«Αυλαία» αύριο Δευτέρα 10/6 για τις πολυαναμενόμενες θερινές εκπτώσεις.
Για το λόγο αυτό, το Ολύμπιο Βήμα συνάντησε έναν από τους πλέον αρμόδιους γνώστες του «παλμού» της τοπικής αγοράς, τον κ. Κωνσταντίνο Ρέχα, -Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου και πολύπειρο επιχειρηματία στον τομέα των πωλήσεων-, σε μια συζήτηση αναφορικά με την κίνηση της αγοράς, το παρεμπόριο, την περίοδο των προσφορών, το άνοιγμα τις Κυριακές, και τα εμπορικά «τρικ» γύρω από τις εκπτώσεις.
Πως είναι η κίνηση στην αγορά ως τώρα;
«Ας ξεκινήσουμε από το πώς πήγε η Άνοιξη, και ο Χειμώνας, ο οποίος ήταν πραγματικά πολύ δύσκολος. Αλλά, και η Άνοιξη δεν πήγε καθόλου καλά. Ήταν από τη μία ο καιρός που ήταν φέτος βροχερός και κρύος, με χαμηλές θερμοκρασίες. Από την άλλη, η ακρίβεια και όλα αυτά που συμβαίνουν με την αύξηση των τιμολογίων της ενέργειας, συν τα τρόφιμα στα σούπερ-μάρκετ που έχουν ανατιμηθεί. Όλα αυτά, έχουν ως αποτέλεσμα να περιορίζεται η κίνηση στην αγορά.
Η αγορά είναι ο τελευταίος αποδέκτης μετρητών! Σήμερα τα χρήματα δεν περισσεύουν, γιατί η ανατίμηση, ο πληθωρισμός, η ακρίβεια των τιμολογίων, των τροφίμων, ροκανίζουν το όποιο εισόδημα θα ‘βγαινε στην αγορά, με αποτέλεσμα αυτή να υπολειτουργεί. Αυτή τη στιγμή, τουλάχιστον ο Μάιος που περιμέναμε να έχει λίγο παραπάνω δουλειά, και ο Ιούνιος, χαθήκανε λοιπόν για δύο βασικούς λόγους. Τα είδη της αγοράς ένδυσης και υπόδησης, δεν είναι πρώτης ανάγκης. Αν θέλει κάποιος να «κόψει» από κάτι, θα κόψει από εκεί.»
Οι τουρίστες στην Κατερίνη «εκτιμούν» την περίοδο των εκπτώσεων;
«Με τους τουρίστες τα τελευταία χρόνια παρατηρείται, πως η παραλία γεμίζει, και η ολυμπιακή ακτή, ενώ στην πόλη δεν έρχεται ούτε το 5%. Λίγοι μπαίνουν μέσα στην πόλη, και από αυτούς ακόμα πιο λίγοι ψωνίζουν. Κι αυτό οφείλεται σε δύο βασικούς λόγους. Ο πρώτος, ότι οι Βαλκάνιοι που έρχονταν από πάντα στην περιοχή μας, αντιμετωπίζουν και αυτοί οικονομικά προβλήματα. Κι επειδή η περιοχή μας είναι οικονομικός προορισμός, είναι λογικό να έρθει και ο τουρίστας των χαμηλών εισοδημάτων.
Με αποτέλεσμα, να μην έχει τη δυνατότητα να κάνει τα απαραίτητα ψώνια, και να στηρίξει την αγορά. Εάν όμως το επίπεδο του τουρισμού μας λίγο ανεβεί, και φέρουμε κόσμο με καλύτερα εισοδήματα, το 5% που μπαίνει στην πόλη μπορεί να αυξηθεί ριζικά. Άλλη μια πληγή που αντιμετωπίζει η αγορά, έναν αθέμιτο ανταγωνισμό, είναι ότι στις παραλίες έχουν στηθεί δεκάδες καταστήματα, τα οποία πουλάνε προϊόντα, αμφιβόλου ποιότητας και προελεύσεως.
