Από τις αποφάσεις 1364-1365/2021 του Συμβουλίου Επικράτειας, που εκδόθηκαν επί της συνταγματικότητας του Ν.4685/2020, κρίθηκε :
α) Ότι για να χαρακτηριστεί μια έκταση δασική δεν αρκεί να είναι σήμερα δασική, αλλά έπρεπε να ήταν δασική και πριν.
β) Ότι η Ασφάλεια του Δικαίου δεν επιτρέπει μια έκταση την οποία στο παρελθόν το κράτος αναγνώριζε-χαρακτήριζε ως γεωργική ή κτηνοτροφική να την χαρακτηρίζει σήμερα Δασική[1].
Επομένως οι Δασολόγοι δεν έχουν καμία αρμοδιότητα για την σύνταξη των δασικών Χαρτών, αφού ο προσδιορισμός των δασών και των δασικών εκτάσεων, δεν εξαρτάται πλέον από τον καθορισμό των εννοιών τους, οι οποίες έχουν καθοριστεί με τον Δασικό Νόμο και το π.δ. 32/2016, που διαμορφώθηκαν σύμφωνα με τα πορίσματα της Δασολογικής Επιστήμης, αλλά από την χρήση την οποία είχαν πριν από πολλά.
Σε ότι δε αφορά τη σύνταξη των δασικών χαρτών και για συντόμευση του χρόνου ολοκλήρωσης των, αυτή θα προκύψει από την εξαίρεση των γεωργικών και κτηνοτροφικών εκτάσεων από τους ήδη Δασικούς Χάρτες, τις οποίες χαρακτηρίζουν δασικές.
Ο προσδιορισμός αυτών των εκτάσεων θα γίνει από Επιτροπή, που δεν μπορεί να είναι άλλη από εκείνη στην οποία θα μετέχουν στελέχη της Διοικήσεως , που μπορούν να έχουν συνάφεια με το αντικείμενο και από πολίτες της τοπικής κοινωνίας, καθώς και εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, οι οποίοι γνωρίζουν την χρήση την οποία είχαν οι εκτάσεις πολύ πριν του 1945, όπως επιβάλλουν οι ως άνω αποφάσεις.
Τέτοιες Επιτροπές δεν είναι άλλες από τις επιτροπές που καθόριζε ο νόμος 1734/1987, δια των οποίων θα καθορίζονταν οι Βοσκήσιμες Γαίες, οι οποίες είναι ταυτίσιμος με τις επιτροπές, στις οποίες στηρίχτηκε η σύνταξη των Κτηματολογικών Καταλογών και των Πινάκων Διανομών και Απαλλοτριώσεων του υπουργείου Γεωργίας στην δεκαετία του 1950,, οι οποίες αποτελούνται από
- α) έναν εκπρόσωπο της τοπικής ένωσης δήμων και κοινοτήτων,
- β) έναν εκπρόσωπο του τοπικού αγροτικού συνεταιρισμού, κατά προτίμηση κτηνοτρόφο,
- γ) ένα γεωπόνο ή τεχνολόγο γεωπονίας,
- δ) ένα δασολόγο ή τεχνολόγο δασοπονίας,
- ε) έναν κτηνίατρο,
- στ) έναν τοπογράφο μηχανικό από εκείνους που υπηρετούν στη νομαρχία και κάθε ειδικό επιστήμονα, τη συμμετοχή του οποίου θεωρεί αναγκαία ο νομάρχης.
Με την ίδια απόφαση ορίζονται και αντίστοιχα αναπληρωματικά μέλη.
Πριν από την σύνταξη των νέων Δασικών χαρτών, πρέπει εξαιρεθούν από τους ήδη υπάρχοντας δασικούς χάρτες οι εκτάσεις, οι οποίες περιλαμβάνονται στους Χάρτες του
- ΟΠΕΚΕΠΕ,
- των Μητρώων καλλιεργειών του υπουργείου Γεωργίας ( ελαιουργικού , αμπελουργικού κλπ ),
- των Κτηματολογικών Καταλόγων-Πινάκων Διανομών και Απαλλοτριώσεων του υπουργείου Γεωργίας.
Για όσες δε παραλείψεις και λάθη περιλαμβάνουν οι ανωτέρω Χάρτες Καλλιεργειών, θα επιληφθούν οι επιτροπές των ενστάσεων, μετά από αίτηση των ιδιοκτητών.
Σε ότι αφορά την αρμοδιότητα για σύνταξη των ως άνω Δασικών Χαρτών, αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από την υπηρεσία Τοπογραφικού Έργου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, λογω της απαιτούμενης υψηλής επιστημονικής επάρκειας, που απαιτείται, αλλά και προκειμένου το σύστημα των πληροφοριακών χαρτών της Χώρας, να μην ευρίσκεται κατακερματισμένο σε διάφορες υπηρεσίες.
