Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, ο Πρόεδρος των Ενοικιαζομένων Δωματίων Πέλλας – Πιερίας – Ημαθίας, Γρηγόρης Βειδαμενίδης, μιλά αποκλειστικά στο «Ολύμπιο Βήμα» και παρουσιάζει την εικόνα του φετινού τουριστικού καλοκαιριού στην Πιερία.
Με αυξημένη κινητικότητα από Βαλκάνια και Κεντρική Ευρώπη, αλλά και νέες προκλήσεις από το ενεργειακό κόστος, την παραοικονομία τύπου Airbnb και τις ελλείψεις προσωπικού, ο κλάδος καλείται να βρει ισορροπίες. Παράλληλα, επισημαίνει την ανάγκη για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ανάδειξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην ευρύτερη περιοχή.
Με συγκρατημένη αισιοδοξία και καλούς οιωνούς ξεκινά η φετινή τουριστική σεζόν στην Πιερία, σύμφωνα με τον Πρόεδρο.
Όπως δηλώνει, οι κρατήσεις για το φετινό καλοκαίρι παρουσιάζουν θετική εικόνα, αν και ο φετινός Μάιος δεν ξεπέρασε τον περσινό σε απόδοση, καθώς το 2024 συνέπεσε Πρωτομαγιά με Πάσχα, ενισχύοντας τότε την τουριστική κίνηση.
Πώς εξελίσσονται μέχρι στιγμής οι κρατήσεις για το φετινό καλοκαίρι στην Πιερία; Σε σύγκριση με το καλοκαίρι του 2024, παρατηρείται αύξηση ή μείωση στη ζήτηση;
«Βλέπουμε με θετικό μάτι την σεζόν που έρχεται. Ο Μάιος του 2024 ήταν καλύτερος γιατί συνέπεσε η Πρωτομαγιά με το Πάσχα και είχαμε περισσότερη πληρότητα. Οι κρατήσεις με τους tour operators και αυτές που είναι σε καταλύματα τα οποία επιλέγουν μέσω πλατφόρμας Booking, Trivago, εξελίσσονται καλά. Πιστεύουμε ότι θα είναι μια χρονιά όπως η περσινή που ήταν πολύ καλή. Βοηθάει πολύ στις κρατήσεις η απελευθέρωση στα σύνορα του Προμαχώνα που δεν χρειάζεται πλέον, να ελέγχονται οι τουρίστες που έρχονται από Βουλγαρία και Ρουμανία με τη συνθήκη του «Σένγεν». Είναι ένα θετικό βήμα και όπως μιλήσαμε και στο παρελθόν με τους τοπικούς μας άρχοντες, το πρόβλημα είναι στους Ευζώνους που πρέπει να βελτιωθούν εκεί οι υποδομές, γιατί έρχεται πολύ μεγάλος όγκος τουριστών και είναι αρνητικό να περιμένουν 4 και 5 ώρες μέσα στον καιρό της υψηλής περίοδού τουρίστες που θα έρθουν στην περιοχή μας από την κεντρική Ευρώπη και από τα Βαλκάνια. Κρατάμε ότι θα πάει ο τουρισμός μέχρι κα τον Σεπτέμβριο πολύ καλά».
Ποιες είναι οι βασικές αγορές από τις οποίες προέρχονται φέτος οι επισκέπτες; Υπάρχει έντονη παρουσία από χώρες των Βαλκανίων ή άλλες περιοχές;
«Οι παραδοσιακές αγορές μας ήταν και είναι από την Σερβία που έχει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι, η Ρουμανία, προστέθηκε και η Βουλγαρία αλλά εξίσου καλά έχει ανακάμψει η Πολωνία και η Ουγγαρία και έχουμε τουρίστες οι οποίοι έρχονται από Γερμανία, Αυστρία, Έλληνες Ομογενείς που είναι στο εξωτερικό. Όλοι αυτοί συνθέτουν ένα πλάνο που βοηθάει πάρα πολύ την περιοχή μας και γενικότερα την Κεντρική Μακεδονία».
Πώς έχουν επηρεάσει τις κρατήσεις τυχόν διεθνείς ή εγχώριες συγκυρίες (π.χ. πληθωρισμός, γεωπολιτικές εξελίξεις);
«Αυτό έχει προκύψει από πέρσι, η ενέργεια που έχει ακριβύνει, η ακρίβεια των αγορών όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη. Ο κόσμος έτσι κι αλλιώς θέλει να βγει έξω, απλώς αυτό που επισημαίνουμε είναι ότι μειώνει το χρόνο παραμονής στις τουριστικές περιοχές. Αν έμενε 7 -10 μέρες το έχει μειώσει στις 4-5 μέρες. Έρχονται από Ρουμανία και Βουλγαρία τριήμερα το Σαββατοκύριακο και επιστρέφουν. Προστίθενται καινούργιοι τουρίστες οι οποίοι καλύπτουν τα κενά που αφήνουν αυτοί που είχαν έρθει για τα τριήμερα».
