Το ενδεχόμενο να δοθεί πενταετής παράταση στα συμβατικά αυτοκίνητα εξετάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, επανεξετάζοντας το χρονοδιάγραμμα της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η συζήτηση ανοίγει έπειτα από έντονες πιέσεις μεγάλων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις στον κλάδο.
Αλλαγές στους κανόνες για τη μετάβαση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να παρουσιάσει την επόμενη εβδομάδα πακέτο αλλαγών στους κανόνες, με στόχο να διευκολυνθεί η μετάβαση του τομέα της αυτοκίνησης μακριά από τα ορυκτά καύσιμα. Κυβερνήσεις και βιομηχανίες από χώρες όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Πολωνία υποστηρίζουν ότι η προγραμματισμένη μετάβαση είναι υπερβολικά επιθετική και ενδέχεται να πλήξει έναν από τους βασικούς παραγωγικούς πυλώνες της Ευρώπης.
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Στο τραπέζι βρίσκεται η δυνατότητα παράτασης της χρήσης κινητήρων εσωτερικής καύσης για πέντε ακόμη χρόνια, αλλά μόνο σε συγκεκριμένες κατηγορίες: υβριδικά οχήματα με δυνατότητα φόρτισης και οχήματα εκτεταμένης αυτονομίας. Προϋπόθεση θα είναι η χρήση προηγμένων βιοκαυσίμων, e-fuels – καυσίμων που παράγονται από δεσμευμένο CO₂ και ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια – καθώς και πράσινου χάλυβα στην κατασκευή τους.
Με αυτόν τον τρόπο, η ΕΕ θα μπορούσε να διατηρήσει τον στρατηγικό στόχο για μηδενικές εκπομπές στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα έως το 2035, προσαρμόζοντας όμως τα μέσα και το χρονοδιάγραμμα.
Ανάσα για τις βιομηχανίες, ανησυχία για το κλίμα
Ένας τέτοιος σχεδιασμός ικανοποιεί τις ανησυχίες χωρών που διαθέτουν ισχυρή παραγωγή αυτοκινήτων και ανταλλακτικών, ζητώντας λύσεις πέρα από τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, περιβαλλοντικές οργανώσεις εκφράζουν φόβους ότι οι αλλαγές δημιουργούν «παράθυρα» που υπονομεύουν τις κλιματικές φιλοδοξίες της Ευρώπης και ενδέχεται να αφήσουν τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ακόμη πιο πίσω από την Κίνα, στον αγώνα των μπαταριοκίνητων μεταφορών.
Τι ισχύει για τα υβριδικά μετά το 2035
Ακόμη δεν έχει καθοριστεί το ποσοστό των plug-in υβριδικών και των οχημάτων εκτεταμένης αυτονομίας που θα επιτρέπεται να πωλούνται μετά το 2035. Οι τεχνικές λεπτομέρειες για τα e-καύσιμα και τα προηγμένα βιοκαύσιμα βρίσκονται επίσης υπό διαμόρφωση, καθώς οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται εντός της Επιτροπής.
Εκπομπές και νέοι στόχοι
Το πακέτο μέτρων αναμένεται, επίσης, να αναβάλει την αυστηροποίηση του τρόπου υπολογισμού των εκπομπών στα plug-in υβριδικά. Η Επιτροπή είχε εξετάσει τη μετάβαση σε σύστημα μέτρησης πραγματικών εκπομπών, αντί των εργαστηριακών εκτιμήσεων που συχνά υποτιμούν τη ρύπανση.
Παράλληλα, θα συνοδεύεται από προτάσεις για αύξηση της συμμετοχής των ηλεκτρικών οχημάτων στους εταιρικούς στόλους και από αλλαγές στους κανόνες εκπομπών των βαρέων οχημάτων.
Οι συζητήσεις παραμένουν ανοιχτές και οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν «κλειδώσει». Το μόνο βέβαιο είναι ότι η μετάβαση στην πράσινη αυτοκίνηση περνά σε φάση επανασχεδιασμού – με πολιτικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές ισορροπίες να δοκιμάζονται.
Πηγή: OT.gr






























