«Τι εστίν αλήθεια» Ρώτησε ο Πόντιος Πιλάτος ρητορικά μάλλον και βαριεστημένα τον Ιησού, όταν εκείνος, απαντώντας σε προηγούμενη ερώτηση του είπε πως ήρθε στη Γη για να αποκαλύψει την αλήθεια στους ανθρώπους. Τόσο βαριεστημένα ώστε να μην περιμένει την απάντησή Του, αλλά βιαστικός να βγει στο μπαλκόνι για να πει στους κατηγόρους του Χριστού, που κραύγαζαν «άρον άρον σταύρωσον αυτόν.» ότι δεν έβρισκε καμία ενοχή στον Ιησού ώστε να αποφασίσει τη σταύρωση Του. Η συνέχεια γνωστή με τον Πιλάτο να υπογράφει τελικά τη σταύρωση «νίπτοντας – βέβαια – τα χέρια του» κι ο Θεάνθρωπος λοιδορούμενος και βασανιζόμενος να οδηγείται στον δια του Σταυρού θάνατο και στην Ανάστασή Του.
«Τι εστίν αλήθεια» Ρώτησε ο Πόντιος Πιλάτος ρητορικά μάλλον και βαριεστημένα τον Ιησού, όταν εκείνος, απαντώντας σε προηγούμενη ερώτηση του είπε πως ήρθε στη Γη για να αποκαλύψει την αλήθεια στους ανθρώπους. Τόσο βαριεστημένα ώστε να μην περιμένει την απάντησή Του, αλλά βιαστικός να βγει στο μπαλκόνι για να πει στους κατηγόρους του Χριστού, που κραύγαζαν «άρον άρον σταύρωσον αυτόν.» ότι δεν έβρισκε καμία ενοχή στον Ιησού ώστε να αποφασίσει τη σταύρωση Του.
Η συνέχεια γνωστή με τον Πιλάτο να υπογράφει τελικά τη σταύρωση «νίπτοντας – βέβαια – τα χέρια του» κι ο Θεάνθρωπος λοιδορούμενος και βασανιζόμενος να οδηγείται στον δια του Σταυρού θάνατο και στην Ανάστασή Του.
Όσο για την ερώτηση του ( ο Πιλάτος) φαίνεται πως την ξέχασε. Εξάλλου δεν τον πολυενδιέφερε. Αυτός μόνο την, προστασία και το γόητρο του αφεντικού του, του αυτοκράτορα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας όφειλε και προστάτευε. Δεν διαπίστωσε ότι αυτά κινδύνευαν από τον Ιησού γι αυτό και .. ένιψεν τα χείρας του αποποιούμενος κάθε ευθύνη εγκρίνοντας ωστόσο τον σταυρικό θάνατό του! Υποκρισία και δειλία μπροστά σε παρακινούμενο όχλο που προτίμησε να δώσει χάρη στον εγκληματία Βαραβά και να θανατώσει τον άμωμο Ιησού Χριστό!
Βέβαια ο ίδιος ο Θεάνθρωπος είχε πει σε ομιλία του: «εγώ ειμί η οδός, η αλήθεια και η ζωή», αλλά ποιος σκοτίζεται για …τέτοιες λεπτομέρειες…
Φυσικά με την έννοια αλήθεια ασχολήθηκαν πολλοί φιλόσοφοι παγκοσμίως εκφράζοντας τις απόψεις τους, που δεν είναι βέβαια δυνατόν όλες να παρατεθούν εδώ. Κοινά αποδεκτός ορισμός της: αλήθεια είναι η ορθή εκτίμηση της πραγματικότητας, η συμφωνία της νόησης με την πραγματικότητα / η σύμπτωση του υποκειμένου με το αντικείμενο.
