Αυτοδημιούργητος, τελειομανής και αδιάλλακτα ανεξάρτητος, υπήρξε για δεκαετίες ο «βασιλιάς» της ιταλικής μόδας και ο πλουσιότερος σχεδιαστής στον κόσμο. Ο Giorgio Armani, ο άνθρωπος που ταύτισε το όνομά του με την κομψότητα και το μινιμαλιστικό στυλ, σφράγισε τη μόδα του 20ού και του 21ου αιώνα.
Γεννημένος το 1934 στην Πιατσέντσα της Ιταλίας, σε μια οικογένεια που δοκιμάστηκε από τον πόλεμο και τη φτώχεια, έζησε δύσκολα παιδικά χρόνια. Θυμόταν πως οι βομβαρδισμοί είχαν καταστρέψει το σπίτι τους και πώς η μητέρα του, αυστηρή αλλά πάντα κομψή, του δίδαξε ότι η κομψότητα δεν έχει να κάνει με τα χρήματα αλλά με τον τρόπο που επιλέγεις να ζεις. Αυτή η φράση έμελλε να γίνει το θεμέλιο μιας φιλοσοφίας που τον ακολούθησε σε όλη του τη σταδιοδρομία.
Από την Πιατσέντσα στο Μιλάνο
Μετά από μια σύντομη φοίτηση στην Ιατρική, η οποία δεν ολοκληρώθηκε, ο Armani βρέθηκε να εργάζεται ως διακοσμητής βιτρινών στο La Rinascente, το πολυκατάστημα-σύμβολο του Μιλάνου. Εκεί κατάλαβε για πρώτη φορά τον παλμό της μόδας και σύντομα εργάστηκε, αρχικά ως στυλίστας για τον σχεδιαστή Nino Cerruti, όπου απέκτησε τις πρώτες του ουσιαστικές εμπειρίες. Το 1975, μαζί με τον σύντροφο και συνέταιρό του, Sergio Galeotti, ίδρυσε τον οίκο Armani, ένα στοίχημα που γρήγορα μετατράπηκε σε θρίαμβο.
Το 1980, όταν ο Richard Gere φόρεσε τα κοστούμια του Armani στην ταινία American Gigolo, η εικόνα του γοητευτικού, ανεπιτήδευτου άνδρα που ντύνεται με ρούχα «που αναπνέουν» μπήκε για πάντα στη συλλογική μνήμη. Η πρωτοποριακή του προσέγγιση σε σχέση με το Χόλιγουντ τον έκανε παγκοσμίως γνωστό, πολύ πριν οι συνάδελφοί του αναγνωρίσουν την αξία της παρουσίας ενός ρούχου στο κόκκινο χαλί.
Ο Armani όμως δεν περιορίστηκε στον ανδρικό κόσμο. Με τα περίφημα power suits του, τα αυστηρά αλλά ευέλικτα ταγέρ και κοστούμια που λάνσαρε στις αρχές της δεκαετίας του ’80, χάρισε στις γυναίκες νέα δύναμη και αυτοπεποίθηση. “Περισσότερη απαλότητα για τους άνδρες, περισσότερη δύναμη για τις γυναίκες”, έλεγε συχνά, συμπυκνώνοντας τη φιλοσοφία του σε μια φράση. Δεν ήταν απλώς ρούχα· ήταν εργαλεία απελευθέρωσης. Αστέρες του Χόλιγουντ όπως οι Diane Keaton, Michelle Pfeiffer, Lady Gaga, Madonna, Beyoncé, αλλά και ο Leonardo DiCaprio, φόρεσαν Armani και έγιναν φορείς της αισθητικής του.

Ο άνθρωπος που έντυσε το Χόλιγουντ
Η σχέση του με τον κινηματογράφο ήταν μοναδική. Σχεδίασε κοστούμια για περισσότερες από 200 ταινίες, από το The Untouchables του Brian De Palma, το The Dark Knight του Christopher Nolan, μέχρι το The Wolf of Wall Street του Martin Scorsese και επιπλέον έντυσε πολλές διασημότητες για τις επίσημες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί. “Η κομψότητα δεν είναι να σε προσέχουν. Είναι να σε θυμούνται”, συνήθιζε να λέει, κι αυτό ακριβώς συνέβη: τα looks του ήταν ανεξίτηλα.