Αμφιβάλλω κι αν υπάρχουν παραστατικά… Γίνεται δηλαδή μια μαύρη αγορά… Υπάρχει ένα τεράστιο παρεμπόριο στις παραλίες… Ο λόγος είναι κυρίως ότι τα χρήματα δεν τους φτάνουν, και δεύτερον αν χρειαστεί να πάρουν κάποια δωράκια, βολεύονται να τα πάρουν από αυτά τα μαγαζιά που λέμε… »
Τι πρέπει να προσέχει ο καταναλωτής αυτή την περίοδο, τη στιγμή που ακούμε για «πλασματικές» εκπτώσεις;
«Οι εκπτώσεις ξεκινάν επισήμως τη Δευτέρα. Για μένα, είναι ένας θεσμός, ο οποίος τα τελευταία χρόνια δυστυχώς έχει απαξιωθεί λίγο. Σήμερα, ο καθένας κάνει ότι θέλει… Είδατε και τα mid-season εκπτωτικά δεκαπενθήμερα καταργήθηκαν, γιατί δεν βοηθούσαν και μπέρδευαν τον κόσμο. Είναι ο θεσμός που ας μην κρυβόμαστε, δίνει μια ώθηση στην αγορά. Ο κόσμος τις περιμένει. Αυτό που πρέπει να προσέχει είναι να κάνει έρευνα, και να στηρίζει τα μαγαζιά από όπου ψωνίζει ολόκληρο το χρόνο. Αλήθεια είναι ότι σχεδόν στο σύνολο τους, τα καταστήματα κάνουν πραγματικές εκπτώσεις. Στο παρελθόν, είχαμε ελάχιστες εξαιρέσεις.
Πιστεύω σιγά-σιγά ο κόσμος τα απέκλεισε αυτά τα μαγαζιά. Όπου είχαμε κάποιες τιμές παραπλανητικές. Την περίοδο των εκπτώσεων ανεβάζανε την αρχική τιμή, για να μην έχει μεγάλη έκπτωση. Αυτό δε συμβαίνει πλέον. Θα αναγράφεται υποχρεωτικά η τιμή προ-εκπτώσεων. Ο καταναλωτής θα πρέπει να κοιτάξει, όχι μόνο το ποσοστό της έκπτωσης, αλλά και την αρχική τιμή. Αν αυτή η αρχική τιμή, αρμόζει σε αυτό το προϊόν.
Πολλές φορές, κάποιες εταιρίες επειδή έχουν συνηθίσει να δουλεύουν την περίοδο των εκπτώσεων, υπερκοστολογούν τις αρχικές τιμές, με αποτέλεσμα να πουλούν με την έκπτωση, σχεδόν την τιμή που θα ‘πρεπε να πουλάνε. Οπότε πιστεύω ότι οι καταναλωτές, θα πρέπει να κοιτάνε όχι μόνο την τελική τιμή, αλλά και την αρχική, ότι δεν πειράχθηκε. Και συνήθως δεν πειράζεται. Είναι μικρή η αγορά μας. Ξέρουμε από ποια μαγαζιά θα πάμε να ψωνίσουμε, και αυτά πρέπει να στηρίζουμε.»
Είναι προσωπικό «στοίχημα» να κρατάτε τους πολίτες στην αγορά της Κατερίνης σε τέτοιες περιόδους όπως οι εκπτώσεις, τη στιγμή που βρισκόμαστε δίπλα σε μεγαλύτερες αγορές όπως για παράδειγμα της Θεσσαλονίκης;
«Είναι γεγονός πως είμαστε δίπλα σε μεγάλες αγορές. Από τη νότια Πιερία παρατηρείται «διαφυγή» προς Λάρισα, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη. Αυτό είναι ένα «στοίχημα» μεγάλο, που λέμε και το προσπαθούμε χρόνια σαν διοίκηση. Πιστεύω ότι κάποια στιγμή πρέπει να γίνει συνείδηση στον Κατερινιώτη, πως πρέπει να στηρίζουμε την πόλη μας.
