Νέοι άνθρωποι συμμετέχουν και μπαίνουν μπροστά στο μεγαλύτερο πολιτιστικό θεσμό της Πιερίας το Φεστιβάλ Ολύμπου. Οι εκλογές έγιναν πριν λίγες μέρες και αν όλα εξελιχθούν κατ' ευχήν το καλοκαίρι αναμένεται να είναι ελπιδοφόρο.
Μιλήσαμε με έναν από τους πολλούς νέους ανθρώπους που πλαισιώνουν το ΟΡ.ΦΕΟ, που πιστεύει στον πολιτισμό και τη συλλογική δουλειά που μπορεί να τον αναδείξει. Είναι ο Ραφαήλ Μετενίδης, νομικός και επιχειρηματίας που εκλέχθηκε πανηγυρικά στην υπό σύσταση διοίκηση, δεύτερος μετά τον πρόεδρο Γρηγόρη Παπαχρήστο.
Οι απαντήσεις στα ερωτήματα δείχνουν άνθρωπο καταρτισμένο και ευαίσθητο περί τα πολιτιστικά. Είναι ευτύχημα οι νέοι να μην εφησυχάζουν, να συνεχίζουν να δημιουργούν, και είναι χρέος μας ως κοινωνία να μην τους απογοητεύουμε.
Η Συνέντευξη
Κατ' αρχήν να σας συγχαρούμε για την επιτυχία σας στις εκλογές του ΟΡΦΕΟ. Βγήκατε δεύτερος μετά τον πρόεδρο Γρηγόρη Παπαχρήστο. Η ενασχόλησή σας με τα πολιτιστικά από πού πηγάζει;
Σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση σας να τοποθετηθώ πάνω σε θέματα του πολιτισμού με αφορμή τις εκλογές του ΟΡ.ΦΕ.Ο. όπου η συμμετοχή ήταν εξαιρετικά υψηλή. Είναι εύλογο λοιπόν το ερώτημα σας σχετικά με το ποίοι είναι οι λόγοι που με ώθησαν να συμμετάσχω στην εκλογική διαδικασία του Φεστιβάλ Ολύμπου.
Η ενασχόληση με τα πολιτιστικά θέματα θεωρώ ότι στηρίζεται σε δύο βασικούς πυλώνες. Ο πρώτος έχει να κάνει με την ατομική ανάγκη για πνευματική και καλλιτεχνική καλλιέργεια, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα βιώματα του καθενός. Προσωπικά θεωρώ πως οι σπουδές μου πάνω στις θεωρητικές επιστήμες έπαιξαν καταλυτικό ρόλο.
Ήδη ως φοιτητής φιλολογίας του Α.Π.Θ. ήρθα σε επαφή με την λογοτεχνία, την ιστορία και το θέατρο. Πρόκειται για βασικούς τομείς του πολιτισμού, τα λογοτεχνικά ρεύματα των οποίων επηρέασαν καθοριστικά τις υπόλοιπες τέχνες και διευκόλυναν την κατανόηση νέων σε μένα μορφών τέχνης, όπως την ζωγραφική, την φωτογραφία και τον κινηματογράφο.
Επιπλέον οι σπουδές νομικής στην Γαλλία ήταν ουσιαστικές. Αφενός γιατί σπούδασα σε μία χώρα πολυπολιτισμική όπου ο πολιτισμός κατέχει μία εξέχουσα θέση και είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένος και αποκεντρωμένος. Ακόμη και οι μικρές πόλεις της Γαλλίας έχουν τις δικές τους δραστήριες καλλιτεχνικές σκηνές, και ένα κοινό εξοικειωμένο με τον πολιτισμό, τις τέχνες και τα μουσεία. Αφετέρου η σχολή της νομικής μου παρείχε την κατάλληλη κατάρτιση ώστε να εργαστώ στην Επιτροπή Πολιτισμού του Συμβουλίου της Ευρώπης στα πλαίσια ενός βαρυσήμαντου οργανισμού και να ασχοληθώ ενεργά με θέματα πολιτισμού.
Γεγονός που μας οδηγεί στον δεύτερο πυλώνα, που είναι το πολιτιστικό αντίκτυπο που αποφέρει η ενεργή συμμετοχή στους φορείς του πολιτισμού. Αυτή η κοινωνική προσφορά στον πολιτισμό ήταν και ο λόγος όπου θέλησα, επιστρέφοντας στην Ελλάδα να ασχοληθώ ενεργά με φορείς του πολιτισμού και πιο συγκεκριμένα με το Φεστιβάλ Ολύμπου, τον μεγαλύτερο πολιτιστικό φορέα της πόλης μας.
