Προβλέπουν οι τελικές αποφάσεις
Πρόστιμα και ποινική δίωξη για τις ρευματοκλοπές προβλέπουν οι τελικές αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για την αντιμετώπιση του φαινομένου, οι οποίες πρόκειται να δημοσιευθούν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης τις επόμενες ημέρες.
Η ΡΑΕ προχώρησε στη σύνταξη του «Εγχειριδίου» για την αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών ύστερα από πολύμηνη προετοιμασία, ενώ η λήψη μέτρων για την πάταξη του φαινομένου περιλήφθηκε και στην πρόσφατη συμφωνία για τη δεύτερη αξιολόγηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που αναφέρονται στην απόφαση, κατά την τετραετία 2011 – 2014 οι απώλειες ενέργειας αυξήθηκαν κατά 15% σε σχέση με το μέσο όρο της περιόδου 2003-2010. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Διαχειριστή του Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ) τα διαπιστωμένα κρούσματα ρευματοκλοπών διαμορφώθηκαν το 2016 στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών (10.616 έναντι μόλις 400 το 2006).
Τα βασικά σημεία
Σύμφωνα με τα βασικά σημεία του «Εγχειριδίου»: Όταν διαπιστώνεται ρευματοκλοπή, ειδοποιείται εγγράφως και το Αστυνομικό Τμήμα για πιθανή άσκηση ποινικής δίωξης.
Οι καταναλώσεις που δεν κατεγράφησαν υπολογίζονται αναδρομικά σε βάθος μέχρι και 5 χρόνων με βάση τα ιστορικά στοιχεία κατανάλωσης. Ως έναρξη του χρόνου της ρευματοκλοπής θεωρείται κατά κανόνα η χρονική περίοδος στην οποία εμφανίζεται αδικαιολόγητη μείωση της κατανάλωσης.
Το «πρόστιμο» επιβάλλεται με τη μορφή προσαύξησης στο τιμολόγιο ηλεκτρικής ενέργειας. Έτσι οι κλεμμένες κιλοβατώρες θα χρεώνονται προς 255 ευρώ ανά μεγαβατώρα (προσαύξηση 70 % σε σχέση με το κανονικό τιμολόγιο) και 120 ευρώ (προσαύξηση 50%) για τους δικαιούχους ΚΟΤ και όσους εντάσσονται στο Πρόγραμμα «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης». Επιπλέον ο υπαίτιος θα χρεώνεται και με τις δαπάνες του ΔΕΔΔΗΕ για τον εντοπισμό της ρευματοκλοπής, από 300 έως 750 ευρώ ανάλογα με το είδος της παροχής.
Η απόφαση προβλέπει και διακοπή της ηλεκτροδότησης στις περιπτώσεις που υπάρχει ζήτημα ασφάλειας (κίνδυνος ηλεκτροπληξίας) ή όταν η παροχή είχε ήδη διακοπεί λόγω χρεών ή άλλου λόγου.
Προβλέπει επίσης τη διενέργεια ελέγχων, προγραμματισμένων και στοχευμένων ύστερα από καταγγελίες, όταν διαπιστώνεται σημαντική μείωση της κατανάλωσης ή με βάση την εικόνα που αποκομίζουν οι καταμετρητές. Το εγχειρίδιο ρυθμίζει ακόμη τη διαδικασία διαπίστωσης της ρευματοκλοπής, καθώς και τη μεθοδολογία εκτίμησης της ενέργειας που εκλάπη.
Ως συνηθέστερη μέθοδος ρευματοκλοπής περιγράφεται η επέμβαση στον μετρητή ή άλλο στοιχείο της μετρητικής διάταξης που αποσκοπεί στην αλλοίωση της καταγραφόμενης ενέργειας (καταγραφή μικρότερων ποσοτήτων έναντι της πραγματικής κατανάλωσης της εγκατάστασης). Άλλες περιπτώσεις είναι επίσης:
Η παράκαμψη του μετρητή (απ’ ευθείας σύνδεση της γραμμής πίνακα-μετρητή με το καλώδιο παροχής της εγκατάστασης), οπότε και το σύνολο της καταναλισκόμενης ενέργειας δεν καταγράφεται.