Αν αυτή η αγορά συρρικνωθεί ή απαξιωθεί, τότε απαξιώνεται όλη η πόλη! Αν αύριο κλείσει αυτή αγορά, θα ερημώσει και η πόλη. Δεν θα υπάρχουν δουλειές, δεν θα υπάρχει λόγος να μείνει κανείς. Η αγορά είναι η καρδιά της κάθε πόλης. Γι’ αυτό πρέπει να τη στηρίξουμε. Να μη φεύγουν χρήματα προς τις γύρω μεγάλες αγορές. Γιατί το χρήμα κάνει κύκλο. Όταν μένει μέσα στην πόλη, το σίγουρο είναι πως κάποια στιγμή θα γυρίσει σε σένα. Εάν όμως φύγει, δεν ξαναγυρίζει…»
Τις Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα;
«Την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων βάση νομοθεσίας επιτρέπεται το άνοιγμα των μαγαζιών προαιρετικά. Αυτές τις Κυριακές που επιτρέπεται, τις λίγες που μείνανε, θα προτείνουμε να είναι ανοιχτή η αγορά. Παρόλο που είναι καλοκαίρι και έχει ζεστή. Όσοι θέλουν θα ανοίξουν. Από εκεί και πέρα, θα δούμε αν θα υπάρξει κάποια κίνηση. Δεν μας συμφέρει όλες οι αγορές στις άλλες πόλεις να είναι ανοιχτές, κι εμείς να είμαστε κλειστά, γιατί είμαστε και μια περιοχή τουριστική.»
Ελπίζουμε λοιπόν σε αύξηση της αγοραστικής κίνησης τις επόμενες ημέρες;
«Πάντοτε, το καλοκαίρι, κι επειδή ο Αύγουστος είναι ο μήνας των αδειών, κι έρχονται πολλοί μετανάστες για παράδειγμα από Γερμανία, κι Αμερική, το χρήμα ανανεώνεται στην αγορά, και υπάρχει μια κινητικότητα. Οι ομογενείς έχουν και αυτοί περιοριστεί τα τελευταία χρόνια με την κρίση, βέβαια πάντα δίνουν κι αυτοί τη δική τους ώθηση. Μπαίνουν στην πόλη και βοηθάνε.»
Μεταξύ άλλων ο κ. Ρέχας μας αποκάλυψε την επικείμενη πρόθεση, και πρωτοβουλία του Εμπορικού Συλλόγου Κατερίνης, σχετικά με τη διεξαγωγή έρευνας στην αγορά, σχετικά με μια «χαρτογράφηση» για το πόσοι δραστηριοποιούνται σε κάθε κλάδο του εμπορίου στο πλαίσιο του τόπου.
«Είναι στο πρόγραμμα μας, ίσως από κάποιο πρόγραμμα του υπουργείου ανάπτυξης, μια και ανέλαβε η φίλη μας, και συντοπίτισσα, υφυπουργός η κ. Μάνη με αρμοδιότητα το εμπόριο από ότι έμαθα, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μία έρευνα. Μια αρκετά μεγάλη έρευνα της πόλης, που βέβαια θέλει χρόνο και κάποια άτομα να ασχοληθούνε, να κάνουμε μια καταγραφή σε ολόκληρο τον δήμο, και να δούμε πλέον πόσα καταστήματα έχουμε, πόσα ένδυσης, πόσα υπόδησης, πόσα αντρικά, πόσα γυναικεία, πόσα πουλάνε καλλυντικά.
Δηλαδή, μια καταγραφή της γεωγραφίας ειδικοτήτων του εμπορίου. Να δούμε πόσα μαγαζιά έχει του ίδιου είδους, και πόσα από αυτά αντέχει η πόλη. Είναι μια μελέτη που θέλει δουλειά, θέλει χρόνο. Αλλά, κάποια στιγμή οφείλουμε να την κάνουμε. Θέλω να πιστεύω ότι από το φθινόπωρο θα ξεκινήσουμε, ώστε να έχουμε μια εικόνα πλήρη από τι απαρτίζεται η αγορά μας.
Ίσως χρειαστούμε κάποια ενίσχυση. Θα δούμε αν το εντάξουμε σε κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για έρευνα αγοράς. Παλαιότερα υπήρχε τέτοιο πρόγραμμα. Αλλιώς θα το κάνουμε ίσως σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Πιερίας. Σίγουρα οφείλουμε να το κάνουμε, για να δούμε τελικά ποιοι είμαστε πόσοι είμαστε, και ο καθένας τι δραστηριότητα έχει.»