Το εκκλησιαστικό όργανο της Ευαγγελικής Εκκλησίας Κατερίνης εγκαταστάθηκε το 1980 και είναι το δεύτερο σε μέγεθος εκκλησιαστικό όργανο στην Ελλάδα (το μεγαλύτερο εκκλησιαστικό όργανο στη χώρα μας είναι εκείνο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών). Το εκκλησιαστικό όργανο της Ελληνικής Ευαγγελικής Εκκλησίας είναι κατασκευής Weigle με μηχανικό τρόπο λειτουργίας και 22 φωνές [register].
Στην ειδική εργασία του Γιάννη Αδαμίδη «Στοιχεία για την ιστορία της μουσικής της Ελληνικής Ευαγγελικής Εκκλησίας της Ελλάδας και της Μικράς Ασίας» που γράφτηκε στα γερμανικά τον Ιούνιο του 1993, χρωστάμε μια συνοπτική και κατατοπιστική εξέταση των υμνολογίων από τις απαρχές μέχρι τις μέρες μας. Παράλληλα, στην ίδια εργασία, γίνεται αναλυτική εξέταση και των ανθρώπων που πρωτοσυνέθεσαν ή μετέφρασαν ύμνους, υπήρξαν μουσικοί ή διύθηναν τις χορωδίες της Ευαγγελικής Εκκλησίας.
Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν ορισμένες μορφές Κατερινιωτών που αποτέλεσαν και την ψυχή και τον οργανωτικό νου πολλών μουσικών πρωτοβουλιών που τιμούν την ευαγγελική κοινότητα της Κατερίνης όταν τη συγκρίνουμε με το επίπεδο μουσικής κατάρτισης ακόμη και της Αθήνας. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα ονόματα των: Γιάγκου Λαζαρίδη (1870-1976), Αθανάσιου Ηλία, Νίκου Χουσουρίδη (1907-1950), Εδουάρδου Αναστασιάδη (1905-1993), Παύλου Δεληγιαννίδη, Ευτυχίας Αγαπίδου (1925-2006), Τάκη Δεληγιαννίδη, Γιάννη Αδαμίδη (1942).
Ενδιαφέρουσα είναι η ιστορία της μοναδκής γυναίκας-μουσικού και δασκάλας του πιάνου στην Κατερίνη. Για πάνω από 20 χρόνια η πιανίστα Ευτυχία Αγαπίδου (1925-2016) ήταν η μοναδική δασκάλα πιάνου στην Κατερίνη. Παιδί προσφύγων από τον Πόντο (θείος της υπήρξε ο Ιωάννης Αγαπίδης, μελετητής του ποντιακού πολιτισμού) η Αγαπίδου σπούδασε μουσική στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης.
Το 1965 ίδρυσε παράρτημα του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών το οποίο λειτούργησε μέχρι το 1978. Στη συνέχεια συνεργάζεται με το νεοιδρυθέν Δημοτικό Ωδείο Κατερίνης, την Πιερική Μουσική Σχολή και άλλες μουσικές σχολές. Ο μαέστρος Γιάννης Αδαμίδης τονίζει πως «η Ευτυχία Αγαπίδου ήταν η μοναδική δασκάλα πιάνου στην Κατερίνη, με ολοκληρωμένες σπουδές, και η μοναδική που μπορούσε να παίζει και το όργανο με πληρότητα, ενώ υπηρέτησε για πάνω από 60 χρόνια ως οργανίστα της Ελληνικής Ευαγγελικής Εκκλησίας Κατερίνης».
Υπό τη διεύθυνση του Γιάννη Αδαμίδη η χορωδία της εκκλησίας έφτασε σε αξιοζήλευτο καλλιτεχνικό επίπεδο και είναι σε θέση να εκτελεί μουσικά κομμάτια υψηλών απαιτήσεων. Στο εκκλησιαστικό κτίριο δίνονται πλέον όλο και περισσότερα κοντσέρτα. Το 2017 ο Γιάννης Αδαμίδης υποστήριξε τη διδακτορική διατριβή του με σκοπό να παρουσιάσει τα εκκλησιαστικά όργανα που υπήρχαν και υπάρχουν στην Ελλάδα (ας μην ξεχνάμε πως η ανακαλυφθείσα στο Δίον διάσημη Υδραυλις είναι ο πρόγονος του εκκλησιαστικού οργάνου).
Αξίζει εδώ να επισημανθεί πως ο Γιάννης Αδαμίδης, ήδη από έφηβος, αρχικά βοηθός της Ευτυχίας Αγαπίδου, είναι ο συνεχιστής της στη λειτουργία του εκκλησιαστικού οργάνου (δηλαδή από το 1958 μέχρι σήμερα, συνολικά 67 ολόκληρα χρόνια!).
[Οι φωτογραφίες είναι του Π. Φτάρα και προέρχονται από το, Ημερολόγιο 2026. Ο Συνοικισμός Ευαγγελικών της Κατερίνης. Κείμενα: Αντώνης Κάλφας, φωτογραφίες: Παναγιώτης Φτάρας, εκδόσεις Οξύνοια, Κατερίνη 2025. Σελ. 17. Διαστάσεις: 42 Χ 29 εκ. 37 ασπρόμαυρες καλλιτεχνικές φωτογραφίες]
Μικροϊστορικά του Αντώνη Κάλφα















































