Στιγμές από την διδακτική επίσκεψη στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο κέντρο αναρρίχησης ROCK SCHOOL CLIMBING WALL από μαθητές τμήματος της Α΄ λυκείου του Πρότυπου ΕΠΑΛ Κατερίνης.
Οι μαθητές σκαρφαλώνουν για διασκέδαση, πρόκληση, και για να φτάσουν στην κορυφή της επιτυχίας και της παρατήρησης.
Σκαρφαλώνουν για να εξερευνήσουν, να αποκτήσουν καινούρια πρόσβαση στο παιχνίδι, να εμπλακούν στη διαδικασία στόχου- υλοποίησης και να συναγωνιστούν με τους συνομήλικούς τους.
Σκαρφαλώνουν επίσης για να μάθουν.
Οι μαθητές είναι συνδεδεμένοι με τη διαδικασία της μάθησης, και το «μαθαίνω σκαρφαλώνοντας» έχει οφέλη στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, την υγεία, τη σωματική διάπλαση και την αποφυγή τραυματισμών.
Έχουν πολύ καλή αναλογία βάρους/αντοχής, που σημαίνει ότι έχουν να “κουβαλήσουν” λιγότερο σωματικό βάρος σε μια κάθετη διαδρομή στον τοίχο απ’ ότι οι ενήλικες ενώ το σώμα τους είναι πιο ευλύγιστο.
Έχουν λιγότερο αναπτυγμένη την αίσθηση του φόβου και λιγότερα προσωπικά και σωματικά όρια από τους ενήλικες, οι οποίοι τείνουν να νομίζουν ότι ξέρουν τι μπορεί και τι δε μπορεί να κάνει το σώμα τους.
Έτσι τα παιδιά περιορίζουν τον εαυτό τους λιγότερο.
Το ένστικτο και οι δεξιότητες αναρρίχησης υπάρχουν από τη στιγμή που γεννιέται ένα παιδί.
Οι μαθητές από την 2ωρη εκπαιδευτική δραστηριότητα στο ROCK SCHOOL CLIMBING WALL κέρδισαν:
- Διασκέδαση και ατέλειωτο δυναμικό δημιουργικό παιχνίδι στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο
- Αθλητική δραστηριότητα που κινητοποιεί και ενδυναμώνει σωστά και σταδιακά όλες τις μυϊκές ομάδες του σώματος.
- Ενσυναίσθηση του σώματος, κινησιολογία.
- Ισορροπία,συγκέντρωση και επίτευξη του στόχου.
- Συνεργασία και σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των μαθητών.
- Ενθουσιασμό και χαρά μετά από την επίτευξη μιας δράσης.
Επειδή η αναρρίχηση απαιτεί συνδυασμό δημιουργικής σκέψης και σωματικής δραστηριότητας, συχνά αναδεικνύει μαθητές που είναι λιγότερο “αθλητικά”, τα οποία συχνά ξεχωρίζουν εκπλήσσοντας ακόμα και τον εαυτό τους!
Οι μαθητές αντιλαμβάνονται «το μεγάλωμα» μέσα από τα όρια των κινήσεών τους και κάποιες φορές είναι γι’ αυτά τρομακτικό!
Η διαδικασία της αναρρίχησης δεν έχει ως στόχο την εξάλειψη του φόβου, αλλά τη διαχείρισή του.
Επιτρέποντάς τους να κινηθούν έξω από τη «ζώνη ασφαλείας» τους, σε ένα ελεγχόμενο και ασφαλές περιβάλλον, αναπτύσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και μαθαίνουν ότι η κατανόηση του φόβου είναι μια υγιής διαδικασία ζωής.
Με τόσες διαφορετικές διαδρομές προς την κορυφή ,οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στην επίλυση προβλημάτων, να διαχειριστούν τα δεδομένα της διαδρομής και να διαλέξουν την «ομαλότερη» πορεία.
Κάθε διαδρομή αποτελεί ένα γρίφο που απαιτεί υπομονή, προγραμματισμό και ανάλυση των επόμενων βημάτων.
Κάθε αναρριχητική διαδρομή είναι ένας πάζλ που απαιτεί συχνά την ικανότητα του να κάνουμε πίσω, να δούμε τη διαδρομή εκ νέου, να αρχίσουμε και πάλι.
Τα παιδιά μαθαίνουν να εστιάζουν, να συγκεντρώνονται και να διατηρούν τη συγκέντρωσή τους έτσι ώστε να φτάσουν την κορυφή.
Μέσα από τη διαδικασία της ασφάλισης, αναπτύσσουν δεξιότητες προστασίας και ασφάλειας, και το αίσθημα της ευθύνης.
Η ενημέρωση και η βιωματική προσέγγιση από την προπονήτρια της εθνικής ομάδας αναρρίχησης κας. Στέλλας Κερασίδου ήταν μοναδική.
Βοηθός της ήταν ο αθλητής της εθνικής ομάδας από την Κατερίνη Αβραάμ Κωνσταντίνος ,που με τις εξαιρετικές του ικανότητες έδωσε άλλο ενδιαφέρον στους μαθητές.
Η βιωματική προσέγγιση με το μάθημα της αναρρίχησης θα συνεχιστεί και με τα υπόλοιπα τμήματα της Α’ Λυκείου.
Επίσης η διευθύντρια του σχολείου Μαρία Κοκκίνου υποσχέθηκε να βοηθήσει οικονομικά για την κατασκευή στίβου αναρρίχησης στο Πρότυπο ΕΠΑΛ Κατερίνης.