Με επίκεντρο δύο από τα σοβαρότερα ζητήματα που απασχολούν εδώ και χρόνια τον Δήμο Κατερίνης και τις τοπικές κοινότητες πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 25 Ιουνίου η Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής.
Στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου βρέθηκαν εκπρόσωποι της διοίκησης, δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι, καθώς και δημότες και μέλη κοινοτήτων, προκειμένου να τεθούν ερωτήματα και να δοθούν απαντήσεις για καίρια έργα υποδομής, ζητήματα που άπτονται της δημόσιας υγείας και επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα και το μέλλον της περιοχής.
Σχέδιο «Μπαλταζής» – Έργο Αρδευτικών και Υδροδότησης σε 6 Κοινότητες: 17 Χρόνια Αναμονής, Διοικητικές Παραλαβές και Ανοιχτές Εκκρεμότητες
Το μείζον θέμα της συνεδρίασης δεν ήταν άλλο από το πολυσυζητημένο έργο του Σχεδίου «Μπαλταζής», που αφορά την υλοποίηση αρδευτικών υποδομών και υδροδότησης σε έξι αγροτικές κοινότητες του Δήμου Κατερίνης. Το έργο αυτό που εντάσσεται στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ξεκίνησε, όπως αποκαλύφθηκε στη συνεδρίαση, το 2008 και παραμένει ημιτελές, με τους κατοίκους να αναμένουν ακόμα την ολοκλήρωσή του.
Ο Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Νεοκαισάρειας, κ. Ιάσων Παρλαπάνης, τοποθετήθηκε με έντονη ανησυχία για την καθυστέρηση του έργου, τονίζοντας τη στρατηγική σημασία του για την ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής και τη διαχείριση των υδάτινων πόρων. «Πάνω από 3.000 στρέμματα γης ποτίζονται μέχρι σήμερα με απαρχαιωμένα συστήματα. Το έργο μπορεί να αλλάξει τη φυσιογνωμία του τόπου μας, να δώσει ανάσα στους αγρότες και να στηρίξει πραγματικά την τοπική οικονομία», ανέφερε χαρακτηριστικά, ζητώντας σαφές χρονοδιάγραμμα και δεσμεύσεις για την ολοκλήρωση των εργασιών.
Η σοβαρότητα του ζητήματος είναι τεράστια και ένα πολύ σημαντικό έργο «σέρνεται» εδώ και 17 χρόνια, με 23 παρατάσεις και δυσλειτουργίες, αποτέλεσμα διοικητικών και τεχνικών παθογενειών του παρελθόντος. Από τη στιγμή που η νέα δημοτική αρχή ενημερώθηκε πλήρως για τις εκκρεμότητες, συστάθηκαν άμεσα τέσσερις επιτροπές και έγινε αναλυτική καταγραφή των πραγματικών προβλημάτων. Χαρακτηριστικό είναι το πρόβλημα στη γεώτρηση στη Χράνη, η οποία παρουσίασε καθίζηση και υψηλή περιεκτικότητα σε μεθάνιο, οδηγώντας σε αναστολή της λειτουργίας της για λόγους ασφαλείας, σχολίασε ο Δήμαρχος Κατερίνης κ. Ιωάννης Ντούμος, αναγνωρίζοντας την βαρύτητα του προβλήματος που τέθηκε.
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ, κινδυνεύει να οδηγήσει τον Δήμο σε σοβαρές οικονομικές επιβαρύνσεις, εφόσον δεν ολοκληρωθεί εμπρόθεσμα, καθώς υπάρχει ορατός κίνδυνος καταβολής προστίμου ύψους 11,5 εκατομμυρίων ευρώ. «Η ευθύνη παραλαβής του έργου ανήκει στον Δήμο. Αν δεν ολοκληρωθεί εγκαίρως, εμείς θα κληθούμε να πληρώσουμε το τίμημα, όχι η Περιφέρεια ή το Υπουργείο», σημείωσε ο Δήμαρχος, προσθέτοντας ότι βρίσκεται σε επικοινωνία με τους αρμόδιους φορείς για την εξασφάλιση παράτασης και την άμεση δρομολόγηση των απαραίτητων ενεργειών.
“Το ζητούμενο δεν είναι να δείξουμε ποιος φταίει, αλλά να βρούμε μία λύση. Το πιο στενάχωρο από όλα είναι ότι το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί, δεν μπήκε σε λειτουργία, και με αυτή την κατάσταση οι δημότες που περιμένουν τόσα χρόνια να επωφεληθούν και να βελτιώσουν τη ζωή τους, συνεχίζουν να βρίσκονται στην αναμονή” παρατήρησε ο κ. Ντούμος, εκφράζοντας την δική του ανησυχία για το θέμα.