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν φέτος οι επιχειρηματίες στον κλάδο των ενοικιαζόμενων δωματίων; Η έλλειψη προσωπικού ή το αυξημένο λειτουργικό κόστος αποτελούν εμπόδιο για τους μικρούς καταλυματίες;
«Αυτά τα δύο είναι τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος είτε στα καταλύματα, τα ξενοδοχεία, τα ενοικιαζόμενα, ή στην εστίαση. Υπάρχει πρόβλημα, με την ακρίβεια όσο και να θέλουμε να ανεβάσουμε τις τιμές δεν μπορούμε να το κάνουμε γιατί ανταγωνιστικά δεν θα είναι καλύτερες από άλλες χώρες οι οποίες πουλάνε πιο φθηνά και αναγκαζόμαστε να απορροφήσουμε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι και εμείς οι επιχειρηματίες του κλάδου, της εστίασης και της διανυκτέρευσης».
Πώς κρίνετε τον ανταγωνισμό από πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης τύπου Airbnb; Έχει επηρεάσει τις τοπικές επιχειρήσεις;
«Έχει επηρεαστεί πάρα πολύ στην περιοχή μας ο κλάδος από εταιρείες «real estate» που πουλάνε καταλύματα σε Βαλκάνιους πολίτες, σε Σερβία, Σκόπια και Βουλγαρία. Υποτίθεται τα παίρνουν για βραχυχρόνια μίσθωση, μερικές φορές και νόμιμα, αλλά η μίσθωση αυτού του είδους έχει εξελιχθεί τόσο πολύ η οποία κάνει αφαίμαξη από τον κλάδο των επιχειρήσεων.
Δουλεύουν παράνομα από τις Βαλκάνιες χώρες. Δεν παίρνουν ένα διαμέρισμα, μπορεί να πάρουν πάνω από 5 διαμερίσματα και να κάνουν επιχειρήσεις χωρίς να δηλώνουν τίποτα στο ελληνικό κράτος, ούτε εισφορά φορολογική, ασφαλιστική, ακόμα και το φόρο που πρέπει να πάρει από την διανυκτέρευση, το οποίο πρέπει να αποδώσει στο κράτος. Το έχουμε επισημαίνει πάρα πολλές φορές στους βουλευτές μας, στους αρμόδιους υπουργούς και περιμένουμε εξελίξεις οι οποίες πιστεύω θα προστατέψουν τον κλάδο το δικό μας, αρκεί να το δούμε να πραγματοποιείται αυτό»
Επανεκλεγείτε για ακόμη μία θητεία. Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι σας για την επόμενη περίοδο; Ποιες πρωτοβουλίες σκοπεύετε να προωθήσετε υπέρ των μελών σας;
«Οπωσδήποτε ο στόχος μας είναι να βελτιώνουμε συνέχεια και τις επιχειρήσεις μας και το προϊόν. Η επιμήκυνση τουριστικής περίοδού, είναι επίσης στους στόχους μας. Στον ΠΟΤΑΠ, που είμαι και αντιπρόεδρος, αναπληρωτής πρόεδρου, αυτό προωθούμε. Τους τέσσερις μήνες είναι γνωστό ότι θα δουλέψουμε, αλλά θέλουμε και επιμήκυνσή της τουριστικούς περίοδού να προωθήσουμε και άλλες μορφές τουρισμού του νομού Πιερίας, να δουλέψει και ο ορεινός όγκος., όπως είναι η γαστρονομία που γίνεται στο Ελατοχώρι, οι οινοποιοί μας, και τα διάφορα φεστιβάλ που γίνονται».
«Στόχος μας είναι να παταχθεί το παραεμπόριο που γίνεται και σε εμάς, από ξένους επιχειρηματίες που έρχονται από τα όμορα κράτη και κάνουν αφαίμαξη τον κλάδο των μικρών επιχειρήσεων, είτε νοικιαζόμενα, είτε ξενοδοχεία. Βελτίωση των υποδομών από την τοπική αυτοδιοίκηση για να μπορούμε να αναδείξουμε ένα τουριστικό προϊόν εφάμιλλο με αυτό της Ευρώπης όσον αφορά τις υποδομές, τη θάλασσα, την καθαριότητα τους δημοτικούς χώρους. Όλα αυτά πρέπει να είναι έτοιμα όταν αρχίζει η καλοκαιρινή σεζόν και πρέπει να βελτιώνονται αυτά συνέχεια για να μπορούμε να προσελκύσουμε και ποιοτικό τουρισμό. Στόχος μας είναι και οι άλλες αγορές της Ευρώπης, Γερμανία και Κάτω χώρες, Δανία, Σκανδιναβία, Ολλανδία κτλ., κάνουμε άνοιγμα και με τον ΠΟΤΑΠ προς τα εκεί, αρκεί σιγά σιγά να γίνουν και αυτά που προείπα».