Γράφει ο Αρχιμ. Ιωακείμ Οικονομίκος. Ιεροκήρυξ Ι. Μ. Κίτρους.
Εορτάζουμε και πάλι την Ανάσταση. Η Ανάσταση αποτελεί την βάση της Πίστεώς μας. Εορτάζουμε το Θαύμα που αποτελεί την διαφορά από τα άλλα θρησκεύματα. Η Ανάσταση “ανυψώνει τον Κύριο υπεράνω όλων των ανθρώπων και των θεών. Αυτό είναι εκείνο το οποίο κατά τρόπο μοναδικό και αναμφισβήτητο δεικνύει και αποδεικνύει ότι ο Χριστός είναι ο Μόνος Αληθινός Θεός και Κύριος σε όλους τους ορατούς και αοράτους κόσμους. Χάρη στην Ανάσταση του Χριστού, χάρις στην νίκη επί του θανάτου, οι άνθρωποι εγίνοντο, γίνονται και θα γίνονται πάντοτε χριστιανοί. Η Ανάσταση του Χριστού δεν είναι μόνο ένα Θαύμα και ένα ιστορικό γεγονός. Είναι πάνω από όλα βίωμα. Την Ανάσταση του Χριστού την βλέπουμε, την ζούμε, την βιώνουμε. “Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι….” Την Ανάσταση του Χριστού δεν την αισθανόμαστε συναισθηματικά, δεν την καταλαβαίνουμε λογικά, αλλά μόνο βιωματικά. Εάν βάλουμε την Ανάσταση κάτω από την λογική, τότε η εορτή αυτή γίνεται ιδέα, και ο Χριστιανισμός Θρησκεία.
Ο Χριστός κατεβαίνει στον Άδη συντρίβοντας τα δεσμά του Άδου, του θανάτου και της φθαρτότητος. Εκεί κάτω στα βασίλεια του Άδου, κηρύττει κήρυγμα μετανοίας. Μετά την τριήμερη παρουσία Του, ανίσταται και μαζί Του και όλο το ανθρώπινο γένος.
Με την Ανάσταση του Χριστού, ο Άγιος Τριαδικός Θεός, γίνεται μεθεκτός από τους πιστούς σε μια ανώτερη δυνατότητα γνώσεως και εμπειρίας. Ο Θεός αποκαλύπτει τον Εαυτό Του στους ανθρώπους. Αυτή όμως η αποκάλυψη δεν γίνεται γνωσιολογικά, αλλά εμπειρικά και βιωματικά. Ο Θεός δεν θέλει άβουλα πλάσματα, ανελεύθερα και βυθισμένα στην αγνωσία. Ο Θεός αποκαλύπτει τον Εαυτό Του στον άνθρωπο. Με τον κάθε άνθρωπο, ο Θεός συνάπτει μια Διαθήκη, μία συμφωνία, όπως είχε συνάψει κατά την περίοδο του Ισραήλ στην Παλαιά Διαθήκη. Ο Αναστημένος Χριστός συνάπτει καθημερινά με τον άνθρωπο πού τον αναζητά και τον ερευνά μια νέα διαθήκη.
Οι αρχαίοι μας πρόγονοι πίστευαν σε κάποιους θεούς, χωρίς όμως να έχουν την δυνατότητα να τους ψηλαφίσουν και να τους ερευνήσουν. Στον Χριστιανισμό πού δεν αποτελεί θρησκεία, αλλά Αποκάλυψη Θεού, ο Θεός αποκαλύπτεται συνεχώς, ώστε ο ανθρωπος να έχει την δυνατότητα να τον δεί, να τον ερευνήσει και να τον γευτεί, με το Σώμα και το Αίμα Του.
Ο Αναστημένος Χριστός γωρίζεται από τον άνθρωπο ελεύθερα. Αυτό δείχνει την απόλυτη ελευθερία Του έναντι του ανθρώπου. Η άρνηση του ανθρώπου να γνωρίσει τον Θεό σημαίνει ότι, μπορεί εσύ να υπάρχεις, αλλά για μένα δεν υπάρχεις. Αυτό είναι αποτέλεσμα του Διαφωτισμού, πού αποϊεροποίησε τον Χριστιανισμό, και το Μυστήριο, κάνοντάς τα απλά τελετές, μετατρέποντας την Ανάσταση σε ιδέα, και τον Χριστιανισμό από Αποκάλυψη σε απλή θρησκεία.
“Καθαρθώμεν τας αισθήσεις και οψόμεθα τω απροσίτω φωτί της Αναστάσεως. Χριστόν εξαστράπτοντα και χαίρετε φάσκοντα, επινίκιον άδοντας”. Η Εκκλησία μας καλεί να καθαριστούμε από τις αισθήσεις μας, από τον παλαιό εαυτό μας, από τα πάθη και τις αδυναμίες, ώστε να δούμε το Φώς της Αναστάσεως. Αυτό το Φώς πού έφερε το μήνυμα της ελπίδος και της αισιοδοξίας σε κάθε άνθρωπο πού πιστεύει στον Αναστάντα Χριστό. Και αυτό το μήνυμα είναι της αφθαρσίας και της αιωνιότητος. Ο άνθρωπος έχει μέλλον. Η ζωή του δεν τελειώνει στον τάφο, αλλά η ζωή του συνεχίζετε και πέρα του τάφου. Γιατί ο άνθρωπος είναι πλασμένος για την αιωνιότητα. Ο άνθρωπος ζή στην αιωνιότητα, όσο βρίσκεται στην Μνήμη του Θεού. Αλλίμονο εάν ο Θεός βγάλει τον άνθρωπο από την Μνήμη Του. Τότε ο άνθρωπος χάνεται στην αιωνιότητα και στην ανυπαρξία.
Η Ανάσταση του Χριστού έφερε την νέα ζωή. Έφερε την εν Χριστώ ζωή, την ανακαινισμένη, την ζωή της Βασιλείας του Θεού, την οποία ο άνθρωπος βιώνει εντός της Θείας Λειτουργίας, γιατί μόνο μέσα από την Θεία Λειτουργία, βιώνει το Μυστήριο της Αναστάσεως, βιώνει την αιωνιότητα, βιώνει αυτό για το οποίο πάψαμε πια να μιλάμε. Τα έσχατα.
Μέσα από την Ανάσταση, μέσα από την Εκκλησία του Χριστού πού είναι το Σώμα Του παρατεινόμενο στους αιώνες, ο άνθρωπος ενώνεται με τον Θεό, ζή την νέα πραγματικότητα, ζή την νέα κτίση. Και αυτή είναι η ζωή του Χριστού, πού γίνεται και δική μας ως δωρεά του Αγίου Πνεύματος. Η Εκκλησία του Αναστάντος Χριστού, πού ζή και βιώνει το Μυστήριο της Αναστάσεως, της αιωνιότητος και των εσχάτων, δεν είναι ένα πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό ή ιστορικό ίδρυμα, όπως την έκανε ο Διαφωτισμός και δυστυχώς την εκκοσμίκευσε, αλλά είναι ο ανεπανάληπτος και μοναδικός χώρος της κοινωνίας του ανθρώπου με τον Θεό, της θεώσεως και όχι της θεοποιήσεως του ανθρώπου.
Ο Αναστάς Χριστός, έγινε ο Πρωτότοκος εκ των νεκρών Αδελφός μας. Έγινε η απαρχή όλων των κεκοιμημένων. Έγινε η Σημαία, το Τρόπαιο, το Σύμβολο. Αφού ο Χριστός αναστήθηκε υπάρχει ελπίδα. Και αυτή είναι η Ανάσταση.