Δεκαπενταύγουστος σήμερα, ή αλλιώς το Πάσχα του καλοκαιριού. Οι Χριστιανοί τιμούν την Κοίμηση της Θεοτόκου, με εκκλησιασμό, λιτανείες και προσευχές, μέσα από τις οποίες ζητούν η σκέπη της να αγκαλιάζει όλους τους ανθρώπους όπου γης και όποιου θρησκεύματος.
Κι όταν οι θείες λειτουργίες ολοκληρωθούν, όταν οι ευχές για αγάπη, ειρήνη και αλληλεγγύη ολοκληρωθούν, ακολουθούν τα πανηγύρια. Μέρα που είναι σήμερα, σχεδόν σε κάθε χωριό, σε κάθε νησί, σε κάθε μικρή ή μεγάλη αλάνα στήνεται και ένα υπαίθριο πανηγύρι. Οι ντόπιοι, οι ομογενείς που επιστρέφουν στην πατρίδα, από δίπλα και οι τουρίστες, τρώνε, πίνουν, τραγουδούν και χορεύουν σε ένα αντάμωμα που έχει χρώμα ελληνικό.
Δεκαπενταύγουστος σήμερα και στα παραθεριστικά κέντρα δεν πέφτει ούτε καρφίτσα. Όχι πως αν πέσει δηλαδή θα την βρει κανείς. Όλη η χώρα μια απέραντη παραλία, κάτω από τον ολόλαμπρο ήλιο, με τον υδράργυρο να τραβά την ανηφόρα και να μην λέει να κοιτάξει πίσω… εκεί στην κατηφόρα.
Τελευταίες μέρες της άδειας για τους περισσότερους κι από τη Δευτέρα τα κεφάλια μέσα. Στην τρέλα της καθημερινότητας επιστρέφουν άνθρωποι και αυτοκίνητα. Οι πρώτοι θα γκρινιάζουν που «τέλειωσε νωρίς η άδεια», τα δεύτερα αγκομαχώντας θα αναζητούν μια θέση για να μπουν. Το πάργκινγκ στο κέντρο της πόλης από βδομάδα ξεχάστε το. Από Δευτέρα όμως… Μεσολαβούν τέσσερις μέρες με παιχνίδια στην άμμο ή πεζοπορία στο βουνό, με φαγητό και ποτό, με γέλια και χαρές. Γιατί είπαμε, σήμερα έχουμε πανηγύρι…
Kι είτε με τις αρχαιότητες
είτε με ορθοδοξία
των Eλλήνων οι κοινότητες
φτιάχνουν άλλο γαλαξία….
Η Σουμελά του Πόντου χωρίς Πόντιους
Με το κιάλι ψάχνουν οι φορείς του τουρισμού στην Τραπεζούντα τους Έλληνες και δη τους Πόντιους που κάθε χρόνο τέτοια μέρα κατέκλυζαν την πόλη. Συνδύαζαν εκδρομή και προσκύνημα στη Μονή της Παναγίας Σουμελάς, η οποία μάλιστα μετά από ένα μεγάλο πρόγραμμα αναστήλωσης του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού, έχει γίνει αγνώριστη… και ασφαλής για τους επισκέπτες.
Φέτος η Θεία Λειτουργία δεν γίνεται σήμερα, θα τελεστεί την επόμενη Παρασκευή, 23 Αυγούστου, στα Εννιάμερα της Παναγίας, αλλά είναι αμφίβολο αν θα υπάρξουν οργανωμένες εκδρομές από την Ελλάδα. Ήδη πάντως ομογενείς από την Κωνσταντινούπολη έχουν κάνει κρατήσεις στα ξενοδοχεία και θα μεταβούν για τον εορτασμό, σε ένα προσκύνημα στην Παναγιά του Πόντου και των ελληνορθόδοξων της Ανατολής. Τη Θεία Λειτουργία της επόμενης Παρασκευής θα τελέσει ο Μητροπολίτης Καλλιουπόλεως και Μαδύτου κ. Στέφανος μια που ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος βρίσκεται ήδη από χθες, στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Ίμβρο, όπου και θα μείνει για περίπου ένα δεκαήμερο.
Ο Δεκαπενταύγουστος του Πατριάρχη στην Ίμβρο…
Ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, ξεκουράζεται στο πατρικό του στους Αγίους Θεοδώρους. Σήμερα, θα προστή στην Πατριαρχική Θεία Λειτουργία για τον εορτασμό της Κοίμησης της Θεοτόκου, στον Ιερό Ναό Παναγίας στα Αγρίδια, ενώ χθες το βράδυ παρακολούθησε τον εσπερινό στην Κοίμηση της Θεοτόκου στα Αγρίδια. Τις επόμενες μέρες θα έχει επαφές και συναντήσεις με κατοίκους της ιδιαίτερης πατρίδας του, με παράγοντες του τόπου, ενώ την Κυριακή (18/8) θα παρακολουθήσει τη διπλή εκδήλωση που διοργανώνει η Αγιορειτική Εστία στο Πολιτιστικό Κέντρο των Αγίων Θεοδώρων.
