Οι ανησυχίες των επιχειρηματιών
Τι να προσέξετε
Έως και την τελευταία ημέρα του Νοεμβρίου θα ισχύει το καθολικό lockdown σε ολόκληρη τη χώρα και, όπως είναι φυσικό, το κλείσιμο των καταστημάτων και η απαγόρευση κυκλοφορίας θα φέρουν μεγάλες αλλαγές στον τρόπο που θα διεξαχθεί η φετινή Black Friday, στις 27 Νοεμβρίου.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί της αγοράς, η Black Friday θα πραγματοποιηθεί κανονικά παρά το lockdown, καθώς πολλές επιχειρήσεις ήταν προετοιμασμένες γι’ αυτό το σενάριο.
Όπως σημειώνουν μάλιστα οι επιχειρηματίες, ακόμα και lockdown να μην υπήρχε, τα καταστήματα δεν θα επένδυαν τόσο πολύ στη φυσική παρουσία των πελατών όπως τις προηγούμενες χρονιές (π.χ. με πρόσληψη επιπλέον προσωπικού), διότι ο αριθμός των ατόμων που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν θα ήταν περιορισμένος και ταυτόχρονα ο φόβος του καταναλωτικού κοινού θα ήταν μεγάλος.
Επομένως, οι επιχειρήσεις που διαθέτουν e-shop είχαν στοχεύσει εδώ και καιρό στις μεγάλες ηλεκτρονικές προσφορές και στη προώθησή τους, ενώ οι καταστηματάρχες σημειώνουν ότι το καταναλωτικό κοινό έχει πλέον εξοικειωθεί απόλυτα με τις online αγορές.
Οι ανησυχίες των επιχειρηματιών
Είναι γεγονός ότι οι επιχειρηματίες στόχευαν κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων Νοεμβρίου και φυσικά της Black Friday να καλύψουν ένα σημαντικό μέρος από τις οικονομικές ζημιές που έχει προκαλέσει στις επιχειρήσεις τους η πανδημία του κορωνοϊού.
Ωστόσο προβληματίζονται καθώς βλέπουν ότι μεγάλο μέρος των πολιτών έχει πληγεί σημαντικά από τις οικονομικές επιπτώσεις του κορωνοϊού και δεν είναι σε θέση να πραγματοποιήσει μεγάλες αγορές, όπως τα προηγούμενα έτη.
Σημειώνουν μάλιστα ότι, κατά τη διάρκεια του lockdown της άνοιξης, εξαιτίας του μεγάλου όγκου των παραγγελιών, αρκετές εταιρείες διανομής καθυστερούσαν αρκετές μέρες να παραδώσουν στους πελάτες τα προϊόντα τους.
Το βέβαιο είναι ότι η φετινή Black Friday στις 27 Νοεμβρίου θα είναι διαφορετική από όλες τις προηγούμενες και αποτελεί στοίχημα για τους επιχειρηματίες, που, όπως φαίνεται, θα συμμετάσχουν δυναμικά πραγματοποιώντας μεγάλες προσφορές για να καλύψουν κάποιο από το χαμένο οικονομικό τους «έδαφος».
H Black Friday είναι πάντα η επομένη των ευχαριστιών στις Η.Π.Α, ενώ στην χώρα μας φέτος είναι στις 27 Νοεμβρίου.
Τα καταστήματα ανοίγουν παραδοσιακά στις 6 το πρωί και παραμένουν ανοιχτά μέχρι αργά το βράδυ. Τα τελευταία χρόνια, όμως, πολλές αλυσίδες ανοίγουν νωρίτερα και κάποιες άλλες αμέσως μετά μεσάνυχτα. Η εισβολή του μανιασμένου πλήθους, που περιμένει επί ώρες στην ουρά για το άνοιγμα των καταστημάτων, είναι ένα από τα αγαπημένα θέματα των δελτίων ειδήσεων.
Ο αντίλογος στην καταναλωτική μανία της Μαύρης Παρασκευής έρχεται από τους ακτιβιστές, που συσπειρώνονται κάτω από τη σημαία της Ημέρας Αγοραστικής Αποχής (Buy Nothing Day). Με διάφορα χάπενινγκ έξω από τα πολυκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα, προσπαθούν να περάσουν τα αντικαταναλωτικά και οικολογικά μηνύματά τους, προκαλώντας την οργή των καταστηματαρχών.
Η προέλευση του όρου «Μαύρη Παρασκευή» (“Black Friday”)
Οι ερμηνείες που έχουν προταθεί για την προέλευση της ονομασίας είναι πολλές. Η πιο πειστική φαίνεται αυτή που πρότεινε η αμερικανική εφημερίδα «Philadelphia Inquirer» στο φύλλο τής 28ης Νοεμβρίου 1981. Τη δεκαετία του ‘50, όταν οι εγγραφές στα λογιστικά βιβλία ήταν χειρόγραφες, οι λογιστές σημείωναν με κόκκινο μελάνι το παθητικό και με μαύρο τα κέρδη, που για τα εμπορικά μαγαζιά της εποχής εκείνης ξεκινούσαν από αυτή τη μέρα και συνεχίζονταν μέχρι τα Χριστούγεννα.
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, ο όρος «Μαύρη Παρασκευή» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη μεγάλη κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα και το φόρτο εργασίας για τους ίδιους, λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Μία νεότερη ερμηνεία που κυκλοφόρησε μέσω διαδικτύου το 2013, θέλει την ημέρα αυτή να γίνονταν αγοραπωλησίες δούλων, όταν στην Αμερική ίσχυε ο θεσμός της δουλείας, πριν από τον Εμφύλιο Πόλεμο. Η άποψη αυτή καταρρίφθηκε σχεδόν αμέσως από τους ιστορικούς.
Πάντως, η πρώτη γνώμη που διατυπώθηκε για την προέλευση της ονομασίας Μαύρη Παρασκευή εμφανίστηκε στο περιοδικό «Factory Management and Maintenance» το Νοέμβριο του 1951. Αναφερόταν στην πρακτική των υπαλλήλων να κάνουν κοπάνα από την εργασία τους την Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, προφασιζόμενοι ασθένεια, προκειμένου να απολαύσουν την τετραήμερη αργία.