά η περίοδος της προσπάθειας να βρούμε τρόπο καλλιτεχνικά να εκφράσουμε αυτά που βασανιστικά αισθανόμαστε. Σε μένα υπήρξε όμως επιτακτικά και συνειδητά η βεβαιότητα ότι ήθελα να εκφραστώ καλλιτεχνικά ως γλύπτρια. Τα έργα μου αυτής της περιόδου τα θεωρώ σημαντικά και αποκαλυπτικά γιατί φέρουν μέσα τους, εν δυνάμει, ήδη, αυτά που αργότερα, ύστερα από μια πολυετή και μεγάλη καλλιτεχνική διαδρομή πείρας, σκέψης και πραγματοποιήσεων, έγιναν συνειδητή και υπεύθυνη τοποθέτηση και πηγή για συνεχείς εξελίξεις. […].

Με επίκεντρο αυτή την έκθεση, η σημερινή παρουσίαση στην γκαλερί Καλφαγιάν, αναδεικνύει την περίοδο που η καλλιτέχνιδα έζησε και εργάστηκε στη Βιέννη, με πρώτη παραπομπή ένα διασωζόμενο σήμερα γλυπτό της, δημιουργημένο με τον αρχέγονο τροπο της αρχαίας κεραμικής που είχε διδαχθεί, πριν από τη Σχολή, από τον γλύπτη Ewald Mataré τo 1956 στα καλοκαιρινά μαθήματα (Sommerakademie) στο Salzburg. Σε αντίθεση με το πλάσιμο του πηλού, η τεχνική αυτή συνίσταται στη διαδοχική […] υπέρθεση δακτυλίων από πηλό του ενός επάνω στο άλλο […], σύμφωνα με το κείμενο του Otto Breicha που την προλόγισε το 1963 στον Κατάλογο της Βιέννης και είναι η τεχνική με την οποία, όπως έγραψε η Αλεξάνδρα Βουτυρά το 1992, [3] […] η Ναυσικά Πάστρα δημιούργησε ένα torso-αμφορέα (ένα κορμό γυναίκας-αμφορέα) που ενθουσίασε τον Wotruba και έγινε η αρχή μιας γόνιμης και δημιουργικής μαθητείας κοντά του.  […].  Ιδιαίτερα σημαντικό είναι και το γλυπτό σε μορφή ‘βάζου' (το πρώτο έκθεμα που είχε δημιουργήσει με την τεχνική αυτή στην Sommerakademie η Ναυσικά) και του οποίου τις φωτογραφίες να το διδάσκει ο Mataré στους μαθητές του, δημοσιεύθηκαν στον Κατάλογο της αναδρομικής εκθεσης, Ewald Mataré in Salzburg, που πραγματοποιήθηκε στο Salzburg, το 2007.  [4]

Στο κείμενο της Αλεξάνδρας Βουτυρά αναλύεται η κατεξοχήν ανθρωποκεντρική με κάθετους και με οριζόντιους άξονες γλυπτική της, από το 1957, -την κύρια περίοδο της Βιέννης όπου γράφει ότι, […] Η Ναυσικά μελετά το ανθρώπινο σώμα, τους νόμους του, τις κρυμμένες αρχές του. Παρατηρεί την ταλάντωση του κορμού που βασίζεται σε δύο γραμμές που διασταυρώνονται όπως το γράμμα Χ. Χτίζει τα πρώτα της γλυπτά ως σκελετό από λωρίδες-γραμμές που ξεκινούν από ορισμένα σημεία αναφοράς, πιο φανερά στα σχέδια. Οι μορφές της δομούνται με κάθετους και με οριζόντιους άξονες, προσπαθώντας παράλληλα να συλλάβει την στροφή των όγκων, να δουλέψει από μέσα προς τα έξω. […].

Η πολύ μεγάλη επιτυχία της πρώτης ατομικής έκθεσης της Πάστρα στη Βιέννη, για την οποία δημοσιεύθηκαν εκτεταμένα και ενθαρρυντικά κείμενα από την κριτική (Otto Breicha, Kurier, 22 Φεβρουαρίου 1963, Maria Buchsbaum, Wiener Zeitung, 20 Φεβρουαρίου 1963, Harald Sterk, Az Kultur, 28 Φεβρουαρίου 1963, Manfred Vogel, Echo, 3 Μαρτίου1963, Johann Muschik, Neues Österreich, 22 Φεβρουαρίου 1963), είχε απήχηση και στην Ελλάδα, από μια δημοσίευση στον Ζυγό, στο τεύχος 83 του Απριλίου 1963, μέρος της οποίας μεταφράζει ένα απόσπασμα από τον πρόλογο του Breicha. Επίσης, δύο διεθνείς εκδόσεις αναφέρθηκαν αργότερα, στα γλυπτά της Βιέννης. Ήταν η περιοδική έκδοση Das Kunstwerk ( Δεκέμβριος 1964), όπου δημοσιεύεται εκτεταμένη αναφορά στην Πάστρα στο κείμενο του Otto Breicha, The new Austrian sculpture: An attempt at a survey, σελ. 11-17 και στη συνέχεια, ήταν η αναδημοσίευση του ίδιου κειμένου στο Studio International, Δεκέμβριος 1965, σελ. 220-227.