Συγκεκριμένα, εγκαινιάζεται η έκθεση ζωγραφικής του Ιερομόναχου Λουκά Ξενοφωντινού με τίτλο «Ζωγραφική περιήγηση στο Άγιον Όρος» και θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ του Πάνου Καρκανεβάτου με τίτλο «Ιερή Τέχνη». Μετά την προβολή, θα ακολουθήσει συζήτηση με τη συμμετοχή του Ιερομόναχου Λουκά Ξενοφωντινού, του
σκηνοθέτη Πάνου Καρκανεβάτου και του διευθυντή της Αγιορειτικής Εστίας, Αναστάσιου Ντούρου. Ο Ιερομόναχος Λουκάς Ξενοφωντινός είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους αγιογράφους. Στην Ιερά Μονή Ξενοφώντος του Αγίου Όρους, όπου διακονεί τα τελευταία σαράντα χρόνια, έχει συστήσει, μαζί με άλλους μοναχούς, αγιογραφικό εργαστήριο, με πλούσια παραγωγή. Πέρα από τη σπουδαία δουλειά που έχει κάνει εντός του Άθωνα, είναι αυτός που αγιογράφησε τον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου στο Μανχάταν (στο Σημείο Μηδέν της Νέας Υόρκης) και τον Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων στο Λονδίνο, ενώ εικόνες του κοσμούν το τέμπλο του νέου ορθόδοξου καθεδρικού ναού της Αρχιεπισκοπής στα Τίρανα.
… κι από κει στο Κιλκίς και τη Θεσσαλονίκη
Ο κ. Βαρθολομαίος αναμένεται να επιστρέψει το επόμενο σαββατοκύριακο στην Κωνσταντινούπολη, όπου τον περιμένει ένα βαρύ πρόγραμμα, ενώ μέσα στον Σεπτέμβριο θα βρεθεί στη βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα στο Κιλκίς και στη Θεσσαλονίκη. Η Ιερά Μητρόπολη Πολυανής και Κιλκισίου συμπληρώνει φέτος 100 χρόνια από την ίδρυσή της και ήδη είναι σε εξέλιξη ένα πολυσχιδές πρόγραμμα εκδηλώσεων καθόλη τη διάρκεια του έτους, με στόχο, όπως αναφέρεται, «να δοθεί η ευκαιρία στους Κιλκισιώτες να τιμήσουν, να γνωρίσουν καλύτερα και να μιμηθούν αγιασμένες και ηρωικές μορφές που συνδέθηκαν με την τοπική Εκκλησία και τους εθνικούς αγώνες». Προσκεκλημένος του Μητροπολίτη Πολυανής και Κιλκισίου κ. Βαρθολομαίου ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα βρεθεί στο Κιλκίς από τις 21 ως τις 24 Σεπτεμβρίου, για να παρακολουθήσει μια σειρά εκδηλώσεων. Πληροφορίες αναφέρουν πως είτε μέσα στις ημέρες αυτές ή μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψής του στο Κιλκίς ο κ. Βαρθολομαίος θα κάνει μια σύντομη στάση στη Θεσσαλονίκη. Αν και το πρόγραμμά του δεν έχει ακόμη καθοριστεί θεωρείται βέβαιο ότι θα δει τον Μητροπολίτη κ. Φιλόθεο και στελέχη της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης.
Οι μουντζούρες πληγώνουν τους αγγέλους και τους τουρίστες
Η εικόνα με μουντζουρωμένους τοίχους και γκράφιτι -καλαίσθητα και ακαλαίσθητα- είναι οικεία για τους κατοίκους των πόλεων. Στη Θεσσαλονίκη έχει συνηθίσει το μάτι μας -δυστυχώς- να βλέπουμε μουντζούρες και συνθήματα παντού. Ο σεβασμός στον δημόσιο χώρο δεν έχει εντυπωθεί μέσα μας, έχουμε δρόμο ακόμη μέχρι εκεί.
Ωστόσο και πέρα από την πλάκα, κάποια σημεία και ειδικά τα μνημεία αξίζουν περισσότερο σεβασμό. Και δεν χρειάζονται το αποτύπωμά μας. Γιατί αυτό που είδαμε στο Μονοδένδρι Ιωαννίνων, ένα γραφικό χωριό που στέκει στο χείλος του φαραγγιού του Βίκου, είναι τουλάχιστον προσβλητικό…. και λίγα λέμε.
Σε ένα από τα εκκλησάκια του χωριού, φιλοτεχνημένο με μοναδικές αγιογραφίες, οι επισκέπτες έχουν χαράξει πάνω τους ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς: ονόματα, απλές γραμμές, συνθήματα, γράμματα και αριθμούς. Το είδαν και οι ξένοι και έγραψαν κι αυτοί. Η ασέβεια εδώ δεν αφορά μόνο τα θεία, αλλά και τα σπαράγματα της ιστορίας και του θρησκευτικού πολιτισμού. Γιατί αυτό είναι οι αγιογραφίες: κομμάτι της ιστορίας και του πολιτισμού. Ας τόχουμε υπόψη μας την επόμενη φορά που θα πιάσουμε μπροστά τους το μολύβι….
