Το ΟΡ.ΦΕ.Ο είναι ένας παλιός θεσμός και από ότι βλέπουμε και είναι παρήγορο αυτό, πολλοί νέοι ασχολούνται με τα πεπραγμένα του. Θα σας ρωτήσω κάτι απλό ο Πολιτισμός μας ενώνει;
Ο πολιτισμός εκ πρώτης όψεως είναι συγκρουσιακός. Επιφέρει την ρήξη ανάμεσα σε νέες και παλιές ιδέες, που πολλές φορές πηγάζουν από το πολιτιστικό χάσμα γενεών. Οι απαντήσεις στα ερώτημα το τι είναι τέχνη, με ποιόν τρόπο θα πρέπει να προβληθεί στο κοινό και μέσω ποιών καλλιτεχνών, όπως είναι λογικό διχάζουν. Ο στόχος όμως είναι κοινός για όλους. Η παρουσίαση ενός Φεστιβάλ με υψηλό καλλιτεχνικό ενδιαφέρον και ποιοτικό περιεχόμενο. Με γνώμονα το κοινό συμφέρον, οι διαφορές γεφυρώνονται μέσω του διαλόγου και των επιχειρημάτων. Η φαινομενική σύγκρουση αποτελεί μερικές φορές απαραίτητη προϋπόθεση για την καλλιέργεια ενός πρόσφορου εδάφους δημιουργίας και συνεργασίας. Η ενότητα αυτή φαίνεται και στην πράξη, και μεταφράζεται στο μεγάλο αριθμό ανθρώπων, τόσο διαφορετικών μεταξύ τους προερχόμενοι από διαφορετικά υπόβαθρα και εμπειρίες που δηλώνουν εμφατικά το παρών στις πολιτιστικές παραστάσεις. Επομένως η απάντηση στην ερώτησή σας είναι θετική, ο πολιτισμός μας ενώνει!
Ποια είναι η άποψή σας για την μελλοντική εξέλιξη ενός θεσμού παγιωμένου και αναγνωρισμένου όπως είναι το Φεστιβάλ Ολύμπου; Με λίγα λόγια έχουν μέλλον αυτής της μορφής οι θεσμοί και κατά πόσο απευθύνονται στους νέους;
Το Φεστιβάλ Ολύμπου κουβαλά στις πλάτες του μια παράδοση 50 πλέον χρόνων και έχει αφήσει πίσω του μια σημαντική παρακαταθήκη στον πολιτισμό του νομού μας. Η παγίωση και η αναγνώριση του θεσμού αυτού αποτελούν καθοριστικό παράγοντα στην διατήρηση και την ανάπτυξη της καλλιτεχνικής παραγωγής, καθώς η νέα γενιά έχει πλέον στην διάθεση της την εμπειρία χρόνων αλλά κυρίως τα απαραίτητα εργαλεία για την υποδοχή μεγάλων θεατρικών παραστάσεων και μουσικών σχημάτων. Τα επόμενα βήματα του θεσμού, πιστεύω ότι θα πρέπει να αποσκοπούν στην επέκταση της χρονικής διάρκειας του φεστιβάλ και στους χειμερινούς μήνες. Με τον τρόπο αυτό, η καλοκαιρινή πολιτιστική εμπειρία που προσφέρει το Φεστιβάλ περιορισμένη στον χρόνο θα μετουσιωθεί σε έναν γενικότερο τρόπο ζωής, καθ'όλη την διάρκεια του έτους, άρρηκτα συνδεδεμένο με τις τέχνες και τον πολιτισμό. Στους νέους θα πρέπει να δοθεί το κατάλληλο κίνητρο να συμμετάσχουν ενεργά στο Φεστιβάλ και να υιοθετήσουν αυτόν τον τρόπο ζωής. Το Φεστιβάλ οφείλει να τους πείσει ότι μπορούν και οι ίδιοι να συνεισφέρουν και να στηρίξουν την ανάπτυξη του πολιτισμού της περιοχής τους. Η τέχνη και ο πολιτισμός δεν γνωρίζουν ηλικιακά φράγματα, ούτε αποτελούν προνόμια ορισμένων ανθρώπων. Αντιθέτως απευθύνονται σε όλους ανεξαρτήτως ηλικίας.
