Τα δανειακά χαρτοφυλάκια τους σκανάρουν οι τράπεζες εξετάζοντας συνέργειες μεταξύ των πελατών τους, σε μια περίοδο όπου η πιστωτική επέκταση αναμένεται να κορυφωθεί φέτος και το 2026. Οι διοικήσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων επιχειρούν να προετοιμαστούν για τη «μετά Ταμείο Ανάκαμψης» εποχή, αναζητώντας τρόπους να διασφαλίσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη των πελατών τους αλλά την υγεία των δανειακών χαρτοφυλακίων τους.
Αξίζει να σημειωθεί πως μόνον μέσα στο 2025 οι τράπεζες αναμένεται να παρουσιάσουν 10 δισ. ευρώ καθαρή πιστωτική επέκταση στην επιχειρηματική πίστη.
Γιατί οι τράπεζες αναζητούν συνέργειες μεταξύ των πελατών τους
Η ολοκλήρωση της αποστολής του Ταμείου Ανάκαμψης, σε συνδυασμό με τον όγκο των δανείων που έχουν ήδη χορηγηθεί, οδηγεί τα πιστωτικά ιδρύματα σε έναν νέο ρόλο, πιο ενεργό συχνά διαφοροποιημένο και ολιστικό.
Οι τράπεζες, πέρα από τη χρηματοδότηση, προσπαθούν να λειτουργήσουν και ως στρατηγικοί σύμβουλοι στους πελάτες τους, εξετάζοντας προσεκτικά τα χαρτοφυλάκιά τους για να εντοπίσουν πιθανά σημεία σύμπραξης. Ο στόχος είναι η ενίσχυση των επιχειρηματικών μεγεθών των πελατών τους, η δημιουργία πιο ανθεκτικών εταιρικών σχημάτων και η προώθηση συνεργασιών που θα επιτρέψουν στις ελληνικές επιχειρήσεις να κινηθούν ακόμη και σε διεθνές επίπεδο.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι τράπεζες προσβλέπουν σε πολλαπλά οφέλη:
- Διασφαλίζουν την υγεία των επιχειρήσεων που φέρουν υψηλό δανεισμό, μειώνοντας τον κίνδυνο ενδεχόμενων μελλοντικών αθετήσεων.
- Δεύτερον, αποκτούν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις υψηλές χορηγήσεις σε ακόμη μεγαλύτερα και ισχυρότερα επιχειρηματικά σχήματα.
- Τρίτον, ανοίγουν νέες πηγές εσόδων μέσα από τον αναβαθμισμένο ρόλο τους ως συμβούλων και διαμεσολαβητών σε εταιρικές συμφωνίες.
Ορισμένοι τραπεζίτες παρομοιάζουν τη σημερινή συγκυρία με μια παλαιότερη εποχή, όταν οι ίδιες διεργασίες γίνονταν με στόχο την εξυγίανση των προβληματικών χαρτοφυλακίων. Τότε, οι τράπεζες αναζητούσαν συνέργειες για να μειώσουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και να προστατεύσουν στο βαθμό που αυτό ήταν εφικτό τις τοποθετήσεις τους. Τώρα, η ίδια πρακτική επανέρχεται, αλλά με αναπτυξιακή λογική: σκοπός είναι να δημιουργηθούν περισσότεροι «εθνικοί πρωταθλητές», επιχειρήσεις με κρίσιμη μάζα και διεθνή προσανατολισμό.
Σε ποιους κλάδους αναζητούνται οι συνέργειες
Οι τράπεζες εστιάζουν την έρευνά τους στους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας: τη βιομηχανία, τη μεταποίηση και την ενέργεια. Παράλληλα, διερευνούν εντατικά δυνατότητες σύμπραξης στις κατασκευές, στις υποδομές και στις υπηρεσίες.
Στον τομέα των υπηρεσιών, ιδιαίτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνουν ο τουρισμός και η φιλοξενία, η πληροφορική και οι τεχνολογίες αιχμής, αλλά και οι υπηρεσίες παροχής υγείας. Οι τομείς αυτοί θεωρούνται κομβικοί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας και για τη δημιουργία σταθερών επενδυτικών προοπτικών.
Η στάση των επιχειρήσεων
Παραδοσιακά, οι εταιρίες σε περιόδους ευημερίας δεν είναι πρόθυμες να μοιραστούν την κερδοφορία τους ή να ενταχθούν σε μεγαλύτερα σχήματα. Ωστόσο, οι σημερινές συνθήκες διαφοροποιούνται. Οι μεγάλες επενδύσεις που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί απαιτούν συνεχή πρόσβαση σε κεφάλαια, γεγονός που καθιστά τις συνέργειες αν όχι ελκυστικές πιο απαραίτητες. Όπως σημειώνουν γνώστες της αγοράς, οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται ότι η συνεργασία μπορεί να αποτελέσει μοχλό περαιτέρω ανάπτυξης, αρκεί να έχει σαφές στρατηγικό νόημα και προοπτική.





























