Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης
Η Σουηδία είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει ακριβώς τον ίδιο πληθυσμό με την Ελλάδα. Δεν μοιάζει όμως καθόλου με μας:
- 1) Επί έξι (6) μήνες, από 1η Οκτωβρίου μέχρι 31 Μαρτίου του επόμενο χρόνου, που έχει χιόνια, πάγο και πολικές θερμοκρασίες – 30 βαθμούς κάτω από το μηδέν, τα αυτοκίνητα φοράνε υποχρεωτικά χειμερινά λάστιχα, με λάμες και καρφάκια. Το πρόστιμο είναι 1.000 – 2.000 ευρώ, αλλά σπάνια υπάρχουν παραβάσεις, διότι όλοι είναι υπάκουοι και τα φοράνε. Γι' αυτό και τα ατυχήματα στους δρόμους είναι ελάχιστα.
- 2) Σε κόμβους όπου ο δρόμος έχει πρόβλημα λόγω παγετού, η τροχαία σταματάει τα οχήματα, κάνει έλεγχο και όποιοι δεν φοράνε χειμερινά λάστιχα ή αλυσίδες, εκτός από το πρόστιμο τους αναστρέφει και τους γυρίζει πίσω από εκεί που ήλθαν.
- 3) Όταν υπάρχουν έντονα και ακραία καιρικά φαινόμενα, η σουηδική Πολιτική Προστασία ενημερώνει τους πάντες, στο κινητό, το mail, τηλεόραση κλπ. και συμβουλεύει να μη κυκλοφορούν έξω χωρίς πολύ σοβαρό λόγο. Και όλοι υπακούνε, μένουν μέσα στο σπίτι τους.
- 4) Όταν ένας υποψήφιος οδηγός δίνει εξετάσεις για δίπλωμα, τον εξετάζουν να δουν εάν ξέρει να αλλάζει λάστιχα και να φοράει αλυσίδες.
- 5) Όλοι στο αυτοκίνητο τους είναι εφοδιασμένοι με φορτιστή μπαταρίας κινητού, με τρανζιστοράκι, με εμφιαλωμένο νερό, μερικές κονσέρβες, φάρμακα, κουβέρτες, φακό και φτυάρι για τα χιόνια.
- 6) Τα τηλέφωνα της (σουηδικής!) Πολιτικής Προστασίας λειτουργούν 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, καθώς επίσης και της Πυροσβεστικής, της Άμεσης Δράσης και της Οδικής Βοήθειας. Ελικόπτερα περιπολούν, ενημερώνουν και συντονίζουν.
- 7) Κάθε ένα χιλιόμετρο στην άκρη του δρόμου υπάρχει μεγάλη ποσότητα αλάτι και θάλαμοι με τηλέφωνα επικοινωνίας.
- 8) Τα καλώδια του ρεύματος είναι υπόγεια, μέσα στο χώμα, και ποτέ δεν υπάρχει διακοπή.
- 9) Ακόμα και με τις πολικές θερμοκρασίες, τα χιόνια, τον πάγο και τα έντονα καιρικά φαινόμενα, οι συγκοινωνίες διεξάγονται κανονικά.
Κάτι, κάτι μου θυμίζουν όλα αυτά…