Στο πλαίσιο αυτής της αλλαγής, πολλοί επαγγελματίες του κλάδου δηλώνουν αδυναμία να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις, ενώ ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε 24ωρες επαναλαμβανόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Λαμβάνοντας υπ’ όψη τον κατεπείγοντα χαρακτήρα του ζητήματος, επιδιώξαμε να καταγράψουμε το κλίμα που επικρατεί στον νομό, στον οποίο λειτουργούν πάνω από 160 καταγεγραμμένες επιχειρήσεις του κλάδου—πολύ μεγάλος αριθμός αναλογικά με το μέγεθος της περιοχής.
Για τη διαμόρφωση πλήρους και σφαιρικής εικόνας, το ΟΛΥΜΠΙΟ ΒΗΜΑ, με σεβασμό στις επιθυμίες και τις επιδιώξεις των επαγγελματιών του χώρου, ήρθε σε επικοινωνία με ιδιοκτήτες συνεργείων του Νομού, έμπειρους επαγγελματίες και εκπροσώπους του τοπικού συλλόγου, με σκοπό να καταγράψει αυθεντικά τις θέσεις τους για το νέο μέτρο, τα εμπόδια που ενδέχεται να φέρει, αλλά και τις πιθανές προοπτικές.
Κατά του μέτρου: Οι επαγγελματίες που αντιδρούν έντονα
«Χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία» – Η άποψη του Προέδρου του Σ.Π.Ε.Ο.Π. Πιερίας
Μιλήσαμε με τον κ. Τζικακόλια Θεόδωρο, ιδιοκτήτη συνεργείου αλλά και Πρόεδρο του Συλλόγου Πτυχιούχων Επισκευαστών Οχημάτων Νομού Πιερίας (Σ.Π.Ε.Ο.Π.), ο οποίος εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις για την πρακτική εφαρμογή του νέου μέτρου.
«Πιστεύουμε ότι είναι ένα μέτρο που αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να εφαρμοστεί για πολλούς λόγους. Πρώτον, μία επιχείρηση ατομική, όπως είμαι εγώ στο δικό μου το συνεργείο, απασχολώ 2-3 άτομα προσωπικό. Για να γίνει αυτή η καταχώρηση των αυτοκινήτων που έρχονται σε μία επιχείρηση, θέλει αυτή τη στιγμή μισή ώρα με 40 λεπτά. Έρχεται το αυτοκίνητο, πρέπει να καταγράψουμε κάποια πράγματα, να κάνουμε διάγνωση του αυτοκινήτου, να δούμε τι χρειάζεται, να περάσουμε στον υπολογιστή τι ανταλλακτικά θα πρέπει να βάλουμε. Είναι πάρα πολύ χρονοβόρα διαδικασία».
Σύμφωνα με τον κ. Τζικακόλια, το μέτρο όχι μόνο αυξάνει υπερβολικά τον διοικητικό φόρτο στις μικρές επιχειρήσεις, αλλά και επιβάλλει οικονομικά βάρη χωρίς καμία κρατική υποστήριξη. Υπογράμμισε επίσης πως δεν τεκμηριώνεται επαρκώς ο φορολογικός λόγος που επικαλείται η Πολιτεία.
«Κάποια στιγμή ακούσαμε ότι το κάνουν καθαρά για φορολογικούς λόγους. Αυτό δεν έχει καμία σχέση. Δηλαδή, πιστεύω, ότι το “σινάφι” μας, ο ελεύθερος επαγγελματίας, επισκευαστής οχημάτων είμαστε αυτοί που πήραμε πολλές φορές στην πλάτη μας πολλά βάρη. Δεν έχει καμία υπόσταση να πει κάποιος ότι φοροδιαφεύγουμε ή κάνουμε κάποιο τέτοιο λάθος».
«Μέτρα που θα φέρουν επιβαρύνσεις και στους πελάτες» – Η θέση του κ. Μαρκόπουλου
Την αντίθεσή του στο μέτρο εξέφρασε και ο κ. Μαρκόπουλος Βασίλης, ιδιοκτήτης του συνεργείου AUTO PIERIA, ο οποίος σημείωσε ότι η ψηφιοποίηση θα αλλάξει ριζικά και δυσμενώς την καθημερινότητα των επιχειρήσεων.
