Εκείνο για το οποίο δεν είχαμε σαφή εικόνα, είναι με τι ρυθμό θα διεισδύσουν τα ηλεκτρικά οχήματα στην αγορά.
Σύμφωνα λοιπόν με έκθεση του Rocky Mountain Institute (RMI), τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να έχουν κυριαρχήσει σε παγκόσμιο επίπεδο μέχρι το 2030. Εντάξει, ίσως η λέξη κυριαρχήσει να είναι λίγο τραβηγμένη, όμως ένα μερίδιο στην αγορά της τάξης του 62-86% που προβλέπει η εν λόγω έκθεση, είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Σε ελεύθερη πτώση η ζήτηση ορυκτών καυσίμων
Από την άλλη πλευρά, η παγκόσμια ζήτηση ορυκτών καυσίμων για αυτοκίνητα έχει ξεπεράσει την κορύφωσή της και θα βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα πάντοτε με το RMI. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, το 14% του συνόλου των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2022 ήταν ηλεκτρικά, από 9% το 2021 και μόλις 5% το 2020, ενδεικτικό του ρυθμού αύξησης της αποδοχής τους από το αγοραστικό κοινό.
Αυτή η σημαντική αύξηση έχει ως αιχμή του δόρατος την Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών στον κόσμο, και τη Βόρεια Ευρώπη, όπου χώρες όπως η Νορβηγία πρωτοστατούν με 71% μερίδιο αγοράς EV, σύμφωνα με τα στοιχεία EV Volumes. Η Κίνα είχε 27% μερίδιο αγοράς EV, η Ευρώπη 20,8% και οι ΗΠΑ 7,2% το 2022. Μεταξύ των ταχύτερα αναπτυσσόμενων αγορών στα ηλεκτρικά, είναι η Ινδονησία, η Ινδία και η Νέα Ζηλανδία.
Από που προκύπτει η αύξηση;
Τι ακριβώς όμως είναι αυτό που οδηγεί στην συγκεκριμένη αύξηση; Η έκθεση της RMI υποδηλώνει ότι ο νέος κινητήριος μοχλός σχετίζεται με τα οικονομικά μεγέθη. Βασικός στόχος, είναι η εξομοίωση των τιμών των ηλεκτρικών με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, η οποία έχει ήδη επιτευχθεί όσον αφορά το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας.
Αυτό είναι κάτι που θεωρείται πως θα έχει επεκταθεί στο σύνολο των κατηγοριών της αγοράς μέχρι το 2030. Ιδιαίτερα δημοφιλή μοντέλα όπως το Tesla Model Y, έχουν ήδη επιτύχει την ισοτιμία τιμών με τους ανταγωνιστές τους με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ένα επιπλέον στοιχείο που οδηγεί στην ανάπτυξη της κατηγορίας των ηλεκτρικών μοντέλων, είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών. Αρκετοί κατασκευαστές αναγκάζονται να αλλάξουν τις γραμμές παραγωγής τους, ώστε να είναι σε θέση να κατασκευάζουν μπαταρίες για τα ηλεκτρικά τους μοντέλα. Οι τιμές των τελευταίων, έχουν μειωθεί κατά 88% από το 2010. Μάλιστα αναφέρεται πως το κόστος των μπαταριών ιόντων λιθίου θα μπορούσε να μειωθεί στα 56-84 ευρώ ανά kWh έως το 2030 από τον μέσο όρο του 2022 που είναι 141 ευρώ ανά kWh.
Υπάρχουν και προκλήσεις
Στην έκθεση της RMI αναφέρεται πως είναι αυτονόητο ότι υπάρχουν προκλήσεις μπροστά μας, ιδίως όσον αφορά την αναβάθμιση των υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας, τα δίκτυα φόρτισης και την ανακύκλωση των μπαταριών. Ωστόσο, η επιτυχία στην Κίνα σημαίνει ότι λύσεις μπορούν να βρεθούν και σε άλλες χώρες, υποδηλώνοντας ότι ο ασιατικός γίγαντας μπορεί να χρησιμεύσει ως χώρα-πρότυπο για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Όσο για το μέλλον των οχημάτων με θερμικούς κινητήρες, η RMI προβλέπει ότι η “εποχή των ICE” φτάνει στο τέλος της. Η ζήτηση για οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο κορυφώθηκε το 2017 και πλέον μειώνεται με ρυθμό 5% ετησίως. Η RMI προβλέπει ότι η ζήτηση πετρελαίου για αυτοκίνητα θα μειωθεί κατά ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα έως το 2030 και η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα μειωθεί κατά 25%.
Ωστόσο ο συντάκτης της έκθεσης φρόντισε να κρατήσει και ορισμένες επιφυλάξεις, καθώς είναι σαφές πως τα όσα αναφέρονται σε αυτήν, αποτελούν μια άκρως αισιόδοξη προοπτική για την πορεία της ηλεκτροκίνησης. Έτσι λοιπόν, σημειώνεται πως τα ποσοστά υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να αλλάξουν λόγω απρόβλεπτων πτυχών, όπως οι μελλοντικές αλλαγές πολιτικής, οι διαφορές στην αντίληψη και συμπεριφορά των καταναλωτών, καθώς και οι κοινωνικοπολιτικές και οικονομικές ανισότητες.
Πηγή: topgeargreece.gr