Την εικόνα συμπλήρωσε και η παρέμβαση του κ. Φωκαΐδη, ο οποίος υπενθύμισε ότι η αρχική σύμβαση για το έργο υπεγράφη το 2009, ενώ, όπως επισήμανε, οι μέχρι σήμερα διοικητικές παραλαβές – που δεν αντικαθιστούν την επίσημη παραλαβή ολοκλήρωσης ενός έργου- έγιναν χωρίς να πληρούνται όλες οι τεχνικές προδιαγραφές, γεγονός που συνέβαλε στη σημερινή εκκρεμότητα.
Αγροτική Οδοποιία και Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο – Οι Δυσκολίες και οι Καθυστερήσεις
Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα που τέθηκε από τη μεριά των δημοτικών συμβούλων αφορά την αγροτική οδοποιία και την κατάσταση του επαρχιακού οδικού δικτύου του Δήμου Κατερίνης. Ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Γιώργος Καλαμάτας από την “Εκκίνηση” έθεσε ερωτήματα σχετικά με την πρόοδο των εργασιών και τη διαθεσιμότητα των απαραίτητων μηχανημάτων – και των χειριστών τους, ενώ ζήτησε ενημέρωση και για την πορεία των παρεμβάσεων στους δρόμους που εξυπηρετούν τις αγροτικές περιοχές.
“Έχει ήδη καλυφθεί σημαντικό ποσοστό των δρόμων, τόσο εντός των χωριών όσο και στο επαρχιακό δίκτυο. Υπάρχουν, ωστόσο, αντικειμενικές δυσκολίες που επιβραδύνουν την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων, όπως η δυσκολία πρόσβασης σε απομακρυσμένα σημεία λόγω βλάστησης και κακοκαιρίας, αλλά και η έλλειψη ειδικευμένων χειριστών για τα γκρέιντερ, που οδήγησαν σε καταστάσεις “εκβιασμού” της ανάγκης του Δήμου”, εισηγήθηκε ο Αντιδήμαρχος Κοινοτήτων κ. Χρήστος Μπογιατζής.
Όπως διευκρινίστηκε, ο Δήμος, αδυνατώντας να καλύψει τις ανάγκες μέσω προσλήψεων, προχώρησε στη συνεργασία με ιδιώτες για την επιτάχυνση των εργασιών, τηρώντας, όμως, αυστηρά κριτήρια εποπτείας και ελέγχου.
Με τη σειρά του κ. Σωτήρης Τριανταφύλλου από την “Υπέρβαση” έθεσε το ζήτημα των κριτηρίων επιλογής των σημείων παρέμβασης, καθώς και του βαθμού συμμετοχής των τοπικών κοινοτήτων στη διαδικασία αυτή.
Στην απάντησή του, ο κ. Μπογιατζής τόνισε ότι η διαδικασία γίνεται βάσει συγκεκριμένων λιστών καταγραφής των προβλημάτων, οι οποίες προκύπτουν από τη συνεργασία της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, της ΔΕΥΑΚ, καθώς και των συμβουλίων των τοπικών κοινοτήτων. Επιπλέον, υπάρχει συνεννόηση με τους εργολάβους που εκτελούν έργα υποδομών, ώστε οι εργασίες να συντονίζονται και να αποφεύγεται η υποβάθμιση των οδών μετά από επεμβάσεις, όπως αυτές για φυσικό αέριο ή οπτικές ίνες.
Η ανάγκη για συνεργασία και επίλυση προβλημάτων
Η Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Τετάρτης επιβεβαίωσε ότι τα προβλήματα είναι πολλά και σύνθετα, όμως ανέδειξε και τη διάθεση για συνεργασία και αναζήτηση λύσεων, με “διάφανη” Δημοτική Αρχή με όρεξη να λύσει τις απορίες που υπάρχουν και Αντιπολίτευση διατεθειμένη να εστιάσει στην ουσία των εμποδίων για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή τους, προς όφελος των πολιτών. Το ζητούμενο πλέον, όπως επισημάνθηκε από τη διοίκηση, δεν είναι η απόδοση ευθυνών για καθυστερήσεις του παρελθόντος, αλλά η ουσιαστική πρόοδος στα κρίσιμα έργα που θα καθορίσουν την ποιότητα ζωής και την ανάπτυξη της περιοχής.


