Ετυμολογικά υπάρχουν δύο εκδοχές 1) α(στερητικό) + λάθος ( από το ρήμα λήθω-= λανθάνω, μένω άγνωστος κι απαρατήρητος, ξεφεύγω την προσοχή). Η εκδοχή αυτή τονίζει το δυσεύρετο και δύσκολο στην αποκάλυψη της αλήθεια.2) α(στερητικό) = λήθη (λησμονιά). Δηλ. Κάτι που δεν ξεχνιέται, έχει διαχρονική αξία.
Κατά τη μυθολογία μας, η Αλήθεια ήταν θυγατέρα του Δία και της Αρετής ( αργότερος τροφός του Απόλλωνα). Θα μπορούσαμε ασφαλώς να πούμε πως είναι θυγατέρα της γνώσης. Όμως κατά ορισμένους θυγατέρα της γνώσης είναι και η πλάνη. Προφανώς της ελλιπούς, διαστρεβλωμένης ή και παραλλαγμένης γνώσης. Χαρακτηριστικό είναι το εξής απόσπασμα του Νομπελίστα ποιητή Κίπλινγκ του ποιήματος «Αν» ( If you can): .. «Αν σου βαστά η ψυχή ν’ ακούς/ όποιαν αλήθεια έχεις ειπωμένη/ παραλλαγμένη απ’ τους κακούς/ για νάναι για τους άμυαλους παγίδα…» Ο Γερμανός φιλόσοφος (της σχολής Φραγκφούρτης) Μαξ Χορκχάιμερ είπε το εξής: «το λάθος ένωσε πιο πολύ τους ανθρώπους απ’ όσο τους ένωσε η αλήθεια». Ο Πλάτων εξάλλου λέει: « Νομίζω πως τίποτα δεν έχει κάνει στον άνθρωπο τόσο μεγάλο κακό, όσο η εσφαλμένη γνώμη, η πλάνη» ( Γοργίας 458 α,8). Ο ίδιος (στο Νόμοι Ε.770,Β) αναφέρει: «Το πρώτο απ’ όλα τα αγαθά είναι η αλήθεια και η ορθή εκτίμηση των γεγονότων».
Θα μπορούσαμε ασφαλώς να προσθέσουμε πάρα πολλά ακόμη για την αλήθεια. Όπως π.χ. για τα είδη της ( Πραγματική, Εθνική, Αντικειμενική, Σχετική, Απόλυτη). Η για τη σημασία της. Χαρακτηριστική εν προκειμένω η ρήση του Νίτσε; « Η δύναμη ενός ανθρώπου εξαρτάται από το φορτίο της αλήθειας που μπορεί να σηκώσει. Η για το πώς μπορεί κανείς να βρει την αλήθεια. Ψάχνοντας θα συναντήσει πολλών ειδών φιλοσόφους και επιστήμονες με τις απόψεις τους ( π.χ. Ορθολογιστές, εμπειριστές, μυστικιστές κ.α). Όμως ούτε ο χρόνος και κυρίως ούτε ο χώρος προσφέρονται στη στήλη για το έργο αυτό. ΄
Εκείνο που πρέπει να τονισθεί ιδιαίτερα είναι το γεγονός ότι στην τραγική κι επικίνδυνη κατάσταση που βρίσκεται η χώρα μας βρέθηκε εξαιτίας των λαθών, των παραλείψεων και των ψεμάτων (των πολιτικών μας κυρίως) και δεν πρόκειται να βγει από την κατάσταση αυτή αν δεν αλλάξουν μυαλά ( κι αν δεν απομακρυνθούν όσοι δεν αλλάξουν) κι αν οι ελίτ της χώρας μας δεν στηριχθούν στην αλήθεια και μόνο σ’ αυτήν. Ο ίδιος ο Θεάνθρωπος μας έδειξε το δρόμο διδάσκοντάς μας: «Γνώσεσθε την αλήθεια και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς». Που θα πει: Θα γνωρίσετε την αλήθεια και η αλήθεια θα σας ελευθερώσει».
Συνεχίζεται