Δύο βιβλία για την αυστριακή γλυπτική που κυκλοφόρησαν το 1965 και το 1966, αναφέρονται στην Πάστρα εκείνης της περιόδου. Το πρώτο είναι των Feuerstein, Hutter, Köller, Mrazek, Moderne Kunst in Österreich, έκδοση Forum Verlag, στο οποίο παρουσιάζεται η εργασία της (σελ. 92) και δημοσιεύεται ένα ολοσέλιδο κεφάλι του 1964. Το Oichische Plα in O﷽﷽ευση λ. 65-81.δεύτερο βιβλίο είναι του Johann Muschik, Österreichische Plastik seit 1945 (έκδοση Verlag G. Grasl, 1966), με παρουσίαση του έργου της στη σελ. 24, και την ολοσέλιδη δημοσίευση τριών γλυπτών των χρόνων 1960, 1961, 1962. Θα προστεθεί ότι η μεταπτυχιακή εργασία (master) της Alexia Fahr στη Γαλλία, στο Πανεπιστήμιο Paris IV το 1994 με τον τίτλο, Fritz Wotruba et le renouveau de la sculpture Autrichienne, αναφέρεται στις γενεές των μαθητών του Wotruba που αναγνωρίζεται ότι διαμορφώθηκαν υπό την επιρροή του, μετά το 1946-1948 επισημαίνοντας, μεταξύ 1951-1954, τον Αβραμίδη, τον Oberhuber, τον Urteil κ.α. και καταλήγοντας στον Roland Göschl και στην Ναυσικά Πάστρα, μεταξύ 1956-1958, […] ως τους τελευταίους των οποίων το έργο διαμορφώθηκε από την προσωπικότητά του καθηγητή τους.

Στον δίγλωσσο  κατάλογο της έκθεσης, δημοσιεύεται το κείμενο του Otto Breicha με τον οποίο προλογίζει την Ναυσικά Πάστρα στην έκθεση της γκαλερί Würthle, τα κείμενα των Maria Buchsbaum, Harald Sterk, Manfred Vogel, Johann Muschik, απόσπασμα μελέτης της καθηγήτριας Αλεξάνδρας Βουτυρά για την γλυπτική της Ναυσικάς Πάστρα στη Βιέννη και επίσης απόσπασμα για την γλυπτική της στη Βιέννη από τη διδακτορική διατριβή της καθηγήτριας Βίκυς Καραϊσκου, αναλυτικά σημειώματα του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη και απόσπασμα από το βιβλίο του με τίτλο “Η Πρόβλεψη και η Μνήμη. Τα σχέδια, τα γλυπτά και τα θεωρητικά κείμενα της Ναυσικάς Πάστρα (1921-2011)”.

Προστίθεται ότι σε πέντε διδακτορικές διατριβές γίνεται αναλυτική παρουσίαση διαφορετικών περιόδων του εργου της Ναυσικάς Πάστρα: της Δωροθέας Κοντελετζίδου, της Βίκυς Καραϊσκου, του Ιορδάνη Ρουμελιώτη, της Ελένης Πολυχρονάτου και της Κλέας Χαρίτου.

 

Κείμενο: Εμμανουήλ Μαυρομμάτη

[1]  Ναυσικά Πάστρα, 1921-2011, Αναδρομική έκθεση: τα Σχέδια, τα Γλυπτά και τα Θεωρητικά κείμενα, Κατάλογος, σελ. 422.

[2]  Νέα της Τέχνης, αριθ. 184, Φεβρουάριος 2010, σελ. 21.

[3]  Αλεξάνδρα-Γουλάκη Βουτυρά, “Ναυσικά Πάστρα, 1995”, στον Κατάλογο, Ναυσικά Πάστρα 1921-2011, Αναδρμική έκθεση: τα Σχέδια, τα Γλυπτά και τα Θεωρητκά κείμενα, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου, 2014, σελ. 65-81.

4  Ewald Mataré in Salzburg, Dommuseum zu Salzburg, Κατάλογος, επιμέλεια Peter Keller, σελίδες 60, κείμενα Reinhardt Gratz, Peter Keller, Heidi Pinezits, 2007 και αποσπάσματα κειμένων της Ναυσικάς Πάστρα, σ.46,48.

Ετικέτες: ΈκθεσηΝαυσικά Πάστρα
Newsletter - Ενημέρωση κάθε ημέρα στο email σας με νέα από το olympiobima.gr.
Ολύμπιο Βήμα στο Google News Ακολουθήστε το Ολύμπιο Βήμα στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις με καθημερινή ενημέρωση
Ολύμπιο Βήμα

Ολύμπιο Βήμα

Νέα και Ειδήσεις από Κατερίνη και Πιερία
Κατερίνη και Πιερία - Νέα, Ειδήσεις, Επικαιρότητα, αθλητικά, άρθρα και απόψεις, αγγελίες, ο καιρός.
Η καθημερινή εφημερίδα για την Κατερίνη και την Πιερία, από το 1974, στην ηλεκτρονική της έκδοση.
Καθημερινή ενημέρωση της Κατερίνης και της Πιερίας, με Τοπικά Νέα και Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

