Από το απόγευμα της Δευτέρας, στις 6, οι οδηγοί που κινούνται στην εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης θα διασχίζουν πλέον τη νέα, αναβαθμισμένη Σήραγγα Κατερίνης, ένα έργο που βάζει τέλος στην πολύμηνη ταλαιπωρία και αναβαθμίζει δραστικά την οδική ασφάλεια στον ΠΑΘΕ.
Η σήραγγα, που είχε κατασκευαστεί το 1999 και παραδόθηκε το 2004, ανακατασκευάστηκε πλήρως ώστε να συμμορφώνεται με τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφάλειας και λειτουργίας. Η εκτεταμένη αναβάθμιση ξεκίνησε το 2022 και ολοκληρώθηκε με μια πρωτοποριακή μεθοδολογία, η οποία εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, επιτρέποντας τη συνέχιση της κυκλοφορίας στον έναν κλάδο όσο ο άλλος ανακατασκευαζόταν.
Ένα έργο που έκλεισε μια «μεγάλη εκκρεμότητα»
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, κατά την αυτοψία του στο έργο, έκανε λόγο για «ολοκλήρωση μιας μεγάλης εκκρεμότητας». Όπως ανέφερε, «υπήρχε μια σήραγγα στον ΠΑΘΕ που δεν είχε την απαραίτητη πιστοποίηση· με αυτό το έργο κλείνει οριστικά αυτό το κεφάλαιο».
Τόνισε ακόμη πως πρόκειται για ένα τεχνικά απαιτητικό έργο, αφού για μεγάλο διάστημα χρειάστηκε να γίνεται αμφιδρόμηση της κυκλοφορίας, κάτι ιδιαίτερα δύσκολο για σήραγγες τέτοιου μεγέθους. Η συνολική αξία του έργου ανήλθε περίπου στα 27 εκατομμύρια ευρώ, με τον υφυπουργό να επισημαίνει ότι πρόκειται για «δημόσια επένδυση που άξιζε και τον χρόνο και τα χρήματά της».
Πλήρης συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα
Ο διευθύνων σύμβουλος του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, Δημήτρης Γκατσώνης, χαρακτήρισε το αποτέλεσμα «εξαιρετικό», υπογραμμίζοντας πως «όλες οι σήραγγες του ΠΑΘΕ διαθέτουν πλέον την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και πληρούν πλήρως τις ευρωπαϊκές και ελληνικές προδιαγραφές».
Όπως σημείωσε, η αναβάθμιση διασφαλίζει πως η Σήραγγα Κατερίνης θα παραμείνει τεχνολογικά σύγχρονη για τουλάχιστον πενήντα χρόνια, εκτός εάν υπάρξουν αλλαγές στους κανονισμούς.
Συστήματα ασφάλειας και καινοτομίας
Η νέα Σήραγγα Κατερίνης εξοπλίστηκε με πυράντοχες πλάκες, προηγμένο σύστημα πυρόσβεσης και πυρανίχνευση με οπτικές ίνες, καθώς και θερμικές κάμερες τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ). Παράλληλα, διαθέτει σύστημα αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων (AVID) και ψηφιακό κέντρο ελέγχου SCADA, το οποίο επιτηρεί πάνω από 200.000 σημεία σε πραγματικό χρόνο.
Ο φωτισμός έχει ανανεωθεί με LED τεχνολογίας χαμηλής κατανάλωσης, μειώνοντας την ενεργειακή δαπάνη κατά περισσότερο από 60%. Επιπλέον, κάθε 25 μέτρα έχουν τοποθετηθεί φωτεινές πινακίδες εκκένωσης, ενώ τα νέα συστήματα αερισμού, η μεγαφωνική εγκατάσταση και τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης διασφαλίζουν άμεση και ασφαλή εκκένωση σε περίπτωση πυρκαγιάς ή άλλου συμβάντος.
Έλεγχος σε πραγματικό χρόνο από τη Λάρισα
Η λειτουργία της σήραγγας παρακολουθείται εξ αποστάσεως από το Κέντρο Διαχείρισης του Μοσχοχωρίου Λάρισας, το οποίο συνδέεται σε ενιαίο δίκτυο με όλες τις σήραγγες του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου.
Όπως σημειώνει η εταιρεία, «η αναβάθμιση της Σήραγγας Κατερίνης δεν αποτελεί απλώς ένα τεχνικό έργο, αλλά μια επένδυση στην ασφάλεια, την τεχνολογία και τη βιώσιμη κινητικότητα του μέλλοντος».









