Και για έναν ακόμη λόγο : Διότι η Δασική Υπηρεσία έχει χάσει κάθε αξιοπιστία και αντικειμενικότητα, αφού επί σαράντα χρόνια με τις μεθοδεύσεις της οδήγησε τη Σύνταξη των Δασικών Χαρτών στην σημερινή κατάσταση και στα προβλήματα και τις ζημίες που έχει επιφέρει στην αγροτική παραγωγή, αλλά και στην Οικονομική Ανάπτυξη, αφ΄ενός με την απαγόρευση σε όλη τη έκταση της Ελλάδας , η οποία ευρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεων και οικισμών, πλην μόνο των Τουριστικών Καταλυμάτων, αφ΄ ετέρου δε η αδειοδότηση χρειάζεται, μόνο για την κατ΄ αρχή γνωμοδότηση από το σύνολο της Ιεραρχίας της Δασικής Υπηρεσίας, η οποία για να ολοκληρωθεί χρειάζεται δυο ( 2 ) χρόνια και στην συνέχεια την έγκριση άλλων 17 υπηρεσιών.
Αυτό συμβαίνει διότι λογω του χαρακτηρισμού του 73% του Ελληνικού ΕΔΑΦΟΥΣ Ως ΔΑΣΙΚΟΥ, αλλά και λογω της ως άνω διατάξεως , δεν είναι δυνατόν να Συνταχθεί ο ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ της Χώρας– δηλαδή ο Χάρτης;, ο οποίος θα καθορίζει τις επιτρεπόμενες Χρήσεις σε όλη την Επιφάνεια της Χώρας, ο οποίος εκκρεμεί από το 1976 , για αυτόν και μόνο τον λόγο.
Χάρτης που θα «μεταβάλει» την αδειοδότηση κάθε ΕΡΓΟΥ και ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ, στην απλή έκδοση μια οικοδομικής άδειας.
Συνέπεια των ανωτέρω είναι, ότι το έργο των Επιτροπών Εξέτασης των Ενστάσεων, θα περιοριστεί στις περιπτώσεις των εκτάσεων, στις οποίες το κράτος έχει αναγνωρίσει γεωργική ή κτηνοτροφική χρήση και δεν περιλαμβάνονται στους χάρτες ΟΠΕΚΕΠΕ κλπ., καθώς και εκείνων στις οποίες επέτρεψε την αλλαγή της χρήση και στη εξέταση των ενστάσεων των ιδιοκτητών για τα λάθη των χαρτών ΟΠΕΚΕΠΕ και Μητρώων Καλλιεργειών.
Τα ανωτέρω θα μειώσουν δραστικά το έργο της σύνταξη των δασικών χαρτών και τον χρόνο για την έγκρισης τους, και θα περιορίσουν τις ενστάσεις, εάν δεν τις εξαφανίσουν καθ΄ ολοκληρία.
Περιβαλλοντικός κίνδυνος από την έξοδο των ως άνω εκτάσεων λόγω του περιορισμού της επιφανείας των ελληνικών Δασών-Δασικών εκτάσεων Δασικής, δεν υφίσταται, δοθέντος ότι η έκταση των ελληνικών Δασών και των πραγματικών δασικών εκτάσεων, συμφώνα με τα στοιχεία τις καταμετρήσεις της Ε.Ε. ανέρχεται στο 50%, το οποίο μετά από τον αποχαρακτηρισμό των ως άνω εκτάσεων δεν θα κατέλθει κάτω του 44%. Ποσοστό που είναι από τα μεγαλύτερα ποσοστά μεταξύ των κρατών της Ε.Ε. και δεδομένου ότι η συντριπτική έκταση των βοσκότοπων αποτελεί κρατική και δημοτική ιδιοκτησία.
Άλλωστε εάν και εφόσον, μετά τα ολοκλήρωση των ως άνω Δασικών Χαρτών, κριθεί ανάγκη για την αύξηση των ΔΑΣΙΚΩΝ ΕΚΤΑΣΕΩΝ, είναι πολύ απλή η συμπλήρωση τους από γεωργικές και κτηνοτροφικές εκτάσεις, άμεσα και χωρίς καμιά επιβάρυνση του κράτους ( απαλλοτρίωση και αποζημίωση από το συνόλω των εκτάσεων, οι οποίες δεν χαρακτηρίζονται δασικές. Ποσά αδιανόητα ελάχιστα !!.).
Δημήτριος Κοτσώνης
πολιτικός μηχανικός
[1] Οι ανωτέρω αποφάσεις ονοματίζουν τις γεωργικές και κτηνοτροφικός εκτάσεις με μια λέξη αγροτικές εκτάσεις. Γεγονός που συνεπάγεται τη διευκρίνηση της φράσης που περιέχεται, στο άρθρο…. περί δασωμένων αγρών , ότι στη φράση δασωμένοι αγροί , περιέχεται το σύνολο γεωργικών και κτηνοτροφικών εκτάσεων.
Και φυσικά κάθε δέσμευση που επιβάλλεται για το μέρος τους , το οποίο επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί ως γεωργική ή κτηνοτροφική γη παύει ισχύουσα.
Οι ανωτέρω διατάξεις προδήλως αφορούν και τους ΔΑΣΩΜΈΝΟΥΣ ΑΓΡΟΥΣ- ΕΚΤΑΣΕΙΣ και συνεπώς δεν έχει πλέον αντικείμενο το άρθρο 67 του ν.998/79 !