ADVERTISEMENT
Κωνσταντινίδης Εμπόριο Σιδήρου
Ελένη Ελευθεριάδου - Ψυχολόγος
ADVERTISEMENT

Ενημέρωση - Νέα και Ειδήσεις

Ανασυγκροτήθηκε Ο Σύλλογος Κατερινιωτών – Πιερίων Βοστώνης «Τα Πιέρια»

Ανασυγκροτήθηκε ο Σύλλογος Κατερινιωτών – Πιερίων Βοστώνης «Τα Πιέρια»

22 Μαρτίου 2023
Κορονοϊός: Τέλος Οι Μεθ Covid Στα Νοσοκομεία – Πώς Θα Νοσηλεύονται Οι Ασθενείς

Κορονοϊός: Τέλος οι ΜΕΘ covid στα νοσοκομεία – Πώς θα νοσηλεύονται οι ασθενείς

22 Μαρτίου 2023
Μελωδικό Ταξίδι Στο Έργο Μεγάλων Ελλήνων Ποιητών

Μελωδικό ταξίδι στο έργο μεγάλων Ελλήνων ποιητών

22 Μαρτίου 2023
Ακρίβεια: Ποιες Κατηγορίες Ειδών Θα Χτυπήσει Και Ποιες Οι Εκτιμήσεις Για Τον Πληθωρισμό Το 2023

Ακρίβεια: Ποιες κατηγορίες ειδών θα χτυπήσει και ποιες οι εκτιμήσεις για τον πληθωρισμό το 2023

22 Μαρτίου 2023
Εφκα: Τι Ισχύει Για Την Παραγραφή Οφειλών 10Ετίας – Ποιους Αφορά

ΕΦΚΑ: Τι ισχύει για την παραγραφή οφειλών 10ετίας – Ποιους αφορά

22 Μαρτίου 2023
ADVERTISEMENT
  • 23 τρόποι εξοικονόμησης ενέργειας
  • Συνεταιριστική Τράπεζα Κεντρικής Μακεδονίας
  • Χαλβάς ΑΒΑΚΙΑΝ
  • Experience Katerini
    Experience Katerini
    Experience Katerini
    Experience Katerini
  • Elegant Decorations
  • Αναγγελία Γάμου με ένα Κλικ
  • Spiroulina 300x250
  • Παραλία Κατερίνης - Kassapidis Exchange
  • Σχάρα & Λεμόνι
ADVERTISEMENT
Φαρμακεία Κατερίνης

Δημοφιλή Άρθρα του Μήνα

  • Φαρμακευτικός Σύλλογος Πιερίας – Συλλυπητήρια Στην Συνάδελφο Καζαντζόγλου Ελένη

    Φαρμακευτικός Σύλλογος Πιερίας – συλλυπητήρια στην συνάδελφο Καζαντζόγλου Ελένη

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Κατερίνη – «Πράσινο» φως για το διώροφο υπόγειο πάρκινγκ στην πλατεία Μακεδονίας

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Εστία Πιερίδων Μουσών Κατερίνης: Μια βραδιά ποίησης και μουσικής από την εφορεία λόγου και τέχνης

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Δήμος Κατερίνης – Οργανισμός Πολιτισμού: Πλήθος κόσμου στα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής του Γιώργου Τζιόκα

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Διεύθυνση Δασών Πιερίας – Σήμερα η Παγκόσμια Ημέρα Δασοπονίας

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
ADVERTISEMENT
Κωνσταντινίδης Εμπόριο Σιδήρου
Ελένη Ελευθεριάδου - Ψυχολόγος
ADVERTISEMENT
ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΙΚΟ ΓΛΕΝΤΙ
Ένωση Ποντίων Πιερίας
Μάθε ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
Η Καθημερινή Ενημέρωση για την Κατερίνη και την Πιερία

© 2022 Ολύμπιο Βήμα
Καθημερινή Ενημέρωση με Νέα και Ειδήσεις από την Κατερίνη και την Πιερία
.
Βότση 18, 601 00, Κατερίνη
Τηλ. 23510 33633
E-mail: info@olympiobima.gr

Η Καθημερινή Ενημέρωση για την Κατερίνη και την Πιερία

  • Το Ολύμπιο Βήμα
  • Επικοινωνία
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική κατά της Διαφθοράς
  • Δήλωση Εχεμύθειας
  • Όροι Χρήσης
  • Κλιματική Κρίση

Το Ολύμπιο Βήμα στα Social Media

No Result
View All Result
  • Κατερίνη
  • Πιερία
  • ΒΗΜΑ…τίζοντας
  • Επικαιρότητα
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Τουρισμός
  • Άρθρα – Απόψεις
  • Αθλητικά
  • Αγγελίες

© 2022 Ολύμπιο Βήμα
Καθημερινή Ενημέρωση με Νέα και Ειδήσεις από την Κατερίνη και την Πιερία
.
Βότση 18, 601 00, Κατερίνη
Τηλ. 23510 33633
E-mail: info@olympiobima.gr

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In