Ένα ταξίδι που απλώθηκε σε 22.000 χιλιόμετρα, γεμάτο τόπους, ανθρώπους και εικόνες που φέρουν ακόμη τα αποτυπώματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, βρίσκει νέα στέγη στη Θεσσαλονίκη. Η έκθεση φωτογραφίας του Πάρι Γαβριηλίδη, μετά την Ημαθία, φιλοξενείται στο Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας και Θράκης, δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να ακολουθήσει τα ιστορικά ίχνη του Μακεδόνα στρατηλάτη στα βάθη της Ασίας. Το οδοιπορικό, που χρειάστηκε δυόμισι χρόνια προετοιμασίας και ολοκληρώθηκε σε 32 ημέρες, συνεχίζει να εμπνέει με τον πυκνό του χαρακτήρα και τη δύναμη της προσωπικής ματιάς.
Η έκθεση «Στ’ αχνάρια του Μεγαλέξανδρου»
Η έκθεση δεν αποτελεί απλώς μια καλλιτεχνική παρουσίαση· μοιάζει περισσότερο με ημερολόγιο ζωής, ένα νήμα που ενώνει γεγονότα, τόπους και ανθρώπους, αναδεικνυόμενα μέσα από τον φακό και τις εμπειρίες του δημιουργού της. Ο Πάρις Γαβριηλίδης, ο οποίος παράλληλα πραγματοποιεί θεματικές ξεναγήσεις στο Μουσείο των Αιγών, εξηγεί ότι η φωτογραφική αφήγηση στη Θεσσαλονίκη λειτουργεί ως συνέχεια του μακρινού αυτού ταξιδιού, ενός ταξιδιού ωρίμανσης, ανακάλυψης και ιστορικής ενσυναίσθησης.
Οι διαδρομές μέσα στον χάρτη της Ασίας
Πρώτος σταθμός της έκθεσης είναι ο χάρτης που παρουσιάζει τη συνολική πορεία του οδοιπορικού: Ουζμπεκιστάν, Τατζικιστάν, Κιργιστάν, Καζακστάν, αλλά και οι πέντε περιοχές που συνδέονται άμεσα με τον Μέγα Αλέξανδρο. Στη διαδρομή περιλαμβάνονται και τα δύο γκουλάγκ της σταλινικής περιόδου που λειτουργούν πλέον ως μουσεία, αποτυπώνοντας τη δραματική ιστορία της περιοχής. Οι εικόνες και οι περιγραφές φωτίζουν τα ίχνη ενός ταξιδιού 2.500 ετών, όπου οι μνήμες του Αλέξανδρου παραμένουν ζωντανές στο τοπίο και στη συλλογική συνείδηση των λαών.
Από τη Σαμαρκάνδη στις Αλεξάνδρειες της Ανατολής
Από τη Σαμαρκάνδη, όπου ο Αλέξανδρος γνώρισε τη Ρωξάνη, μέχρι τις δύο εμβληματικές Αλεξάνδρειες της Κεντρικής Ασίας, η έκθεση ζωντανεύει σημεία που φέρουν το αποτύπωμα της ιστορικής δράσης του. Μια από τις κεντρικές φωτογραφίες είναι αυτή της Αλεξάνδρειας επί του Ώξου, με το αναστηλωμένο κτήριο και την επιγραφή που το Υπουργείο Πολιτισμού του Ουζμπεκιστάν τοποθέτησε ως φόρο τιμής. Η λεπτομέρεια αυτή γίνεται ένα αθόρυβο μήνυμα συνέχειας ανάμεσα στην αρχαία πόλη και τον σύγχρονο κόσμο.
Η Αλεξάνδρεια η Εσχάτη: 300 χιλιόμετρα από την Κίνα
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην Αλεξάνδρεια την Εσχάτη, τη βορειότερη από τις πόλεις που ίδρυσε ο Αλέξανδρος. Στο σημερινό Χουτζάντ, το αστέρι των Μακεδόνων κοσμεί από τη δεκαετία του ’50 το αρχαιολογικό μουσείο, σε μια εποχή που το σύμβολο ήταν ακόμη άγνωστο στην Ελλάδα. Στους ορόφους του μουσείου εκτίθενται επτά μνημειακά ψηφιδωτά, που αφηγούνται ολόκληρη τη ζωή του Αλέξανδρου, μαζί με μια μαρμάρινη απεικόνιση της πορείας του από τις Αιγές μέχρι την Ανατολή.
Στη λίμνη Ισκαντάρ – εκεί όπου ο μύθος αγγίζει το τοπίο
Το ταξίδι περνά και στη φύση, φτάνοντας στη μυθική Ισκαντάρ Κουλ, τη Λίμνη του Αλεξάνδρου στα 2.195 μέτρα. Η παγετωνική αυτή λίμνη, που μένει παγωμένη για έξι μήνες τον χρόνο, αποτελεί τόπο συνδεδεμένο με τον στρατηλάτη μέσα από την προφορική παράδοση. Η φωτογραφία μιας οδικής πινακίδας με τη λέξη «Ισκαντάρ» –τραβηγμένη αρχικά «για φίλους»– κατέληξε να γίνει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σύμβολα της έκθεσης, αποκαλύπτοντας πώς το όνομα του Αλέξανδρου παραμένει ζωντανό για χιλιετίες.
Η πιο συγκλονιστική στιγμή: ο Νταβλατσό
Ξεχωριστή θέση στην αφήγηση κατέχει η συνάντηση με τον Νταβλατσό, τον άνθρωπο που οι ταξιδιώτες γνώρισαν στο Τατζικιστάν και ο οποίος πιστεύει ότι ο παππούς του κατάγεται από τη φυλή των Καλάς, μια κοινότητα που θεωρείται απόγονος στρατιωτών του Αλέξανδρου. Ο Πάρις Γαβριηλίδης περιγράφει αυτή τη στιγμή ως την πιο συγκλονιστική του οδοιπορικού, μια εμπειρία που δικαίωσε τον κόπο, τον χρόνο και τις δυσκολίες της διαδρομής.
Μια εμπειρία που συνεχίζεται
Η έκθεση θα παραμένει ανοιχτή έως τις 12 Δεκεμβρίου, με τον Πάρι Γαβριηλίδη παρόντα κάθε Κυριακή, Δευτέρα και Τρίτη για θεματικές ξεναγήσεις, προσφέροντας στο κοινό τη δυνατότητα να ακούσει από τον ίδιο το παρασκήνιο και τις μικρές ιστορίες που δεν χωρούν στις λεζάντες των φωτογραφιών.





