Η απευθείας σύνδεση της εσωτερικής εγκατάστασης με το Δίκτυο, απουσία μετρητικού εξοπλισμού (σε περιπτώσεις που ο μετρητής έχει αποξηλωθεί ή και ουδέποτε εγκαταστάθηκε).
Η απευθείας σύνδεση με αγκίστρωση στους αγωγούς του εναερίου δικτύου, απουσία μετρητή ή/και παροχής ή/και νομίμως υφιστάμενου κτίσματος (περιπτώσεις καταυλισμών κλπ).
Η αυθαίρετη επανενεργοποίηση παροχών που έχουν απενεργοποιηθεί αλλά υπάρχει σύμβαση προμήθειας σε ισχύ (π.χ. απενεργοποίηση μετά από αίτημα Προμηθευτή λόγω υπερημερίας, παραβίαση όρων σύμβασης σύνδεσης από πελάτη, μη ανανέωση εργοταξιακής παροχής), με ή χωρίς αλλοίωση της μέτρησης.
Η αυθαίρετη επανασύνδεση παροχών που έχουν διακοπεί κατόπιν αίτησης οικειοθελούς διακοπής από τον τελευταίο χρήστη ή κατόπιν υποβολής δήλωσης παύσης εκπροσώπησης από τον τελευταίο προμηθευτή (χωρίς νέα δήλωση εκπροσώπησης και δυνατότητα υπαγωγής στο καθεστώς προμήθειας καθολικής υπηρεσίας), με ή χωρίς παράκαμψη του μετρητή, οπότε και η καταναλισκόμενη ενέργεια δεν τιμολογείται (παροχές χωρίς χρήστη και προμηθευτή), είτε αυτή καταγράφεται είτε όχι.
ΔΙΟΡΙΑ ΕΞΙ ΜΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥΣ
Τελεσίγραφο από το ΣτΕ για τους δασικούς χάρτες
«Τελεσίγραφο» για τους δασικούς χάρτες και εμμέσως για το Κτηματολόγιο στέλνει το ΣτΕ, υποδεικνύοντας να γίνει όσο το δυνατόν ταχύτερα και με νόμιμες διαδικασίες η κύρωσή τους. Διαφορετικά θα κινδυνεύσει να βρεθεί «στον αέρα» μεγάλο τμήμα των κτηματογραφήσεων, αλλά και να χαθεί ταυτόχρονα για το Δημόσιο σημαντικό τμήμα της ακίνητης περιουσίας του από επίδοξους καταπατητές.
To ΣτΕ δίνει στην Πολιτεία διορία έξι μηνών για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες αυτές.
Επικρίνοντας την επί δεκαετίες αδικαιολόγητη αδράνεια της Πολιτείας να καταρτίσει Δασολόγιο, το ΣτΕ υπογραμμίζει ότι είναι συνταγματικά επιβεβλημένο να έχει ολοκληρωθεί η κύρωση των δασικών χαρτών κάθε περιοχής πριν περαιωθούν η κτηματογράφηση και η ένταξή της στο Κτηματολόγιο.
Το δικαστήριο θεωρεί μεν συνταγματικά ανεκτό να κινούνται παράλληλα οι δύο διαδικασίες (κτηματογράφηση, κατάρτιση δασικών χαρτών), αλλά θεωρεί ότι δεν μπορεί να ξεκαθαρίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς αν δεν έχει προηγηθεί η κύρωση των δασικών χαρτών και ότι μπορεί να κινδυνεύσουν ο δασικός πλούτος, η ασφάλεια των συναλλαγών και η δημόσια πίστη.