«Είμαι κατά της νέας ρύθμισης, γιατί θα θέλουμε έναν ακόμα υπάλληλο, ο οποίος θα κάθεται στο γραφείο, να γράφει τα εισερχόμενα και εξερχόμενα αυτοκίνητα. Θα επιβαρυνθούν όλες οι επιχειρήσεις επισκευής αυτοκινήτων. Έως τώρα, το αυτοκίνητο που θα μπει μέσα για να κάνουμε έναν απλό έλεγχο στα λάδια ή στα νερά ή στα λάστιχα, αυτό δεν χρειάζεται να γραφτεί μέσα στον υπολογιστή – είναι μια δωρεάν παροχή».
Κατά την άποψή του, οι πελάτες ενδέχεται να δουν αύξηση στο κόστος υπηρεσιών, καθώς οι επιχειρήσεις θα χρειαστεί να μετακυλήσουν μέρος της νέας γραφειοκρατικής επιβάρυνσης.
Μια άλλη άποψη: Δεν αντιδρούν όλοι το ίδιο
«Δεν είναι καινούριο» – Η οπτική του κ. Μεταξά
Μια διαφορετική άποψη κατέθεσε ο κ. Κώστας Μεταξάς, ιδιοκτήτης του Συνεργείου Μεταξάς Group, ο οποίος θεωρεί πως το ψηφιακό πελατολόγιο είναι μεν μια σημαντική αλλαγή, αλλά δεν είναι κάτι εντελώς άγνωστο για τους επαγγελματίες που διατηρούν συνεργεία.
«Το συγκεκριμένο μέτρο προϋπήρχε. Λέγοντας προϋπήρχε, εννοούμε ότι παλιότερα, οι επαγγελματίες του κλάδου διατηρούσαν βιβλία εισόδων-εξόδων. Δηλαδή έμπαινε ο πελάτης και καταγράφαμε τα στοιχεία του και όλα τα απαιτούμενα. Επομένως δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι κάτι καινούριο. Αλλά η διαφορά είναι ότι όλα θα πρέπει να καταγράφονται σε ψηφιακή μορφή»
Ο κ. Μεταξάς εντοπίζει την πραγματική δυσκολία κυρίως στη μετάβαση για τους παλαιότερους επαγγελματίες, οι οποίοι ενδέχεται να δυσκολευτούν με την τεχνολογία και καλεί την Πολιτεία να προνοήσει για αυτή την κατηγορία.
Αναγνώρισε επίσης τη δυσκολία της χρονικής συγκυρίας, αφού όπως τόνισε, η οικονομική κατάσταση των συνεργείων είναι ήδη επιβαρυμένη μετά από δύο μήνες χαμηλής δραστηριότητας, και τώρα καλούνται να διαχειριστούν μια ακόμα δύσκολη συνθήκη.
Σύμφωνα με τον κ. Μεταξά οι κινητοποιήσεις θα έπρεπε να είχαν λάβει χώρα με την δημοσίευση του εν λόγου μέτρου και όχι στη 1 Ιουλίου 2025, μέρα εφαρμογής του.
Ανάγκη για εκσυγχρονισμό αλλά και προστασία των επαγγελματιών
Η επικείμενη υποχρεωτική ψηφιοποίηση φαίνεται να έχει διχάσει τους επαγγελματίες της Πιερίας. Από τη μία, μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις εκφράζουν φόβο για την επιβίωσή τους λόγω αυξημένου γραφειοκρατικού και οικονομικού βάρους. Από την άλλη, υπάρχουν φωνές που αναγνωρίζουν την ανάγκη για εκσυγχρονισμό, ζητώντας όμως προσαρμοστικές πολιτικές για τη μετάβαση. Το βέβαιο είναι ότι η έναρξη των κινητοποιήσεων θα αναδείξει ακόμη περισσότερο το ζήτημα και τις ανάγκες του κλάδου, ενόψει ενός καλοκαιριού με υψηλές απαιτήσεις και περιορισμένα περιθώρια λάθους.




























