Σχολιάζοντας ο μέγας Χρυσόστομος την φράση που υπάρχει στον 5ο ψαλμό «Άνδρα αιμάτων και δόλιον βδελύσσεται Κύριος» λέει : Τον φονικόν ενταύθα φησί, τον επιβουλεύοντα, τον ύπουλον, τον άλλα μεν επί στόματος φέροντα, έτερα δε επί της διανοίας, τον περικείμενον προσωπείον επιεικείας, τα δε λύκων επιδεικνύμενον, ου χείρον ουκ αν γένοιτο ουδέν.
του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου
Μετάφραση : Εδώ εννοεί τον φονικό, τον επίβουλο, τον ύπουλο, που άλλα λέει με το στόμα και άλλα έχει στην σκέψη του, που φοράει το προσωπείο (την μάσκα) της επιείκειας, αλλά στην πραγματικότητα είναι λύκος, από τον οποίο δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο.
Νομίζω ότι όλοι συναντήσαμε στην ζωή μας ανθρώπους που φορούσαν την μάσκα της επιείκειας δηλαδή ανθρώπους με χαμογελαστό πρόσωπο που τα λόγια τους ήταν γλυκύτερα και από το μέλι, και μετά από χρόνια ευχόμασταν να μην τους είχαμε συναντήσει ποτέ. Δε λέει ο λαός μας «όταν έχεις τέτοιους φίλους, τι τους θέλεις τους εχθρούς ;». Θα παρουσιάσω σκόρπια κάποια προσωπεία επιεικείας επειδή να παρουσιαστούν όλα είναι αδύνατο.
Προσωπείο επιείκειας φορούσε ο Κάιν που είπε στον αδερφό του τον Άβελ να πάνε μια βόλτα στην πεδιάδα για χαλάρωση, ενώ μέσα στο μυαλό του είχε την σκέψη να τον σκοτώσει.
Προσωπείο επιείκειας φορούσαν κάποιοι άντρες στην Ρουμανία οι οποίοι όπως είδα σε ντοκιμαντέρ προσποιούνταν τους ερωτευμένους με κοπέλες τις οποίες έπειθαν να πάνε να ζήσουν μαζί τους στην Γερμανία και μόλις πήγαιναν τις πουλούσαν στο εμπόριο της πορνείας.
Προσωπείο επιείκειας φοράνε κάποιοι «παιδόφιλοι» για να ξεγελάσουν μικρά αθώα παιδιά και να ικανοποιήσουν τις σεξουαλικές τους ορέξεις. Έλεγε ο άγιος Παΐσιος ότι κάποιες περιπτώσεις ομοφυλοφιλίας που εκδηλώνονται στα εφηβικά χρόνια σ’ αυτό οφείλονται.
Προσωπείο επιείκειας φοράνε οι Εξομολόγοι που θέλουν να «βολέψουν» συγκεκριμένους νέους μ’ ένα καλό γάμο. Οι Εξομολόγοι που θέλουν να καθορίζουν κάθε λεπτομέρεια της ζωής αυτών που εξομολογούνται σ’ αυτούς. Όμως η σοφή αγία Γαβριηλία έλεγε: «Ο καλός Εξομολόγος δεν θα σου πει ποτέ τι να κάνεις. Θα σου πει, πήγαινε παιδί μου και κάνε ότι σε φωτίσει ο Θεός». Μόνο οι άγιοι Εξομολόγοι, όπως ήταν ο άγιος Πορφύριος, να συμβουλεύουν, οι άλλοι να μη λένε τίποτα ή να δίνουν γενικές συμβουλές, όχι συγκριμένα τι να κάνει ο πιστός.
Προσωπείο επιείκειας φοράνε Ηγούμενοι Μοναστηριών που θέλουν να κάνουν δώρο παπάδες σε Μητροπολίτες για να κερδίσουν την φιλία τους, όπως ο Πιλάτος και ο Ηρώδης που έγιναν φίλοι μεταξύ τους πασάροντας τον Χριστό ο ένας στον άλλο. «Γίνε παπάς και δεν έχει σημασία που η γυναίκα σου δεν θέλει να γίνει παπαδιά» συμβούλευε ένα νέο Ηγούμενος μοναστηριού του Αγίου Όρους, «αλλά να γίνεις σ’ αυτόν τον Μητροπολίτη, όχι σε άλλον».
Προσωπείο επιείκειας φοράνε οι γονείς που θέλουν τα παιδιά τους να ακούν τις «σοφές» συμβουλές τους για να μην υποφέρουν στη ζωή τους, επειδή μετά θα υποφέρουν και οι ίδιοι τους, το κυριότερο.
Προσωπείο επιείκειας φορούσαν οι υπεύθυνοι της Χριστιανικής Φοιτητικής Δράσης που έκαμναν ότι μπορούσαν για να μας έχουν απομονωμένους από τον πραγματικό κόσμο μήπως και ωριμάσουμε και φύγουμε από κοντά τους.
Προσωπείο επιείκειας φοράνε οι εκπαιδευτικοί που προσπαθούν να πείσουν τους μαθητές να επιλέξουν τα δικά τους μαθήματα για να μην έχουν πρόβλημα με τις ώρες στο σχολείο. Όπως και οι Διευθυντές των σχολείων που κινούν γη και ουρανό για να μαζέψουν μαθητές στο σχολείο τους χωρίς να τους ενδιαφέρει το συμφέρον των μαθητών.
Προσωπείο επιείκειας φοράνε αυτοί που δίνουν συμβουλές στους άλλους χωρίς να πονάνε, επειδή υπάρχουν και χαζοί που εφαρμόζουν τυφλά ότι τους λένε οι άλλοι. «Με σπαραγμό παιδάκι μου /
Τη γνώμη μου σου στέλνω / Παπούτσι από τον τόπο σου / Κι ας είναι μπαλωμένο» λέει ο μεγάλος Στέλιος Καζαντζίδης. Έτσι πρέπει να δίνουμε συμβουλές, με σπαραγμό, αλλιώς να μη συμβουλεύουμε κανένα.
Βέβαια να ξεκαθαρίσω ότι δεν είναι μεμπτό κάθε προσωπείο επιείκειας. «Κι αν γελάω είναι ψέμα /
Η καρδιά μου στάζει αίμα» λέει σε άλλο τραγούδι ο Καζαντζίδης. Νομίζω ότι το κριτήριο είναι ποιες είναι οι σκέψεις του ανθρώπου. «Δι έκαστον των υφ’ ημών πραττομένων την αιτίαν αφ’ ημών ζητεί ο Θεός» λέει ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής.
Αν έχεις το προσωπείο επιείκειας για να μην καταλάβουν οι άλλοι τον πόνο που πλημυρίζει την καρδιά σου, όχι μόνο δεν είναι κακό, αλλά δείχνει ότι είσαι Άνθρωπος.
Αν όμως έχεις το προσωπείο επιείκειας για να ξεγελάσεις τον άλλο και να μπορέσεις να τον εκμεταλλευτείς και να τον βλάψεις, τότε είσαι λύκος, και από εσένα δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο.