«Δεν υπάρχει τίποτα πιο άνισο από την ίση μεταχείριση άνισων ανθρώπων», έγραψε ο Αριστοτέλης, στα «Πολιτικά». Έχει ασφαλώς μεγάλη σημασία το γεγονός ότι αυτό εγράφη από ένα φιλόσοφο του ύψους και της περιωπής του Αριστοτέλη. Όμως δεν είναι και θέσφατο που θα πει ότι επιβάλλεται, μεν να το προσέξουμε ιδιαίτερα και να του δώσουμε τη δέουσα προσοχή όχι όμως και να του εκχωρήσουμε το αλάθητο. Μ’ αυτή τη λογική (την Αριστοτέλεια επίσης) οφείλουμε να εξετάσουμε αν και κάτω από ποιες προϋποθέσεις ισχύει και επίσης σε τι θα μπορούσε (εφόσον αληθεύει τι και για ό,τι αληθεύει) να μας φανεί χρήσιμη η συγκεκριμένη ρήση.-
Του Γιάννη Κορομήλη
«Δεν υπάρχει τίποτα πιο άνισο από την ίση μεταχείριση άνισων ανθρώπων», έγραψε ο Αριστοτέλης, στα «Πολιτικά». Έχει ασφαλώς μεγάλη σημασία το γεγονός ότι αυτό εγράφη από ένα φιλόσοφο του ύψους και της περιωπής του Αριστοτέλη. Όμως δεν είναι και θέσφατο που θα πει ότι επιβάλλεται, μεν να το προσέξουμε ιδιαίτερα και να του δώσουμε τη δέουσα προσοχή όχι όμως και να του εκχωρήσουμε το αλάθητο. Μ’ αυτή τη λογική (την Αριστοτέλεια επίσης) οφείλουμε να εξετάσουμε αν και κάτω από ποιες προϋποθέσεις ισχύει και επίσης σε τι θα μπορούσε (εφόσον αληθεύει τι και για ό,τι αληθεύει) να μας φανεί χρήσιμη η συγκεκριμένη ρήση.-
Οι λέξεις κλειδιά είναι: άνισο (και ανίσων) και ίση (μεταχείριση). Δεδομένου δε ότι το άνισο σχηματίζεται από το ίσο και το στερητικό προθεματικό στοιχείο αν-, δεν μας μένει παρά να εξετάσουμε τις λέξεις ίσο, ισότητα σε ό,τι αφορά στους ανθρώπους και την μεταχείριση τους (από πλευράς Πολιτείας, στη συγκεκριμένη περίπτωση.- Να απαντήσουμε μ’ άλλα λόγια στο ερώτημα εμείς οι άνθρωποι γενικά 9 ή οι Έλληνες πολίτες στην περίπτωση μας) είμαστε όλοι ίσοι ή όχι;
Πρώτα τι σημαίνει ίσοι. Τα λεξικά μας λεν πως αυτά που εξετάζονται ( Έλληνες πολίτες π.χ ) είναι ίσα μεταξύ τους αν και μόνο αν έχουν ίδια μία τουλάχιστον παράμετρο. Αν συμβαίνει αυτό τότε λέμε ότι είναι ίσα ως προς αυτήν/τες την /τις παραμέτρους. Στα μαθηματικά π.χ. λέμε ότι δύο τρίγωνα λόγου χάρη είναι ίσα όταν τοποθετημένα κατάλληλα το ένα πάνω στο άλλο εφαρμόζουν πλήρως. Δηλαδή έχουν ίσες πλευρές, ίσες γωνίες, ίσο εμβαδό.
Λέμε επίσης ότι οι άνθρωποι (άρα και οι Έλληνες πολίτες) είναι ίσοι μεταξύ τους ως παιδιά του ίδιου Θεού. ‘ Η απέναντι στο νόμο. ‘Η απέναντι στη ζωή ή την ελευθερία ή τα ανθρώπινα δικαιώματα κ.λ.π. Σ’ αυτά (και σε άλλα ακόμα) οι Έλληνες πολίτες είναι όντως ίσοι. Κατά συνέπεια ως προς αυτά τους οφείλεται ίση μεταχείριση. Όμως υπάρχουν και άλλοι παράμετροι ως προς τις οποίες δεν είναι ίσοι, διότι διαφέρουν αποδεδειγμένα ο ένας από τον άλλο. Π.χ. στην εξυπνάδα, στις ικανότητες της δημιουργίας, παραγωγής, εμπορίου, διοίκησης, ενεργητικότητας, αρετής, εντιμότητας κ.λ.π. Σ’ όλα αυτά και πολλά άλλα είναι άνισοι.
Συνεπώς όντας άνισοι δεν είναι δίκαιο να τους επιφυλάσσεται η ίδια μεταχείριση. Ασφαλώς όλοι οι άνθρωποι πρέπει να απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα, του ίδιου σεβασμού της προσωπικότητας τους, της ίδιας αγάπης και κατανόησης. Όμως στο χώρο της εργασίας π.χ. των αξιωμάτων, των υπεύθυνων αρμοδιοτήτων κ.α. πρέπει πρωτίστως να επικρατεί η αξιοκρατία. «Ο κατάλληλος άνθρωπος ( ο έχων δηλαδή τις απαιτούμενες ικανότητες, γνώσεις, αρετές και ό,τι άλλο απαιτείται για το συγκεκριμένο έργο) στην κατάλληλη θέση». Δεν μπορεί για παράδειγμα ένας οδοντίατρος να διδάσκει… φιλοσοφία ή μαθηματικά στα Λύκεια κ.ο.κ. Αν γίνει κάτι τέτοιο όχι μόνο θα είναι παραλογισμός αλλά θα παράγει καταστροφικά αποτελέσματα.
Ωστόσο ξεκινώντας από τη Γαλλική Επανάσταση η γνωστή ισότητα (?galit?) γενικεύτηκε και απλουστεύτηκε (κάτι που αρέσει υπερβολικά στους λαϊκιστές και ψευδολόγους και με το έργο του Μαρξ (παρερμηνευμένο σε ορισμένα σημεία) πήρε διαστάσεις θέσφατου και «προοδευτικότητας». Μ’ αυτό το πνεύμα έγινε σημαία αρκετών Αριστερών Υπουργών της σημερινής κυβέρνησης (Μπαλτάς, Φίλης κ.α.) οι οποίοι στο όνομα της ισότητας βάλθηκαν να ισοπεδώσουν τα πάντα, προς τα κάτω βέβαια. Να εξοντώσουν την αξιοκρατία και την πρόοδο του τόπου.
Σκέφθηκαν φανταστείτε, να καταργήσουν τα πειραματικά και τω πρότυπα Σχολεία .(!) Ξεχαρβάλωσαν τον νόμο για την Παιδεία της Άννας Διαμαντοπούλου κ.α. Κι όλα αυτά με τον παράλογο ισχυρισμό ότι πολεμούν την … ανισότητα μεταξύ των μαθητών, φοιτητών κ.α! Ισχυριζόμενοι δηλαδή ότι επιβάλλοντας ίση μεταχείριση, άνισων (στο πνευματικό επίπεδο) μαθητών προωθούν την ισότητα. Σίγουρα θα τρίζουν τα κόκκαλα του πατέρα της Λογικής και μεγάλου λογίου του Ελληνικού Πνεύματος, Αριστοτέλη.
Συνεχίζεται