Μετά από αίτημα που έγινε από την διεύθυνση του 1ου ΕΠΑΛ Κατερίνης προς την διεύθυνση της Ελληνικής Αστυνομίας και ειδικά στο τμήμα τροχαίας και την άμεση ανταπόκρισή της, πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας ενημέρωση στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.
Απεσταλμένη από την Τροχαία Κατερίνης ήταν το υψηλόβαθμο στέλεχος της ΕΛ.ΑΣ, η αξιωματικός κα. ΒΕΡΒΕΡΑ ΕΥΘΥΜΙΑ.
Η ενημέρωση σχετικά με τους κανόνες οδικής ασφάλειας υπήρξε εξαιρετική.
Η κ Βερβέρα, άριστα ενημερωμένη και καταρτισμένη καθήλωσε τους τετρακόσιους και πλέον νεαρούς μαθητές και απάντησε σε κάθε απορία τους .
Λίγα λόγια από την ενημέρωση – παρουσίαση.
Με τον όρο «τροχαίο ατύχημα» εννοούμε το ατύχημα που συμβαίνει σε δημόσιο δρόμο στην κυκλοφορία οχημάτων, με αποτέλεσμα το θάνατο ή τον τραυματισμό ενός ή περισσοτέρων ατόμων και την εμπλοκή τουλάχιστον ενός οχήματος.
Τα οδικά τροχαία ατυχήματα αποτελούν μια από τις συχνότερες αιτίες θανάτου και πρόκλησης μόνιμης αναπηρίας, ιδιαίτερα στα άτομα νεαρής ηλικίας.
Η νεαρή ηλικία, η χρήση οινοπνεύματος ή εξαρτησιογόνων ουσιών, καθώς και η χρήση κινητού τηλεφώνου, αποτελούν του κυριότερους παράγοντες κινδύνου πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος.
Αρκετές μελέτες έδειξαν ότι απλά προληπτικά μέτρα, όπως είναι η καθιέρωση της ζώνης ασφαλείας, οι αερόσακοι και η μείωση των ορίων ταχύτητας, ενδέχεται να μειώσουν τους θανάτους και τους τραυματισμούς λόγω τροχαίων ατυχημάτων.
- Τα τροχαία αποτελούν παγκοσμίως την πρώτη αιτία ακούσιου θανάτου από τραυματισμό.
- Στην Ελλάδα κάθε χρόνο τραυματίζονται 30.000 άνθρωποι.
- Από αυτές τις περιπτώσεις οι 2.000 είναι καταληκτικές.
- Είναι σαν να διαγράφεται μια κωμόπολη κάθε χρόνο από τον ελληνικό χάρτη ή να πέφτει ένα αεροπλάνο με 70 άτομα κάθε 10 μέρες.
- Ο μεγαλύτερος αριθμός θυμάτων (40%) είναι μεταξύ 15-34 ετών.
Πλήττεται, δηλαδή, κυρίως η πιο παραγωγική ηλικία της χώρας μας που αποτελεί το μέλλον και τις ελπίδες μας.
Στην Ελλάδα ,πάνω από τα δύο τρίτα των ατυχημάτων που συμβαίνουν σε έφηβους και νέους είναι ως οδηγοί ή επιβάτες δικύκλων.
Τα άτομα σχετικά νεαρής ηλικίας τείνουν να εμπλέκονται πιο συχνά σε ατυχήματα από ότι άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, πράγμα που πιθανό να οφείλεται στη μεγαλύτερη συχνότητα με την οποία τα άτομα αυτά εκδηλώνουν ριψοκίνδυνη ή επιθετική συμπεριφορά.
Συνήθως τα τροχαία ατυχήματα προκαλούνται για τους εξής λόγους:
Απόσπαση προσοχής – κόπωση οδηγού, υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ,απερίσκεπτη – επιθετική – επιδεικτική οδήγηση παράνομες κόντρες, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, παραβίαση πινακίδας πορείας (STOP) ,αλλαγές λωρίδας κυκλοφορίας, επιδεικτικοί αντικανονικοί ελιγμοί, οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, λανθασμένες στροφές, αντικανονικό προσπέρασμα , μη χρήση ζώνης – κράνους, παραβίαση προτεραιότητας.
Οι οδηγοί μηχανών πρέπει :
- Να φορούν, τόσο οι ίδιοι όσο και οι συνεπιβάτες τους, κράνος,
- Να είναι προσεκτικοί και να έχουν πάντα την άδεια οδήγησης.
- Να προσέχουν τους οδηγούς των αυτοκινήτων, να αποφεύγουν τη μεγάλη ταχύτητα και να εφαρμόζουν τον Κ.Ο.Κ.
- Να προσέχουν τις στροφές των δρόμων, τις στάσεις των λεωφορείων και τους φωτεινούς σηματοδότες..
- Να μην κάνουν άστοχες ακροβατικές κινήσεις (π.χ. «σούζες») οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε ατυχήματα.
ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ
Για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, απαιτείται η συνεργασία της ΕΛ.ΑΣ. (Τροχαίας) με όλους τους κρατικούς φορείς, Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και φυσικά συνεργασία και άμεση επικοινωνία με τους πολίτες – χρήστες των οδών.