Ποια σχέδια κάνετε για τον Πολιτισμό στην Πιερία τώρα που η συμμετοχή σας θα είναι ενεργή στη λήψη αποφάσεων;
Ο πολιτισμός του νομού μας θα πρέπει να συνεχίσει την πορεία αποκέντρωσης του, να μην επισκιάζεται δηλαδή από τις μεγάλες πόλεις όπου υπάρχει πληθώρα πολιτιστικών θεσμών, αλλά να διατηρήσει και να αναπτύξει ακόμη περισσότερο την δική του πολιτιστική ταυτότητα. Ένας τρόπος για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο είναι μέσω των συνεργασιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο με άλλους φορείς του πολιτισμού. Ο θεσμός της τιμώμενης χώρας, η επικοινωνία με τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες πολιτισμού, η υποδοχή και η ανταλλαγή θεατρικών ομάδων και καλλιτεχνικών σχημάτων αποτελούν ορισμένα παραδείγματα πιθανών συνεργασιών. Οι συνεργασίες αυτές χρηματοδοτούμενες από την Ε.Ε. θα επιλύσουν το οικονομικό αδιέξοδο του Φεστιβάλ καθώς αυτό επωμίζεται μόνο του το κόστος της ανάπτυξης της πολιτιστικής εικόνας της πόλης, στηριζόμενο στις χορηγίες των ντόπιων επιχειρηματιών και φορέων. Θα επιτρέψουν στον νομό μας να έρθει σε επαφή με νέες κουλτούρες και πολιτισμούς. Θα καλλιεργήσουν τον πολιτιστικό τουρισμό στηρίζοντας την τοπική οικονομία και αναδεικνύοντας τις τοπικές παραγωγές. Ο στόχος είναι η πολιτισμική κληρονομιά και καλλιτεχνική παραγωγή της Πιερίας να υπερβεί τα όρια του νομού και να έχει ένα αντίκτυπο πανελλαδικό και γιατί όχι ευρωπαϊκό.
Η λειτουργία του νέου χώρου πολιτισμού που ετοιμάζεται στην Κατερίνη, ήδη το κτίριο ετοιμάζεται δίπλα στο χώρο των ΚΤΕΛ, τι θα αλλάξει στη διαμόρφωση της πολιτιστικής εικόνας της Κατερίνης;
Ο χώρος αυτός θα έχει έναν σημαντικό αντίκτυπο στα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης μας. Θα αποτελέσει μια στέγη πολιτισμού, σύγχρονη με αισθητική, η οποία θα παρέχει την δυνατότητα στους ντόπιους καλλιτέχνες να προβάλλουν και να αναδείξουν το έργο τους. Είναι καθοριστικό να τους δίνεται αυτή η δυνατότητα στον τόπο τους. Πρόκειται για έναν χώρο που χάρη στην έκτασή του θα δίνει την δυνατότητα υποδοχής μεγάλων παραστάσεων και εκθέσεων που εξαιτίας της έλλειψης υποδομών δεν μπορούσαν μέχρι τώρα να έρθουν. Τέλος η σημαντικότερη κατά την άποψή μου συνεισφορά του κέντρου πολιτισμού έγκειται στο γεγονός ότι πρόκειται για μια εστία πολιτισμού που θα είναι προσβάσιμη στο ευρύ κοινό, δίπλα από την καρδιά της πόλης που θα επιτρέψει την ενεργή επαφή των επισκεπτών με την πολιτιστική παραγωγή της περιοχής.
Μια ομάδα ανθρώπων ευαγγελίζεται τη δημιουργία ενός Μουσείου στην Κατερίνη, πράγμα που λείπει. Ποια είναι η άποψή σας γι αυτό;
Πιστεύω πως η δημιουργία ενός Μουσείου στην πόλη μας αποτελεί μία θετική εξέλιξη για τον πολιτισμό. Ωστόσο θα πρέπει να δοθεί βάση στον τρόπο με τον οποίο το Μουσείο θα αναδεικνύει τα εκθέματα του. Τα παραδοσιακά μοντέλα φθίνουν. Τα μουσεία σήμερα δεν περιορίζονται μόνο στην ανάδειξη των εκθεμάτων τους τονίζοντας την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής. Αντιθέτως οφείλουν να είναι εξωστρεφή και διαδραστικά. Το επίκεντρο δεν είναι πλέον το έκθεμα, αλλά ο επισκέπτης. Στόχος είναι η ανάπτυξη ενός κριτικού διαλόγου ανάμεσα των δύο όπου θα διευκολύνουν την μετάβαση από το παρελθόν στο μέλλον.
Αν και είναι νωρίς , και δεν έχει ακόμα συγκροτηθεί η νέα διοίκηση , να είμαστε αισιόδοξοι για ένα ξεχωριστό πολιτιστικό καλοκαίρι;
Παρόλο που οι επιτροπές δεν έχουν συγκροτηθεί ακόμη, το κλίμα και οι ήδη προταθείσες ιδέες είναι εξαιρετικές. Για τον λόγο αυτό πιστεύω πως εάν η πανδημία μας το επιτρέψει θα έχουμε φέτος ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα, νεανικό, πρωτοποριακό και κυρίως τολμηρό!
Μ. Κ.