Η καριέρα του συνοδεύτηκε από αδιάκοπη επιτυχία και σπάνια ανεξαρτησία. Ενώ άλλοι ιταλικοί οίκοι πωλήθηκαν σε γαλλικούς πολυεθνικούς κολοσσούς (LVMH, Kering κ.ά.), ο Armani κράτησε τον έλεγχο της εταιρείας του μέχρι τέλους. Δεν άφησε ποτέ το εμπορικό του «βασίλειο» σε ξένα χέρια, χτίζοντας ένα επιχειρηματικό μοντέλο που περιλάμβανε όχι μόνο μόδα αλλά και αξεσουάρ, καλλυντικά, εσωτερική διακόσμηση, ξενοδοχεία και εστιατόρια. Με προσωπική περιουσία που ξεπερνούσε τα 12 δισ. δολάρια, ήταν ο πλουσιότερος σχεδιαστής στον κόσμο και, όπως εύστοχα έγραψε το Time στο εξώφυλλό του το 1982, «King Giorgio».
Η προσωπική του ζωή χαρακτηριζόταν από διακριτικότητα, σχεδόν μυστικοπάθεια. Ο σύντροφός του Sergio Galeotti, που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ίδρυση του οίκου, πέθανε πρόωρα το 1985, αφήνοντας τον Armani μόνο στο τιμόνι μιας αναπτυσσόμενης αυτοκρατορίας. Ο σχεδιαστής βυθίστηκε στη δουλειά, δείχνοντας ότι η μόδα ήταν γι’ αυτόν όχι μόνο δημιουργία αλλά και καταφύγιο. Παράλληλα, υπήρξε αθλητικός, λάτρης του σκι και του ποδοσφαίρου, χορηγός της ιταλικής Ολυμπιακής ομάδας, ενώ σχεδίασε για τρία χρόνια τα κοστούμια της ποδοσφαιρικής ομάδας Chelsea.
Όταν ρωτήθηκε τι σημαίνει επιτυχία, απάντησε: “Επιτυχία είναι να παραμένεις πιστός στον εαυτό σου και να καταφέρνεις να σε ακολουθεί ο κόσμος”. Αυτό ακριβώς έκανε. Δεν έτρεξε πίσω από τις μόδες, αντιθέτως τις διαμόρφωσε με σταθερότητα και συνέπεια. Συχνά κατηγορήθηκε για «μονότονο» στυλ, όμως εκείνος δεν επηρεάστηκε. “Προτιμώ να με λένε βαρετό, παρά να προδώσω το όραμά μου”, έλεγε.
Το 2016, ίδρυσε το Giorgio Armani Foundation, εξασφαλίζοντας ότι ο οίκος του θα παραμείνει ανεξάρτητος και μετά τον θάνατό του. Με αυτό τον τρόπο, έδειξε πως ακόμη και στην ύστατη πράξη ήθελε να διατηρήσει την κληρονομιά του αλώβητη από τις ορέξεις της αγοράς.
Ο Giorgio Armani υπήρξε ο άνθρωπος που επανακαθόρισε την έννοια της κομψότητας, ο δημιουργός που έμαθε στον κόσμο ότι η απλότητα είναι η ανώτερη μορφή πολυτέλειας. Έλεγε πως το Μιλάνο είναι μια πόλη της οποίας η γοητεία δεν είναι πάντα εμφανής εξωτερικά, αλλά κρυμμένη στις λεπτομέρειες των εσωτερικών αυλών και των εσωτερικών χώρων, κάτι που επέδρασε και στα σχέδιά του. “Η αληθινή κομψότητα”, έλεγε, “είναι εκείνη που παραμένει κρυφή και διακριτική”.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image


































