Μια Συνέντευξη με το Μαθηματικό Κώστα Γκουλή «Με την Επανάληψη Βήμα – Βήμα»
Τι είναι τα μαθηματικά; Σύμφωνα με την ετυμολογία είναι η γνώση: μαθηματικός < μάθημα < μανθάνω, μαθαίνω, αποκτώ (με μελέτη) γνώσεις.
Λέγεται ότι άνθρωπος, από την αρχή της ύπαρξής του , ήρθε αντιμέτωπος με διάφορα λογικά προβλήματα από τα οποία πολλές φορές εξαρτιόταν η επιβίωσή του.
Αναγκάστηκε να μετρά, να υπολογίζει και κάπως έτσι ανακάλυψε τα μαθηματικά. Όχι, βέβαια με τη σημερινή τους έννοια, αυτή που διδάσκει εδώ και χρόνια ο μαθηματικός Κ. Γκούλης στους μαθητές του στο Φροντιστήριο.
Τα μαθηματικά λοιπόν είναι ανθρώπινη επινόηση και μια γνώση που μπορεί κάθε άνθρωπος να αποκτήσει.
Πως; Απλά μελετώντας.
Με την ευκαιρία της έκδοσης του νέου του βιβλίου που έχει τον τίτλο «Η επανάληψη βήμα – βήμα» μιλήσαμε με τον μαθηματικό Κ. Γκούλη για τα μαθηματικά.
Και μας είπε:
Τι θα απαντούσε ένας μαθηματικός στην ερώτηση: Είναι εύκολα τα μαθηματικά;
Τα μαθηματικά δεν είναι μια σειρά συμβόλων, τύπων και θεωριών, αλλά το μάθημα που βασίζεται στη λογική και την απόδειξη. Είναι θέμα
μεθοδικότητας, παρατήρησης και καλής επιλογής ασκήσεων που να μπορεί ο μαθητής να βοηθηθεί στη μελέτη του μέσα από αυτές.
Δεν υπάρχει η έκφραση “δεν καταλαβαίνω”, αλλά η έκφραση “δε διαβάζω”. Και εδώ εντοπίζεται η προσωπική τριβή του καθηγητή – μαθητή, ώστε ο
δεύτερος να οδηγηθεί στο σωστό τρόπο εκμάθησης του μαθήματος.
Ο καθηγητής θα βοηθήσει το μαθητή του να οργανώσει τη σκέψη του, να βγάζει σωστές αποφάσεις σε προβλήματα λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα,
κάνοντας λογικές σκέψεις και συνειρμούς.
Η λογική δε διδάσκεται τα μαθηματικά όμως ναι.
Τι προσθέτει ένας φροντιστής μαθηματικός με την έκδοση ενός βιβλίου με ασκήσεις μαθηματικών στην παιδεία των μαθητών του;
Επιβάλλεται να υπάρχουν βιβλία που να προχωρούν περισσότερο σε ασκήσεις και θεωρία, ώστε να καταλαβαίνουν οι μαθητές καλύτερα το
μάθημα. Η μακροχρόνια εμπειρία στις φροντιστηριακές αίθουσες, οι ανησυχίες των παιδιών, αλλά και η συνεχής στενή παρακολούθηση των
σχολικών απαιτήσεων και των εξετάσεων, ο καθηγητής – συγγραφέας βοηθά τους μαθητές του να διδαχθούν τον τρόπο, ώστε να βρουν τη λύση και να
εντρυφήσουν στη μαθηματική σκέψη. Ο καθηγητής δίνει στους μαθητές του την εμπειρική του γνώση.
Η προσπάθειά μου με το καινούργιο 7ο βιβλίο μου “Η επανάληψη βήμα – βήμα”, που κυκλοφόρησε τέλη Ιανουαρίου και ήδη μετράει την 5η έκδοσή
του, είναι ένα καινοτόμο και πρωτότυπο εκδοτικό εγχείρημα που από ότι φαίνεται αγκαλιάστηκε από μαθητές, καθηγητές του νομού μας, αλλά και σε
πανελλήνιο επίπεδο.
Η περιγραφική παρουσίαση των 50 ασκήσεων είναι γραμμένη έτσι ώστε να κρατήσει το ενδιαφέρον. Ο μαθητής θα οδηγηθεί στο σωστό τρόπο επανάληψης του μαθήματος και αυτό γιατί οι προτεινόμενες ασκήσεις δίνουν μεγάλο όγκο γνώσεων.
Είναι υποδειγματικά προσαρμοσμένο στο επίπεδο και στο πνεύμα των πανελλαδικών εξετάσεων των τελευταίων χρόνων.
Στην πορεία σας στην προετοιμασία μαθητών για τα ΑΕΙ διακρίνετε ιδιοφυΐες μαθηματικών και πού βρίσκονται σήμερα;
Υπήρχαν και υπάρχουν παιδιά με μαθηματική σκέψη. Παιδιά που αγαπούν τα μαθηματικά και βρίσκουν σωστούς τρόπους στις λύσεις προβλημάτων, αλλά και να “το τραβούν” ακόμη περισσότερο, ώστε να δημιουργούν και άλλα ερωτήματα. Αυτό δεν απαιτεί να είσαι ευφυής. Απλά να τα κατανοήσεις και
να τα διδαχθείς από την αρχή με σωστό τρόπο, ώστε να μπεις στη λογική τους.
Οι υποψήφιοι που έχουν ευφυΐα στα μαθηματικά διαπρέπουν στις επιλογές και στους στόχους τους. Μαθητές μου έχουν αναδειχθεί ως επιτυχημένοι αρχιτέκτονες, μηχανικοί υπολογιστών, μηχανολόγοι και ως προγραμματιστές σε διάφορες εταιρείες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και μάλιστα διαπρέπουν σε υψηλές διευθυντικές θέσεις.
Είμαι περήφανος γι’ αυτούς!
Ως εκπαιδευτικός πως κρίνετε τους σημερινούς μαθητές; Είναι πιο κατασταλαγμένοι ως αφορά την επιλογή του μελλοντικού τους επαγγέλματος;
Γενικά ξέρουν τί θέλουν;
Οι σημερινοί νέοι είναι πολύ πιο έξυπνοι από τους νέους των προηγούμενων γενιών, έχουν πολύ περισσότερα κίνητρα και πολλά
περισσότερα ερεθίσματα. Υπάρχουν όμως τα προβλήματα της επαγγελματικής αποκατάστασης που μπορεί να τους οδηγήσουν σε λάθος επιλογές.
Πρότασή μου οι νέοι να κυνηγήσουν το όνειρό τους, χωρίς να υπολογίζουν το αύριο. Να “κλείσουν” τα αυτιά τους σε όλους αυτούς που τους βλέπουν ως πελάτες.
Οι μεγαλύτερες ανατροπές έγιναν από νέους που είχαν όραμα και έκαναν πραγματικότητα τα όνειρά τους. Και το πέτυχαν γιατί ήξεραν τί ήθελαν!!!
Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία και τη στήριξη όλα αυτά τα χρόνια!
Κώστας Γκούλης
Μαθηματικός